0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
652 kWh total elförbrukning430 kWh utan billaddning222 kWh billaddning174 kWh hushållsel123 kWh BVP50 kWh FTX49 kWh krypgrundsavfuktare22 kWh LLVP12 kWh GaragetGår inte åt mycket värme längre. Har även fått sova med fönstret öppet vid flera tillfällen. Sänkte tilluftstempen från 19°C till 18°C idag. 17°C skulle kanske bli ännu bättre.
Behöver du verkligen avfukta grunden så här års? Jag har inte haft koll på min sen uppvärmningssäsongen började, inte avfuktat heller. Fuktmätaren dog väl av fuktighet (Shelly-skräp). Edit: 2023-08-17 17:00 RF 88,5% var sista dödsrycket. Dog före uppvärmningssäsong med andra ord.Grattis till lyftet(släppet?) till den nya elförbrukningen.Har inte fått mina siffror än.
Ja jag har en kortsida av huset där det blir fuktigt. Det syns på sanden i grunden. Det blev ingen bra lutning där när vi la marksten mellan huset och garaget 2013. Det har även regnat duktigt plus att all snö smälte samtidigt. Det var vid något väderomslag då stod det till och med vatten mot grunden för det va så mycket is på uppfarten att vattnet kunde inte rinna ut på vägen. Närmaste halvmetern med marksten mot grunden behöver plockas bort och höja upp underlaget för att få ordentlig lutning ut från huset.Avfuktaren står inställd på 60% och den håller nivån perfekt.Elförbrukningen är väl överlag okej. Det finns alltid lite förbättringspotential. Nu vet jag i alla fall vad huset kräver och vad värmepumpen ger mm. Jag är inne på att avsluta med Tibbers timpris och byta till vanligt rörligt avtal. Skillnaden blir inte så stor och jag slipper jaga billiga timmar. Jag börjar som det heter bli ekonomiskt nöjd och elkostnaderna är inget som hänger över mig.Men du mäter luftfuktigheten i din grund med någon separat mätare? Shelly har riktigt fina grejer har jag sett. Riktigt fint att kunna styra allt med mobilen.
Jag vet inte med Shelly. Tycker smartprodukter är apptitretare. Allt man prövar blir inte som man tänkt sig tycker jag. Har även en Philips Wiz-lampa på garaget för utebelysning, strömmen blinkade till när snöstormen började i natt. Då lös lampan blått resten av natten när den ska vara släckt, eftersom den får bara nytt kommando när tiden för nytt kommando passeras.Jag kommer ersätta alla installerade smartlösningar.
Jag vill inte paja denna tråd, men kan inte låta bli att kommentera nu.Inget fungerar egentligen felfritt.Jasplan kraschar, ungefär 10%Kärnkraftverk, vindsnurror, Nibe 1255, bilar, whatever....Har några stycken Shelly, som timrar eller kopplade mot Nordpool. Har tänkt de snart går sönder vilket de ännu ej gjort, ej heller tappat wifi efter ändrat till fast IP.MEN, ändå bara en tidsfråga.Så redundans är svaret.Tänkte dubbla de viktigaste, har bara inte tagit mej tiden att göra detta ännu. För de kostar ju bara 200-300 kr/st. Redundans! ✔️✔️✔️😍Edit, Får väl ångra att jag skrev detta ovan, bäst är ju naturligtvis om allt kan användas felfritt i +100 år
What about diversifiering...?
Har några stycken Shelly, som timrar eller kopplade mot Nordpool. Har tänkt de snart går sönder vilket de ännu ej gjort, ej heller tappat wifi efter ändrat till fast IP.MEN, ändå bara en tidsfråga.Så redundans är svaret.Tänkte dubbla de viktigaste, har bara inte tagit mej tiden att göra detta ännu. För de kostar ju bara 200-300 kr/st. Redundans! ✔️✔️✔️😍