Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt med varmvatten CTC ECOel+ECOAir  (läst 850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad basse81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
DÃ¥ligt med varmvatten CTC ECOel+ECOAir
« skrivet: 14 september 2020, 10:02:04 »
Hej,
Har för ca ett år sedan flyttat och i det "nya" huset finns det en CTC panna med tillhörande Värmepump. (ECOel 1550 + ECOair107)
Har varit ganska nöjd med prylarna men för kanske någon vecka sedan så har det varit väldigt dåligt med varmvatten.
Tittar man på displayen så ligger varmvatten i den övre VV på mellen 40-46 med 55 som börvärde, tidigare så var den mer eller mindre stadigt på runt 55.
Jag misstänker den övre elpatronen då den ska eftervärma varmvattnet och jag har "rätt" temp i nedre VV på 40-45 med 45 som börvärde.
Har också testat att handköra patronen i olika effektlägen där jag använt elmätarens indiktaorlampa som referens, men ser ingen ökning när reläet klickat.(klickar på alla effektlägen)
Har haft av fronten och tittat pÃ¥ överhetningsskyddet (finns bredvid ett vred och är en organge "knapp" med gänga och hÃ¥l i), jag tolkar det som att knappen finns inuti hÃ¥let. Jag har testat att "trycka" pÃ¥ denna men utan resultat. (Har tryckt hÃ¥rt, trycker jag hÃ¥rdare sÃ¥ flyttar hela "bordet" pÃ¥ sig) 

Borde inte enheten larma om det är något galet på elpatronen?
Eller känna av att den inte når sitt börvärde inom en viss tid?

I mitt tidigare hus fanns en Bosch med tillhörande värmepump så lite erfarenhet av värmepump finns, verkar dock fungera lite olikt.

Mvh// Basse
Bosch EHP AW 10Kw med CC160. 160 kvm Stenhus utanför Helsingborg!!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥ligt med varmvatten CTC ECOel+ECOAir
« Svar #1 skrivet: 14 september 2020, 10:28:49 »
Är ju lite äldre grejor men även på dagens modeller undrar jag om det finns något larm för detta(?) En elektriker behöver mäta om det finns el fram till övre elpatronen när det ska vara det. Kan vara några reläer som krånglar. Om elpatronen vore trasig tycker jag den borda dra någon säkring/-ar i elcentralen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: DÃ¥ligt med varmvatten CTC ECOel+ECOAir
« Svar #2 skrivet: 14 september 2020, 11:28:19 »
Hej!
Det kan vara brott på elpatron, säkringen går inte om det inte kommer genom nån ström alls.
Men man måste mäta på grejerna för att kolla vad som är fel, en elektriker kan hjälpa dig om du är novis på el.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!