Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning lÃ¥gt radiatorflöde Eco air 105/Ecologic  (läst 813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varning lågt radiatorflöde Eco air 105/Ecologic
« skrivet: 24 oktober 2019, 15:38:59 »
Hej,
Har en Eco air 105 ver2/Ecologic ihopkopplad Nibe city. Installerades 2005 och har gÃ¥tt i princip felfritt sen dess. Efter sommaren fick jag varning för lÃ¥gt radiatorflöde, höjde dÃ¥ CP frÃ¥n steg 2 till steg 3 och dÃ¥ försvann varningen men efter ett tag började CP (Wilo 25/6) lÃ¥ta dÃ¥ligt sÃ¥ det blev ett byte till Grundfos Alpha2 25-60. Är nu tvungen att köra den nya pumpen pÃ¥ maxläge 3(fast varvtal) för att den inte ska varna för lÃ¥gt flöde. Pumpen visar det faktiska flödet pÃ¥ 0,6 m3/h pÃ¥ steg 3. Har ett delta T  pÃ¥ ca 8 grader mellan in/ut frÃ¥n pumpen vid 10 graders utetemp. Har jag köpt en för klen pump med det flödet eller kan det vara nÃ¥got som börjat strypa flödet i radiatorkretsen ? Har gjort ren rensventilen mot pumpen som i princip var helt ren och alla radiatorventiler har stÃ¥tt öppna(max) under alla Ã¥r.

Med vänlig hälsning Hasse
CTC Eco Air 105 + Eco logic + Nibe City Vx 13

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varning lågt radiatorflöde Eco air 105/Ecologic
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2019, 15:45:14 »
Hej! Kan det vara sådana där stålomspunna gummislangar som samlar magnetit och sätts igen? Sc:,h Måste vara omagnetiskt stål vad jag förstått och så givetvis så diffusions-tätt det är möjligt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HasseE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nynäshamn
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varning lågt radiatorflöde Eco air 105/Ecologic
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2019, 09:12:24 »
Hej,
Slangarna är omflätade av rostfri tråd, ej magnetiska. Kan dessa samla magnetit?


Hej! Kan det vara sådana där stålomspunna gummislangar som samlar magnetit och sätts igen? Sc:,h Måste vara omagnetiskt stål vad jag förstått och så givetvis så diffusions-tätt det är möjligt.
CTC Eco Air 105 + Eco logic + Nibe City Vx 13

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varning lågt radiatorflöde Eco air 105/Ecologic
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2019, 09:54:25 »
Är inte så insatt i detaljerna att jag kan ge ett bestämt svar. Vad jag läst är att vissa årsmodeller av IVT var särskilt drabbade men även många andra verkar också ha drabbats av mer eller mindre igensatta slangar. Jag skulle undersökt och försöka rensa dem med ståltråd eller någon lämplig viska. Kanske till och med bytt till nya slangar om det verkar finnas något i dem(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!