Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installerade arbetstank HT E14 tips pÃ¥ finjustering?  (läst 1635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Godkväll, har haft rörmockaren här idag och installerat en 300l arbetstank på framledningen.

Nu får jag larm på HP efter max 1min gång. Hinner inte ens få värme i slangarna kring värmeväxlaren.
Blir inte klok. Har rensat filtret, kollat så värmepumpen går,provat olika lägen på värmebärarpumpen, luftat elementen.
Pannan har aldrig strulat tidigare så det är något följproblem på installationen idag.
Kan jag behöva kompletera med ännu en cirk.pump? Tänker om den inbyggda inte orkar dra runt vattnet? Är ingen fysiker sÃ¥ har dÃ¥lig koll pÃ¥ sÃ¥dant här  Sc:,h

Jag ska byta VVB så den har jag kopplat ur helt (HT E14 med fristående), krävs det att vattnet cirkulerar där också?
Det blir ingen värme på de anslutningarna efter växelventilen så jag tycker inte det ska påverka? Eller måste jag ha en sluten krets även på VV sidan för att värmesidan ska fungera?

Hjälp! Fel Ã¥rstid för att köra pÃ¥ elpatron  :-*
« Senast ändrad: 09 december 2016, 23:20:59 av Andreasson_Björn »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installerade arbetstank får HP larm IVT E14
« Svar #1 skrivet: 05 december 2016, 17:46:35 »
Mina 50 cent:
1: Nån har glömt att öppna en kran nånstans.
2: Cirkpumpen mellan VP'n och tanken går inte.
3: Det är felkopplat
« Senast ändrad: 05 december 2016, 17:48:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerade arbetstank får HP larm IVT E14
« Svar #2 skrivet: 05 december 2016, 17:50:10 »
Mina 50 cent:
Nån har glömt att öppna en kran nånstans.
Cnirkpumpen mellan VP'n och tanken går inte.

Alla kranar är öppna, har öppnat och kollat så cirk.pumpen snurrar.
Men ja, jag håller med dig det känns som att det inte vill cirkulera, det är min spontana tanke också.


Edit:
Det verkar vara stopp på något sätt men inte av kranarna. Om jag stänger kranarna precis i samband med att jag startar upp pumpen efter den varit avstängd någon minut, så hör jag hur pumpen motar.
Men när pumpen har cirk ett stund och jag stänger en kran så märks ingen skillnad i ljudet.
Vilket för mig innebär att det blir ett stop någonstans kring den nya tanken.. Använde ett gammalt exp kärl så misstänker att det är blåsan som jäklas, blir att öppna upp rensa och svetsa igen den.
Blir att ringa ut rörmockaren igen så jag får dit en temp koppling medans jag gör iordning tanken.
« Senast ändrad: 05 december 2016, 19:40:02 av Andreasson_Björn »

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerade arbetstank får HP larm IVT E14
« Svar #3 skrivet: 08 december 2016, 09:45:46 »
Problemet löst. Exp. kärlet var inte uppbyggd som jag trodde.
Satt ju en gummiblåsa som delade av kärlet på mitten, jag antog att blåsan satt fast i ventilen uppe.

Så igår öppnade vi upp kärlet och skar ut blåsat och svetsade igen så nu fungerar det.

Man kan inte kunna allt, man lär sig pÃ¥ vägen  tOOmten "love"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installerade arbetstank får HP larm IVT E14
« Svar #4 skrivet: 09 december 2016, 16:34:18 »
Kan du rita upp hur systemet ser ut?
Om du skurit ur blåsan för att få flöde så kanske du kör helt utan expansionskärl och då kan värmepump eller radiatorer explodera...
Det kommer i alla fall läcka någonstans om du kör helt utan expansionskärl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Andreasson_Björn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerade arbetstank får HP larm IVT E14
« Svar #5 skrivet: 09 december 2016, 22:58:51 »
Kan du rita upp hur systemet ser ut?
Om du skurit ur blåsan för att få flöde så kanske du kör helt utan expansionskärl och då kan värmepump eller radiatorer explodera...
Det kommer i alla fall läcka någonstans om du kör helt utan expansionskärl.

Nej nej, jag har ett exp. kärl.

Men jag har tagit ett 300l exp. kärl som arbetstank nu också då jag endast har 8st radiatorer och en 15kw panna, har haft 30 tillslag per dag när det varit -20 vilket skulle ha sönder pannan på nolltid.
Kom över pannan för 15000kr, och den hade då gått 14700h så det var rena rånet, var ju tvungen att slåtill!
Funderar pÃ¥ att dra en kulvert ut till garaget ocksÃ¥  tOOmten

Såhär såg det ut innan tanken (fick ställa upp till 9C kopplingstemp annars hade jag haft ännu fler tillslag)

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15338823_1880141722218384_5537225847277221487_n.jpg?oh=e1afe52a8e63282d53291193acfa23e0&oe=58BB6E2

Och nu med tanken (7C kopplingstemp) man ska väl ligga runt 80-90g hetgas för bäst effektivitet?

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/15338782_1880141718885051_5990817165525088425_n.jpg?oh=dd45f6561a7cbf65ecc90bd266b2e3e8&oe=58B2E631

Kommer lägga till 3 radiatorer pÃ¥ ovanÃ¥ningen innan vÃ¥ren dÃ¥ jag endast har 2st pÃ¥ hela ovanvÃ¥ningen (160m2 hus), man undrar hur nÃ¥gon kunde bo i huset förr. De mÃ¥ste druckit mycket brännvin för att hÃ¥lla sig varma  Sc:,h
Funderar pÃ¥ att lägga till en 200L tank till dÃ¥ jag har plats i en skrubb pÃ¥ ovanvÃ¥ningen, vill ju att pannan ska hÃ¥lla 15Ã¥r till helst  "love"
« Senast ändrad: 09 december 2016, 23:07:52 av Andreasson_Björn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 701
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!