Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har jag gjort en tavla?  (läst 16060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hofven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har jag gjort en tavla?
« skrivet: 07 april 2006, 16:48:44 »
Tog ett beslut idag om köp av en Panasonic E9-SPP. Är det ett bra köp?
Jag ville ha det aggregat som hördes minst då det ska stå på ett markstativ nära en yttervägg gränsande mot ett sovrum. Kan manytterligare elimenera ljudet? Gummikuddar eller dylikt?

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2006, 17:01:15 »
 ;D det finns ju öronproppar....!1?ocksÃ¥.....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #2 skrivet: 07 april 2006, 17:06:53 »
Du vänjer dig...., det gör dom som bor vid järnvägen Ã¥xÃ¥  >:D >:D Men öronpropparna är en god idé i början...

mvh humlan.

Utloggad Hofven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #3 skrivet: 07 april 2006, 17:41:27 »
Det är tydligen hyggliga klubben jag hamnat i. Det får väl bli öronproppar då.
 ???

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2006, 17:50:09 »
Jag kan för lite om den pumpen för att kunna säga nåt om dess buller, tyvärr.

Däremot kan jag be om ursäkt (å de "svarandes" vägnar) för det bemötande du fick som ny medlem.
Hoppas att du inte fått intrycket att många av svaren i forumet innehåller den typen av icke värdefulla kommentarer på sakligt ställda frågor.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #5 skrivet: 07 april 2006, 18:16:33 »
Tog ett beslut idag om köp av en Panasonic E9-SPP. Är det ett bra köp?
Jag ville ha det aggregat som hördes minst då det ska stå på ett markstativ nära en yttervägg gränsande mot ett sovrum. Kan manytterligare elimenera ljudet? Gummikuddar eller dylikt?

Kunde ha varit värre, du kunde ha valt en DKE. Markstativet tar bort mycket av ljudet. Simma lugnt.

MVH/Gano

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #6 skrivet: 07 april 2006, 18:43:37 »
Tog ett beslut idag om köp av en Panasonic E9-SPP. Är det ett bra köp?
Jag ville ha det aggregat som hördes minst då det ska stå på ett markstativ nära en yttervägg gränsande mot ett sovrum. Kan manytterligare elimenera ljudet? Gummikuddar eller dylikt?

Du skriver i en form som för mina tankar till att du har bestämt dig eller beställt och ännu ej monterat aggregatet?
Jag tycker ändå att du gjort ett vettigt beslut/köp och ljudet på pumpen om den står fristående tror jag inte kommer att vålla dig några som helst bekymmer men tystast är den inte, men det är riktig slitvarg som du förmodligen kommer att spara sköna slantar i många, många år på! (Viktigt)
Jag har själv ett par stycken E9 och även en Sanyo, Oavsett vilken pump man väljer idag om man köper en Inverter så är kvaliteten oftast hög,
Ljudet som kan upplevas störande kommer vid ett antal -grader (som någon här beskrev ljudet svetspinne som fastnat) jag installerar dom flesta pumpar oftast Panasonic eller Sanyo och jag tycker inte att Panasonic E9 låter mer än någon annan men väljer du en med Scrollkompressor så är den tystare!
Det finns faktiskt fabrikat av Inverters som låter som reaplan och grannarna klagar, och dit hör absolut inte E9!
        
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #7 skrivet: 07 april 2006, 18:45:46 »
Tog ett beslut idag om köp av en Panasonic E9-SPP. Är det ett bra köp?
Jag ville ha det aggregat som hördes minst då det ska stå på ett markstativ nära en yttervägg gränsande mot ett sovrum. Kan manytterligare elimenera ljudet? Gummikuddar eller dylikt?

Kunde ha varit värre, du kunde ha valt en DKE. Markstativet tar bort mycket av ljudet. Simma lugnt.

MVH/Gano

??? DKE ???
Det är en E9DKE!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #8 skrivet: 07 april 2006, 18:54:08 »
HAHA.

Vem var det som sa att Panasonic har många modeller ?????? Nej, jag ska hålla mej ifrån den här sidan tror jag. ;D ;D ;D


MVH/Gano

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #9 skrivet: 07 april 2006, 19:19:46 »
HAHA.

Vem var det som sa att Panasonic har många modeller ?????? Nej, jag ska hålla mej ifrån den här sidan tror jag. ;D ;D ;D


MVH/Gano

MÃ¥nga modeller  :D Det var väl Sex pistols som myntade utrycket "cash ur kaos" (passar bra här) och Ã¥terförsäljarna gör allt för att krÃ¥ngla till det ännu mer och hitta pÃ¥ nya tillägg!
Man kanske skulle börja sälja en E9DKE-GLDUYFTDRD GOLD VERSION, POLAR UTRUSTAD! nu med gore-tex överdrag för sommar månaderna.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Hofven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #10 skrivet: 07 april 2006, 19:54:48 »
Jag är tämligen luttrad och förstår skämt och tar inte alls illa upp på något sätt. Jag har beställt en E-9 som levereras så snart snön försvinner och tjälen går ur jorden så att marken kan beredas för markstativet.Av det som framkommit har jag väl gjort ett tämligen bra affär. Med åren får man ju även sämre hörsel så det jämnar väl ut sig. ::)

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #11 skrivet: 07 april 2006, 20:17:14 »
Det var väl en prima scroll hofven beställt ang Options funderar vi pÃ¥ att börja sälja motivlackade utedelar.En annan ide´som jag tror kunde funka att sälja är huvudkuddar med inbyggd diskret summer(sÃ¥ att frugan inte vaknar)som startar om eltillskottet pÃ¥ värmepumpen gÃ¥r igÃ¥ng.Det kan bli Ã¥rets julklapp(jag brukar alltid köpa en till mig själv)  *vinkar*

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #12 skrivet: 07 april 2006, 20:21:41 »
Du Bosse, kan Du inte redogöra för vad varje bokstav/bokstavskomination står för hos Panasonic. Å då inte med nåt fint fackmannauttryck, utan vad man som konsument ser som reella skillnader.

mvh humlan.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #13 skrivet: 08 april 2006, 08:08:00 »
Du bör montera gummikuddar under maskinen vid alla montage.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Har jag gjort en tavla?
« Svar #14 skrivet: 08 april 2006, 12:15:55 »
Du Bosse, kan Du inte redogöra för vad varje bokstav/bokstavskomination står för hos Panasonic. Å då inte med nåt fint fackmannauttryck, utan vad man som konsument ser som reella skillnader.

mvh humlan.

Ja man kan ju börja med E9BKP5 som för några år sedan var vanlig, efterföljaren E9CKP5 efterföljdes av E9DKE
Med andra ord så är bokstaven efter nian årsmodell och nästa lär heta E9EKE!
CS=innedel, CU=utedel, E=inverter-värmepump, 9=kapasitet i Btu, K=väggmonterad, 5=50hz
« Senast ändrad: 08 april 2006, 14:39:45 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!