Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta golvbrunn  (läst 465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta golvbrunn
« skrivet: 01 april 2024, 16:26:41 »
Jag ska byta golvbrunn i garaget som har betonggolv. Jag har fått bort den gamla brunnen i järn men ansluningen till plaströret sitter kvar. Hur ska jag få bort sista biten som sitter i plaströret? Eller ska jag kapa plaströret där det,gamla järnröret slutar?

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta golvbrunn
« Svar #1 skrivet: 02 april 2024, 07:24:19 »
Hej ,

Du får bila mera så att du får fram nästa skarv i plaströret.
Den borde vara cirka 10-20 cm bort bara.
Du kan söka i forumet på detta så hittar du mera trådar om detta
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Peter11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta golvbrunn
« Svar #2 skrivet: 03 april 2024, 12:25:34 »
Nu har jag fått bort det inre plaströret utan att skada det yttre. Att få in det nya röret är "omöjligt" pga gummipackningen trors fett och olja. Men tar jag bort packningen går det bra. Kan man ta bort packningen och i stället täta med Locktite 577 som är tätning för vvs?

Mvh
Peter

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta golvbrunn
« Svar #3 skrivet: 03 april 2024, 16:59:10 »
Det borde gå att hitta en ny packning, gissar att gummit i den gamla blivit hårt.
Vad är diametern på röret?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta golvbrunn
« Svar #4 skrivet: 03 april 2024, 18:30:55 »
Nu har jag fått bort det inre plaströret utan att skada det yttre. Att få in det nya röret är "omöjligt" pga gummipackningen trors fett och olja. Men tar jag bort packningen går det bra. Kan man ta bort packningen och i stället täta med Locktite 577 som är tätning för vvs?

Mvh
Peter
Det ser ut som äggskalsrör, vita, och då passar inte dom nya gummiringarna i spåret. Ta bort gummiringen, tvätta ur ordentlingt och prova att stoppa in röret. Går det ordentligt ca 7 -10 cm lätt, så tar du och fyller runt i muffen med silikon en bit in, det ska vara rätt mycket. Sen lägger då på en tjock sträng ca 5 cm frän änden på röret som ska in och trycket in det nya. Då fylls allt mellan gamla och nya röret och blir tätt. Det är säkert nedförsbacke ut. Om fallet är lite stort så kan man vara utan gummiringen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!