Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 2 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Nickodemious
« skrivet: 27 oktober 2023, 14:19:50 »

Har samma funderar på om manual override fungerar att "låsa" fast i override läget grå plast ser tunn ut ?!?

Otålig som jag är så öppnade jag kåpan till ventilmotorn och kollade hur det såg ut. I den gamla som satt monterad så satt ledarna direktkopplade på motorn, medan den nya hade ett kretskort där ledarna var fästa. Två ledare (Blå och Brun, logiskt nog) gick direkt till motorn och de andra båda (Orange och Grå/Vit) gick till ett annat ställe som jag inte kunde avgöra vad det var.
Jag testade hur som helst att löda på de befintliga ledarna som kom från styrkortet på 290 A/W till den nya motorns "direktingångar" (där ledare Blå och Brun satt), testade att handköra ventilerna och det verkar som att det funkar på samma sätt som den gamla motorn med fjäderåtergång när spänningen släpper. Funderar på om det finns någon form av styrning på någon annan VP där man kan använda mellanläget, därav de andra båda ledarna?
Hur som helst sitter motorn på plats och skall provköras ett par dagar för att se om det verkligen funkar.
Skrivet av: Autoterm Peter
« skrivet: 12 oktober 2023, 17:41:51 »

Hej, om någon annan köper en ny MSDV 322 eller ACT322 för att koppla in den så har den nya färger på kablarna Grå, Orange, Vit & Blå. Jag fick den att fungera med Vit (mot brun) & Blå. Köpte min ACT322 via  heatingpartswarehouse.com för en bråkdel av vad den kostar här hemma.
Min pump är från 2006 så jag har tidigare också förlängt livet på mina Myson växelventiler med att byta ut bara motorn och köpte då Synchronous Syncron Motor for MYSON BANICO Motorised Zone Valve 6W 230Vn på ebay under 200 kr per motor. Efter i- och ur-skruvning några gånger gick botten plattan sönder så nu fick jag byta hela.
 
Skrivet av: AndersCarlsson
« skrivet: 23 augusti 2021, 14:37:38 »

Ja, det funkade som vanligt! Bara att köra på!
Skrivet av: Helge Tøsse
« skrivet: 23 augusti 2021, 12:43:10 »

Hei Anders. Fikk du det til?  . har likt problem selv her, har bare koblet den blå og brune kabel på same sted som de 2 ledninger var koblet for den gamle.
Skrivet av: lödläckan
« skrivet: 07 april 2018, 17:38:04 »

googla på ventilbeteckningen. det finns en beskrivning att välja
Skrivet av: AndersCarlsson
« skrivet: 06 april 2018, 21:40:12 »

I manualen för 290 A/W är det 2 ledare till växelventilerna.
Signalen är öppen och troligen fjäderretur.
Kan vara svårt att göra om då den du köpte troligen har signal för båda hållen.

Otålig som jag är så öppnade jag kåpan till ventilmotorn och kollade hur det såg ut. I den gamla som satt monterad så satt ledarna direktkopplade på motorn, medan den nya hade ett kretskort där ledarna var fästa. Två ledare (Blå och Brun, logiskt nog) gick direkt till motorn och de andra båda (Orange och Grå/Vit) gick till ett annat ställe som jag inte kunde avgöra vad det var.
Jag testade hur som helst att löda på de befintliga ledarna som kom från styrkortet på 290 A/W till den nya motorns "direktingångar" (där ledare Blå och Brun satt), testade att handköra ventilerna och det verkar som att det funkar på samma sätt som den gamla motorn med fjäderåtergång när spänningen släpper. Funderar på om det finns någon form av styrning på någon annan VP där man kan använda mellanläget, därav de andra båda ledarna?
Hur som helst sitter motorn på plats och skall provköras ett par dagar för att se om det verkligen funkar.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 06 april 2018, 20:58:18 »

I manualen för 290 A/W är det 2 ledare till växelventilerna.
Signalen är öppen och troligen fjäderretur.
Kan vara svårt att göra om då den du köpte troligen har signal för båda hållen.
Skrivet av: AndersCarlsson
« skrivet: 06 april 2018, 14:34:23 »

Då har jag i min 290 A/W konstaterat att en motor till en växelventil har lagt av. Snål som man är (född på gränsen till småland... ;)) beställde jag en begagnad på nätet och när den kom hem upptäckte jag att elkabeln till nya motorn har fyra ledare (Blå, Brun, Orange och Vit) till skillnad från nuvarande som bara har två ledare (Blå och Brun).
Är det någon av er som har någon erfarenhet av detta vid byte? Skulle ni i övrigt rekommendera att sätta gamla kabeln i nya motorn eller skarva ihop den gamla kabeln (den som redan sitter i kopplingsplinten på styrkortet) med den nya? Kabeln på den nya motorn räcker inte hela vägen till kopplingsplinten på styrkortet...
Tacksam för hjälp och tips!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!