Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver man för att mäta värmen som min HE12 ger  (läst 9279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad k.a.n

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Länghem
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme
Läser här att man kan mäta värme effekten.  Hur gör man och vad behöver man. Är det bÃ¥de ute och inne del man mäter??

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
1/ Du kan mäta 4 rör-temperaturer och sedan gå in i ett i-log p diagram för R-410A (Det blir otroligt jobbigt för dig)
2/ Du kan multiplicera 0,3 med luftflödet m3/tim och multiplicera med skillnaden på ingående lufttemperatur och utgående lufttemperatur och dividera med 860

 P=0,3X M3/TIM X DELTA-T/860

Problemet är att den utgående effekten och luftmängden kommer att ändra sig tid till annan, och du måste hela tiden veta att din HE går på samma fläktvarvtal, givetvis måste också din termometer vara väldigt exakt. uppgifter om luftmängd finns på databladen till pumpen och där finns för enkelhets skull även effekten vid 7 grader ute och 20 grader inne, men är du intresserad av vad pumpen tex ger vid -10 grader så kan du använda formeln ovan, men glöm inte referensmäta vid 7 grader. 
« Senast ändrad: 13 januari 2006, 18:36:24 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
Hej Bosse, jag är mycket intressserad av 1:a metoden, kan du beskriva den lite mer detaljerat och var får man tag i diagrammet.
Jag skulle vilja logga min pump och sen skriva ett program i datorn som räknar ut vad min pump ger ungefärligt åtminstone.

Hoppas på det bästa
Messer

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag skulle nog rekommendera metod 2, för jag inser inte att man kan få till metod 1 utan att veta kylmedieflödet, vilket borde vara lite bökigt att mäta, men givetvis vore det kul att höra om det går att använda metoden på något enkelt sätt.

Metod 2 kan ge rätt skapliga resultat även om det naturligtvis inte blir exakt. Kolla in de här trådarna t.ex.:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5393.msg50191.html#msg50191
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5409.0.html
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Hej Bosse, jag är mycket intressserad av 1:a metoden, kan du beskriva den lite mer detaljerat och var får man tag i diagrammet.
Jag skulle vilja logga min pump och sen skriva ett program i datorn som räknar ut vad min pump ger ungefärligt åtminstone.

Hoppas på det bästa
Messer

Du kan söka diagram på nätet eller tala med en kylgrossist eller sök i facklitteratur.

tillvägagångsättet är att placera in 4 givare före och efter strypdon och före efter kompressor, varje temperatur markeras med en prick i diagrammet och mellan prickarna dras linjer obs! att diagrammet använder absoluttryck 0bar = vacuum, 1 bar=atmtryck

Det är ljusår sedan jag (lärde mig använda) ett ilog-p diagram och det är inget man behöver använda dagligdags så funktionerna får du lära dig på annat håll men din nedre linje anger förångning och din övre kondensering den högra är kompressionen och den vänstra är fallet över strypdonet.

Det finns linjer för ideal kompression och din kompression kommer att avika från denna beroende på hetgastemp.

Men som sagt sök på nätet så hittar du säkert användarmanual med.

Det du avläser är entalpi i kj/kg  och jag undrar om du orkar slutföra det du ev kommer att ge dig in på! Lycka till ;)

« Senast ändrad: 13 januari 2006, 22:18:03 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det du avläser är entalpi i kj/kg  och jag undrar om du orkar slutföra det du ev kommer att ge dig in på! Lycka till ;)

Och sedan vill man komma till kW, alltså kJ/s, vilket innebär att man måste veta kylmediaflödet i kg/s. Det är väl inte självklart enkelt att skaffa sig en någorlunda uppfattning om massflödet?
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SÖK PÅ H LOG P DIAGRAM! en annan hinner inte åldras 15år innan dom hunnit ändra saker och ting.
vad jag minns så läses massaflödet ut vid punkterna i diagrammet och behövdes inte vara kända. men det har runnit en del öl under broarna!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Jag är nu övertygad om att massflödet inte behöver vara känt! det kan vara skillnader mellan ilogp och hlogp!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad mulpac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
OK, är inte riktigt med än, men det kanske är så att man puttar in data på t.ex förstrypningen? Om man t.ex. tar kyl/frys, en avfuktare, en luftvärmepump eller en stor bergvärmepump skulle det gå att hitta driftlägen där temperaturerna motsvarar varandra ganska bra i de olika kylkretsarna, men de flyttar helt olika värmeeffekter. Verkar som att något mer än bara temperaturerna måste in i alla fall.
Värmer huset med Fujitsu ASY 9LB, som ger ca 3,7 kW vid -7. Under det år som värmepumpen varit inkopplad har den förbrukat 4 MWh. Motsvarande förbrukning för elvärmen året innan var 10 MWh. Under förutsättning att det varit ungefär lika kallt de båda åren är alltså genomsnittlig COP 2,5.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Helt klart behövs ett i log-p diagram inte h log-p Det finns en grov bågformad skiljelinje i diagrammet och det avgörs här var punkterna skall placeras beroende på att den grova linjen anger var 100% gas finns och 100% vätska då ger det sig var några punkter skall placeras men jag återkommer när jag har gamla papper framför mig det kan ta ett par dar. men jag använde diagrammen i fältarbete med snåriga köldmedier som R-13 utrustad med termometer och manometer.

Har kollat mina diagram och detta stämmer lätt som en plätt bara man har rätt diagram 

Diagramets uppbyggnad
Till vänster om den grova vänstra skiljelinjen är gasen i 100% vätskefas.
Till höger om den grova högra skiljelinjen är gasen i 100% förångad gas.
mellan de båda grova skiljelinjerna befinner sig köldmediet i både vätskefas och förångad gas, i olika % med ökande vätskemängd åt vänster.
 
prick1/ temperaturen före strypdonet (kondenseringstemp) skall sättas på den vänstra grova linjen och denna kommer då att falla rakt ned till prick2/ (temperaturen efter strypdonet=förångningstemp), ett horisontellt streck dras nu åt höger och kommer att pacera den grova linjen på höger sida hur mycket beroende på viken överhettning gasen har före kompressorn prick 3/(där kommer problemet med h-log p, linjerna skall vara angivna med hetgastemperaturer då är det bara att följa dessa snett uppåt till höger.

Obs underkylningen av vätskan efter kondensorn är egentligen punkt 1! denna kommer då att placeras (om underkylning föreligger) till vänster om vänster skiljelinje och befinner sig då i  vätskans underkylda område temperaturlinjer finns som stöd.
Till höger om högra skiljelinjen befinner du dig i det överhettade området och teperaturlinjer för stöd finns här.

Men du måste få tag i ett riktigt i log-p diagram
Diagramet tar bara hänsyn till köldmedieprocessen i sig och effekter på fläktar måste adderas.

Hoppas att jag inte förklarat för rörigt!

« Senast ändrad: 14 januari 2006, 12:04:54 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Ok jag glömde det marigaste på en luft/luft värmepump nämligen givarplacering!

 en tempgivare skall placeras pÃ¥ kompressorns sugstuds efter slurkeburken
(alltså röret eller böjen direkt före kompressorn)

En givare plac på tryckröret direkt efter kompressorn (Hetgastemperaturen).

En givare före strypdonet (det tunna kappilärröret)(underkyld kondenseringstemperatur)

en givare efter kapilärröret "eller så att rätt förångningstemperatur erhålls" (i vp-drift finns inget manometerutag på panasonic)

Manometer är bäst att mäta kondenseringstemperaturen med (denna behövs)
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Ok jag glömde det marigaste på en luft/luft värmepump nämligen givarplacering!

 en tempgivare skall placeras pÃ¥ kompressorns sugstuds efter slurkeburken
(alltså röret eller böjen direkt före kompressorn)

En givare plac på tryckröret direkt efter kompressorn (Hetgastemperaturen).

En givare före strypdonet (det tunna kappilärröret)(underkyld kondenseringstemperatur)

en givare efter kapilärröret "eller så att rätt förångningstemperatur erhålls" (i vp-drift finns inget manometerutag på panasonic)



Manometer är bäst att mäta kondenseringstemperaturen med (denna behövs)

Undrar om inte Rickard har en templogger som funkar för dessa mätningar?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vad behöver man för att mäta värmen som min HE12 ger
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2006, 21:01:36 »
Tänker du på bröderna Marklund från Svartlin vid foten av klimtatjakka vars kusin eller så "Rickard" han som kränger kontrollutrustning för hembränningsapparaters styrning, så jo han har krängt den eminenta utrustningen jag använder.
Om han nu kommer med räknaren också så man kan hålla reda på kvantiteterna så saknas bara en relästyrning för att styra värmepumpen som kokar mäsken.

Messer

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Tänker du på bröderna Marklund från Svartlin vid foten av klimtatjakka vars kusin eller så "Rickard" han som kränger kontrollutrustning för hembränningsapparaters styrning, så jo han har krängt den eminenta utrustningen jag använder.
Om han nu kommer med räknaren också så man kan hålla reda på kvantiteterna så saknas bara en relästyrning för att styra värmepumpen som kokar mäsken.

Messer

Ja uppfattar det som du klagar pÃ¥ utrustning! blev du inte full? 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Vad behöver man för att mäta värmen som min HE12 ger
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2006, 17:51:38 »
Oops det var inte meningen att sprätta med fina ord, "eminent" betyder skit bra.
Så jag har absolut inga klagomål på loggern

Messer

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!