Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vatten  (läst 4123 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad K.Baker

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Vatten
« skrivet: 02 oktober 2006, 15:37:48 »
Hej,

Är helt ny i det här forumet och det här är mitt färsta inlägg och är ny vad gäller värmepumpar.
Jag har en fråga angående min värmepump. Det är en panasonic sverigepumpen.
Har inte kollat vad det är för model osv.
Är det normalt att det kommer vatten från undersidan av utomhusdelen. Är det när pumpen avfrostar? Vad är det för vatten man har dräneringsslangen till?

Tack på förhand

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vatten
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2006, 15:47:17 »
Japp det är helt normalt att det kommer vatten frÃ¥n undersidan av utedelen när den avfrostar. Dräneringsslangen är till för när du kör vämepumpen pÃ¥ kyla dÃ¥ kan det komma lite vatten där.   *vinkar*  MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vatten
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2006, 20:31:39 »
..Är det normalt att det kommer vatten från undersidan av utomhusdelen. Är det när pumpen avfrostar?
..Vad är det för vatten man har dräneringsslangen till?
Vatten rinner ifrån utedelen när du kör "värme läge". Det rinner vatten konternerligt sålänge kraven uppfylls för utomhusluften att nå sin daggpunkt när den kommer i kontakt med den kallare förångaren i utomhusdelen.
Sen när förångaren blir ännu kallare så kommer fukten i luften att frysa fast på den. Då kommer "avfrostning" att ske. Då blir det mindre syndafloder istället för lite dropp-dropp.

Dänerings-slangen är avsedd för att monteras på innerenheten för att leda bort vatten som bildas vid "kyl läge".
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad StinaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-E9/EKEB
SV: Vatten
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2006, 23:56:07 »
Hej!

Såg att du hade samma problem som jag med kondensvatten från luftvärmepumpen.
Har installerat en Panasonic luftvärmepump för ca 1 månad sedan.
Tröttnade redan efter några dagar på att springa och tömma baljan som stod under
och jag fasade för att få fuktskador i grunden.
Jag har konstruerat en spillränna i rostfritt med en avtappningspip. Det är bara att hänga
rännan direkt på konsollerna. Inga skruvar, ingen montering krävs. Har satt fast en vanlig
trädgårdsslang på pipen så nu rinner vattnet flera meter bort.
Det lär väl bli problem när det blir -15 grader men då kanske vattenmängden avtar...?
Om någon av er är intresserade kan jag förmedla kontakten till företaget i Falun som tillverkat
den fantastiska uppfinningen åt mej.

Stina i Falun
« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 20:23:34 av StinaC »
Stina

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vatten
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2006, 11:04:28 »
Hej!

Såg att du hade samma problem som jag med kondensvatten från luftvärmepumpen.
Har installerat en Panasonic luftvärmepump för ca 1 månad sedan.
Tröttnade redan efter några dagar på att springa och tömma baljan som stod under
och jag fasade för att få fuktskador i grunden.
Jag har konstruerat en spillränna i rostfritt med en avtappningspip. Det är bara att hänga
rännan direkt på konsollerna. Inga skruvar, ingen montering krävs. Har satt fast en vanlig
trädgårdsslang på pipen så nu rinner vattnet flera meter bort.
Det lär väl bli problem när det blir -15 grader men då kanske vattenmängden avtar...?
Om någon av er är intresserade kan jag förmedla kontakten till företaget i Falun som tillverkat
den fantastiska uppfinningen åt mej.

Stina i Falun


Har du provision på "den fantastiska uppfinningen".......?! *roflmao*

Lär ju bli problem bara det blir minusgrader ju, förutsatt att man inte ytterligare förädlar produkten m h a värmekabel och isolering!
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad StinaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-E9/EKEB
SV: Vatten
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2006, 18:37:55 »
Nej nÃ¥gon provision har jag tyvärr inte.....  huvuddunk

Däremot delar jag gärna med mej av ideér som förhoppningsvis kan underlätta för någon annan.
Det är väl det som forumet är till för  ;)

Naturligtvis kommer den inte att fungera när det är -15 grader ute. Men om man ser lite positivt på tillvaron och nöjer sej med att man slipper springa och tömma baljor 7-8 månader om året så är jag fantastiskt nöjd! Än så länge har jag bara positiva erfarenheter....
Stina

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vatten
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2006, 20:15:38 »
Varför kan du inte sätta din trädgårdslang direkt på plastpipen som följer med?
Ta bort pipen så fort det börjar bli runt +1 grader ute eller kallare då det kommer frysa i pipen.
Gäller förstås inte dom som har köpt maskinen extra dyrt med ett uppsågat bottentråg.
För er som har lagt värmekabel i slangen/röret från bottentråget gäller dat att vara lite uppmärksam så att det verkligen fungerar tillfredställande.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad StinaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-E9/EKEB
SV: Vatten
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2006, 20:29:06 »
Jag vet inte hur din pump ser ut men det följde inte med någon "dräneringsutrustning" till den pumpen jag köpte (Panasonic CS-E9/EKEB)

Problemet är att det inte bara är ett litet hål det rinner ur, utan ett avlångt hål som är ca 30x2 centimeter. Om det hade varit mindre hade man nog kunnat lösa problemet med en enklare tratt!

Är oerfaren på det här med värmepumpar men jag hoppas att det rinner mindre vatten när det blir kallt ute......?
Stina

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Vatten
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2006, 20:53:10 »
hej Stina.

EKEB har det uppsågade bottentråget så där går det inte att sätta dit plastpipen som ni mycket riktigt påpekar.
En del fruntimmer brukar ställa hinkar vintertid under tråget så att dom kan göra ljuslycktor.
Det blir ganska många ljuslycktor på en vinter!
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad StinaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Panasonic CS-E9/EKEB
SV: Vatten
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2006, 21:11:44 »
Tack för tipset!
Lite ljuslyktor kanske skulle piffa upp min trädgård i vinter....har just köpt ett 70-talshus med väldigt mycket BRUNT överallt så jag har inte så mycket tid att vara pysslig nuförtiden ;-)
Tomma målarfärgshinkar har jag gott om......
Stina

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Vatten
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2006, 12:19:39 »
Stina!

Du får mest vatten kring nollan och då det är hög luftfuktighet ute. Jag har totalt 6 VP på mina tre fastigheter och 5 är luft/luft. Endast de två som är på ett hus precis vid havet behöver trågvärme, de andra fungerar året om ändå. Lerum/Lysekil.

Jag förutsätter att det regnar i bland i Falun också. Hur skyddar Du grunden då?

Om Du har ett normalt hus/normal dränering kan Du bara låta pumpen vara som den är. Har Du dräneringsproblem Du inte vill lösa, använd baljan vid plusgrader och när det är tjäle lär inget vatten tränga in i huset ändå, ta då bort baljan.

Litet trädgårdssingel i en liten lutning ut från huset under pumpen är nog inte fel heller.

Lycka till!

Johan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!