Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det underdimensionerat?  (läst 8495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad -:HeNkE:-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Är det underdimensionerat?
« skrivet: 30 januari 2006, 21:31:10 »
Vet knappt vart jag ska börja... nåja. Fick en 7kW bergvärmepump från IVT installerad i vår betongvilla från 50-talet nu i höstas. Elförbrukningen är ENORM, har satt sprätt på totalt 13000 kWh nov dec och jan. Eltillskottet passerar snart 2000 timmar och det är under 18 grader inne vid utetemp runt -20ºC.

Vi bor i ett 1 1/2 plans lättbetonghus på 108 m2, med ca 70 m2 uppvärmd biarea, tvåglasfönster och halvkass isolering på  vinden. Borrdjupet är på 110 + 20 m. Jag har förtvivlat tätat fönster och dörrar utan att märka några radikala förbättringar, taket tilläggsisoleras till veckan, men jag är tveksam till att det blir så mycket bättre.

Installatören hittar inga fel på pumpen och jag kan hålla mig för skratt.

Tips, någon?


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2006, 22:06:44 »
Börja att kolla upp drifttiden på både VP och eltillskott. Dessutom alla temperaturerna som du kan läsa av. Vilken kurva och finjustering. Dessutom om du har temostatventiler börja med att öppna upp dem fullt blir det för varmt sänk finjustering alternativt kurvan.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2006, 22:42:43 »
Hur mycket isolering ligger på viden?
Värmer du upp en oisolerad källare?
Hur är det med tätningslister i fönster?

För övrigt som fixare skriver återkom med alla värden du kan läsa av.
Och gärna en beskrivning av radiatorsystemet, vad värmde du med tidigare?
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2006, 00:24:09 »
Stenhus kan ta mycket energi.
hur ser kalkylen ut har ni säkra siffror tidigare el olja? ny ägare nya vanor varmare än förrut? vad utlovades där?

Vilken värmekurva kör ni på?? ev finjustering och knäckning
Vad har ni för temp  pÃ¥ givarna i meny 3... frÃ¥n 1án till den sista!   när pumpen gÃ¥tt ett bra tag?  Men inte vid vv körning!

Har ni termostater på radiatorerna som stryper då kan det gå justera en del!

En vindsisolering är normalt den enda lönsamma Ã¥tgärden, men ev fuktriker vid tilläggsisolering bör beaktas.. för du bor väl inte i norrlands inland!?  Här har vi ganska torr luft pÃ¥ vintern...

Här kan ni läsa lite..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2727.0.html

Kan va bra när ni ska pressa inst.

Usch det verkar inge kul alls det där..  Sc:,h :'(





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad -:HeNkE:-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2006, 18:29:48 »
Drifttider VP: 2688h, Tillskott: 1250h(och tickar på...)
Småländska höglandet
31/1 kl 17:30
Pålitlig utetemp: 0ºC vindstilla
Pålitlig innetemp 19.5ºC
GT1: 41.6/38,2
GT2: 1.4
GT3: 51.0/50.9
GT6: 82.3
GT8: 46.7
GT9: 39.4
GT10: -1.9
GT11: -3.6
Kurva 5.5
Finjustering 2.5

Radiatorsystemet är i huvudsak orginal med enstaka nyare radiatorer(80-tal). I samband med installationen av pumpen så bytte vi ett antal termostater som var i mkt dåligt skick.  I övrigt är det på källarvåning med garage 5 st ordinarie radiatorer samt en fläktkonvektor som jag lät installera samtidigt med pumpen. (Den fick vi rådet att stänga av helt när vi konfronterade återförsäljaren med elförbrukningen.) På bottenvåningen har vi 7 st radiatorer och på övervåningen 5 st. Termostarer är kontrollerade tidigt och det ger effekt i alla element, men knappast tillräckligt.

Isoleringen på taket består av ca 10 cm sågspån och skall tilläggsisoleras med 20 cm lösull och 19.5 cm isovermatta till veckan.

Vi köpte huset precis innan vi beställde bergvärmen, förra uppvärmningssystemet bestod av olja/el, med en årsförbrukning på ca 3 m3 olja, knappt någon elförbrukning alls. Men det var en ensam äldre kvinna och det är svårt att dra slutsatser om hur hon levde i huset. Vi är två vuxna och ett mindre barn. Hursomhelst är det främst kWh-prognosen vi fick från IVT jämfört med verkligheten, samt mängden tillskottstimmar som fått oss att reagera. Det är nästan billigare att bo på hotell  :-[.

Tillskottet på 6kW snurrar på ca 22/24h en dag då det är under -10. En varm dag som i dag har den gått ca 8h.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2006, 19:20:46 »
Det är sorgligt att läsa om alla dessa underdimensioneringar av uppenbarligen inkompetenta installatörer.  _/-

Det är dags att någon sätter ner foten och kräver installatören på en större pump.  knUp
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2006, 19:51:01 »
Husets förra ägarinna värmde antingen inte biutrymmena eller sÃ¥ friserade hon siffran pÃ¥ oljeförbrukningen i hopp om att en lite lägre förbrukning skulle ge bättre pris pÃ¥ huset.  >:(

Nåväl prova att reklamera värmepumpen, du har väl förhoppningsvis papprerna kvar med driftkalkylen från leverantören. Vänd dig till kommunens konsumentrådgivare eller till ARN.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2006, 21:05:36 »
Oljepannor är svåra att dimensionera värmepumpar från men 3 m3/år är högst 25000 kWh netto till huset även med en mycket bra panna. Sen är frågan hur hög inomhustemperatur den gamla damen hade, det gick nog inte åt så mycket varmvatten i alla fall.

Räknar man på timmarna skall pumpen ha producerat ca 25 000 kWh och förbrukat ca 13000 kWh. Med tanke på att det borde ha varit över 1000 kWh hushållsel går siffrorna inte riktigt ihop men de stämmer hyfsat ändå.

1/11 tom 31/1 har min pump producerat ungefär 10 000 kWh. Det är 44 % av ett normalt årsbehov. Klimatet på småländska höglandet är bistrare än i Stockholmstrakten men eftersom oljeförbrukningen stämmer någorlunda med min, som borde ha varit 3 m3 utan tilläggsisolerad panna, ger siffrorna i alla fall en indikation om hur det borde ha varit även om det numer är en större familj i huset.

Vad är det för temperatur i källaren och hurdan är isoleringen i väggarna? Var uppvärmning av källaren med i 3 m3 olja? Undrar om det inte är källaren som till stor del är boven i dramat.

BorrhÃ¥let verkar vara dimensionerat för –2 grader in enligt IVT-standard. Det gör att pumpen inte ger riktigt 7 kW men det är en bagatell i det här sammanhanget.

Är GT 8 och 9 med eller utan tillsats inkopplad? Siffrorna är i stort sett som de ska vara om det är utan tillsats. Det enda onormala är att andra värdet pÃ¥ GT1, 38,2 (ärvärdet) är lägre än GT9. Det innebär att det antingen är bakströmning genom bypassen vilket inte är bra eller felvisning pÃ¥ nÃ¥gon givare. Det senare är det troliga. Bypassen skall ha samma temperatur som returen frÃ¥n radiatorerna sÃ¥ det är enkelt att kontrollera. 

Det märks att huset är dÃ¥ligt isolerat, kurva 5,5 och +2,5 grader finjustering för att fÃ¥ 19,5 grader inne. Men ändÃ¥ 25 000 kWh värme pÃ¥ tre mÃ¥nader?? Skulle vilja rekommendera att minska  värmen i källaren till bara nÃ¥gra plusgrader som prov.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2006, 21:33:36 »
Hur varmt har du inne?
Har du timern för tillskott ställd för lågt?
Varmvattnet? Duschar ni varmt/ofta?

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad -:HeNkE:-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2006, 21:45:41 »
Är det någon som har haft problem med dålig isolering och därefter tilläggsisolerat? Att isolera taket ger effekt det är helt klart men mht mina bekymmer kommer det att göra underverk? Knappast, men det vore trevligt att höra någon som har erfarenhet av detta. Kastar jag pengarna i sjön eller ska jag gå på återförsäljaren hårdare direkt?

Utloggad andreashj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2006, 22:37:32 »
Jag har ett liknande hus, 50-tal  lättbetong 130 + 40 m2 uppvärmd yta, Stockholm. Dock issolerad vind.

Min IVt C9 håller ställningen mycket bra. Tillskottet går in vid -10-15. Har haft 15 timmars tillskott sedan driftsstart i okt. Förbrukningen under dec var 1700 kwh.

Min brine in har inte gått under 1.4 grader.

/A

IVT HT+ C9, bypass, 170 m aktivt, Stockholm.
130 kvm med radiatorer och 40 kvm golvvärme (suterrängplan). Hus i lättbetong från 50-talet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2006, 08:35:45 »
Insåg först nu att 2688 drifttimmar är nästan 4 månader.
Jag trodde först de avsÃ¥g perioden november tom januari men det var bara elförbrukningen. Pumpen mÃ¥ste ha installerats i september. Min jämförelsekalkyl skall därför tas med en nypa salt. Min motsvarande värmeproduktion är nog ca 14 000 kWh. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2006, 10:38:51 »
Är det någon som har haft problem med dålig isolering och därefter tilläggsisolerat? Att isolera taket ger effekt det är helt klart men mht mina bekymmer kommer det att göra underverk? Knappast, men det vore trevligt att höra någon som har erfarenhet av detta. Kastar jag pengarna i sjön eller ska jag gå på återförsäljaren hårdare direkt?

Jag har tilläggsisolerat taket efter att jag skaffade VP. Min VP klarade väl minus 12-13 grader utan tillskott innan tilläggsisoleringen, nu ligger det väl pÃ¥ minus 15-16. Det gör inga underverk men kan hjälpa upp en nÃ¥got underdimensionerad VP. I ditt fall räcker det nog inte, tror jag.  :'(


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad -:HeNkE:-

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2006, 17:58:41 »

Är GT 8 och 9 med eller utan tillsats inkopplad? Siffrorna är i stort sett som de ska vara om det är utan tillsats. Det enda onormala är att andra värdet på GT1, 38,2 (ärvärdet) är lägre än GT9. Det innebär att det antingen är bakströmning genom bypassen vilket inte är bra eller felvisning på någon givare. Det senare är det troliga. Bypassen skall ha samma temperatur som returen från radiatorerna så det är enkelt att kontrollera. 

Jag kollade mitt uppföljningsdokument och noterade att värdet GT1 konstant är lägre än GT9, ibland upp till 6 graders skillnad. Hur kollar jag bypassen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är det underdimensionerat?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2006, 21:31:42 »
Känn med handen på returledningen och framledningen när pumpen värmer radiatorerna. Lägg sedan handen på bypassledningen. Är den lika varm som returen är det som det skall vara.

Är den lika varm som framledningen strömmar det åt fel håll. Det verkar kunna vara så i det här fallet i och med att GT9 är högre än GT1 men IVT:s temperaturgivare är ett kapitel för sig. Ställ i så fall ner interna cirkulationspumpen ett steg eller öka farten på den externa. Hjälper inte det är det ett steg till som gäller.

Bypassen brukar vara ett rör till vänster ovanför pumpen som går mellan framledningsröret och returröret. Det kan finnas varianter beroende på rörmokaren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!