Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 och shunt problemer  (läst 16686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulfuri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
IVT 490 och shunt problemer
« skrivet: 21 juli 2011, 22:27:02 »
Hej. Jag har en IVT 490, med värme i golvet. Jag misstänker att det är fel med shunten. Men jag är inte säker. Jag kan köra den på 7 och jag får bara en temperatur på cirka 22 grader på det varma vattenflödet. Det är 12 grader ute. Detta inträffar när shunten är ute. När jag trycker in den i manuellt läge får jag högre temperatur. Behöver hjälp

Mvh

Ulf
Harstad, Norge.
Hus 169kvm, Ivt490 2003 mod., vannvarme i gulv. Harstad, Norge

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2011, 10:37:15 »
Varför ställer du om den till manuellt läge?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulfuri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #2 skrivet: 22 juli 2011, 14:32:40 »
Hei

Jeg hadde problemer med pumpen i høst. Huset var iskalt. Tappevann ok. Da kom montøren og ordnet pumpen. Men jeg har mistanke at han bare vridde/skrudde shunten på max. Jeg har jo trådløse romtermostater i huset unntatt på badet. Så i sommer har det vært kjempevarmt på badgulvet. Det var da jeg så at shunten sto på max i manuel modus. Jeg satte den på auto og siden har jeg bare ca 22 grader ut i gulvet. (framledstemperatur).
Jeg ser også at trykket på manometeret faller mot 0 etter en stund(noen timer)
Hus 169kvm, Ivt490 2003 mod., vannvarme i gulv. Harstad, Norge

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #3 skrivet: 22 juli 2011, 15:07:10 »
OK, 22 ºC framledning verkar ju vettigt just nu, så då verkar shunten funka för tillfället.

Om det blir kallare ute och kyligt inne så läs av båda siffrorna på GT1, siffran i parantesen är börvärdet.
Om ärvärdet avviker kraftigt från börvärdet med shunten i autoläge så är nått fel med shunten.
(Tänk på att ärvärdet på GT1 inte kan bli lägre än aktuell innetemp)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #4 skrivet: 22 juli 2011, 21:42:29 »
Att trycket faller till 0 låter inte bra. Läcker det ut vatten nånstans? Vilket tryck brukar du fylla till? Kommer det bara luft eller även vatten om du trycker lite på luftpåfyllningsventilen å expansionskärlet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ulfuri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2011, 23:39:27 »
Hei

Har funnet feilen. Det er en kontaktfeil i kretskortet til shunten. Den gnistret når jeg rikket/rørte på den. Og dat startet shunten og gå. Trykket virker bra nå. Har ingen lekkasjer som jeg kan se. Tror det kan ha vært luft i systemet.
Det jeg undrer på er hvorfor alle har en parantes med med en temperatur i GT1. Jeg har kun en temperatur på min pumpe som er den temperaturen den gir ut. Kan det være at jeg har en gammel version av mjukvaren som styrer pumpen..?

« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 11:01:14 av Rickard »
Hus 169kvm, Ivt490 2003 mod., vannvarme i gulv. Harstad, Norge

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #6 skrivet: 23 juli 2011, 14:50:55 »
Det ska vara ett börvärde på GT1 även på den äldre versionen.
Men jag tror det försvinner om det blir nÃ¥tt fel pÃ¥ shunten...  :-\
Prova sen en fabriksåterställning (meny 12) när shunten är lagad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ulfuri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2011, 22:18:53 »
Etter at jeg loddet fast resistoren på kretskortet har shunten fungert bra. Men nå faller trykket på pumpen etter noen dager. Fyller det opp mellom 1,5 til 2 bar. Det kommer ingen luft ut når jeg lufter pumpen så det kan ikke være problemet. Hjelp..
Hus 169kvm, Ivt490 2003 mod., vannvarme i gulv. Harstad, Norge

Utloggad PerL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #8 skrivet: 29 november 2014, 12:52:11 »
Jag har just haft exakt samma fel på min shunt. Det började med att IVT490:an larmade "Tillskott ur GT3:3" och att huset började bli kallt. När man kvitterade larmet och den började värma igen blev det fortfarande inte varmt i huset. Jag såg att shunten hade ställt sig i kallaste läget. Det gick att få värme genom att vrida på shunten manuellt. Efter några dagars felsökning (eftersom felet kom och gick) kunde jag lokalisera felet till lödningarna av det motstånd inne i shunten som man kan se på bilden tidigare i denna tråd. Om man tryckte på kretskortet i shunten blixtrade det kring motståndets ben. Lödningarna såg mysko ut i färgen, antagligen blir motståndet så varmt att lödningarna förstörs med tiden. Jag lödde om dem och efter det har det fungerat normalt igen. Egentligen borde nog motståndet monteras med längre ben för att avlasta lödningarna (ett tips till ESBE som tillverkat shunten).
Småland, 146kvm (1990), IVT490 (2004)

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #9 skrivet: 26 december 2014, 10:18:26 »
Jag har just haft exakt samma fel på min shunt. Det började med att IVT490:an larmade "Tillskott ur GT3:3" och att huset började bli kallt. När man kvitterade larmet och den började värma igen blev det fortfarande inte varmt i huset. Jag såg att shunten hade ställt sig i kallaste läget. Det gick att få värme genom att vrida på shunten manuellt. Efter några dagars felsökning (eftersom felet kom och gick) kunde jag lokalisera felet till lödningarna av det motstånd inne i shunten som man kan se på bilden tidigare i denna tråd. Om man tryckte på kretskortet i shunten blixtrade det kring motståndets ben. Lödningarna såg mysko ut i färgen, antagligen blir motståndet så varmt att lödningarna förstörs med tiden. Jag lödde om dem och efter det har det fungerat normalt igen. Egentligen borde nog motståndet monteras med längre ben för att avlasta lödningarna (ett tips till ESBE som tillverkat shunten).

Jag har en shunt och expantionkärl till en Ivt 490 som är nytt. Vart monterat i 2v. Garanti finns på delarna lika och kvitto på inköp.

Säljes till bra pris.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 490 och shunt problemer
« Svar #10 skrivet: 26 december 2014, 10:19:37 »
Jag har en shunt och expantionkärl till en Ivt 490 som är nytt om någon är intresserad. Vart monterat i 2v. Garanti finns på delarna lika och kvitto på inköp.

Säljes till bra pris.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!