Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstig förbrukning  (läst 3558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Konstig förbrukning
« skrivet: 09 april 2018, 21:42:15 »
Har en lite konstig förbrukningsprofil av el i en idrottshall tycker jag.  Hallen har annan uppvärmning än el och det mesta av förbrukningen borde vara ljus.  Hallen används Ã¥ret runt, men det borde vara mindre under sommarmÃ¥naderna (juni till mitten augusti).

SÃ¥ undrar vad det kan vara som kickar igÃ¥ng och drar upp förbrukningen Ã¥tminstone 1500 kWh/mÃ¥nad mer än förväntat (motsvarar ca 2 kW kontinuerlig belastning väl)?  Vad brukar ventilationsanläggningar dra för typ en hall stor som en gympasal och är det rimligt att ventilation gÃ¥r upp pÃ¥ det här sättet, eller nÃ¥gra andra teorier om varför förbrukningen gÃ¥r upp pÃ¥ sommaren när hallen används som minst?
« Senast ändrad: 10 april 2018, 08:25:08 av Rickard »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Konstig förbrukning
« Svar #1 skrivet: 09 april 2018, 22:29:32 »
Har en lite konstig förbrukningsprofil av el i en idrottshall tycker jag.  Hallen har annan uppvärmning än el och det mesta av förbrukningen borde vara ljus.  Hallen används Ã¥ret runt, men det borde vara mindre under sommarmÃ¥naderna (juni till mitten augusti).

SÃ¥ undrar vad det kan vara som kickar igÃ¥ng och drar upp förbrukningen Ã¥tminstone 1500 kWh/mÃ¥nad mer än förväntat (motsvarar ca 2 kW kontinuerlig belastning väl)?  Vad brukar ventilationsanläggningar dra för typ en hall stor som en gympasal och är det rimligt att ventilation gÃ¥r upp pÃ¥ det här sättet, eller nÃ¥gra andra teorier om varför förbrukningen gÃ¥r upp pÃ¥ sommaren när hallen används som minst?

1. Finns bastu?
2. Kylaggregat?
3. NÃ¥n som laddar sin elbil?
4. Nattbelysning fotbollsplan på kvällar?
5. Mobil AC till kontor?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstig förbrukning
« Svar #2 skrivet: 10 april 2018, 07:45:50 »
Överlag mycket hög elförbrukning för en idrottshall.
Den drar nästan lika mycket el under en mÃ¥nad som mitt hushÃ¥ll (utan värme) förbrukar under ett Ã¥r.  :o
Så det måste vara mer än bara en hall, vad är det ytterligare för utrymmen som hör till?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konstig förbrukning
« Svar #3 skrivet: 10 april 2018, 08:28:51 »
Är det öppet hus så att eu-migranter kan använda duschar och sånt under den tid på året när de finns på orten? (Värms vattnet med el?)
Någon/några som campar på parkeringen och har el anslutet?
Annars ser ju profilen ut att stämma rätt bra överens med ett större kylaggregat, kanske tempereras hallen nedåt sommartid?
Vore det fotbollsrelaterat så borde förbrukningen minska i Juli för då har väl alla uppehåll.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Konstig förbrukning
« Svar #4 skrivet: 10 april 2018, 11:15:36 »
Det finns ingen bastu, inget kylaggregat (som vi vet om), ingen nattbelysning utomhus och ingen ac.  Varmt vatten värms nog med fjärrvärme och ingÃ¥r nog i hyran (duschning är inte nÃ¥gon stor grej i hallen, även om det finns ett antal duschar i omklädningsrum.

Området är avspärrat när lokalen är stängd, så några oönskade gäster torde det inte vara.

Otillåten avledning eller felaktigt sektionering av elen (lokalen sitter ihop med andra lokaler som används som lager) är något som inte är uteslutet, men är det grannen så är det till 100% hyresvärden som tabbat sig när det byggdes och inte hyresgästen, då det är en myndighets som inte kan misstänkas.

Vi har begränsad aktivitet på sommarmånaderna juni-halva aug, så säg att hallen används hälften av tiden då.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Konstig förbrukning
« Svar #5 skrivet: 10 april 2018, 11:19:49 »
Det finns ingen bastu, inget kylaggregat (som vi vet om), ingen nattbelysning utomhus och ingen ac.  Varmt vatten värms nog med fjärrvärme och ingÃ¥r nog i hyran (duschning är inte nÃ¥gon stor grej i hallen, även om det finns ett antal duschar i omklädningsrum.

Området är avspärrat när lokalen är stängd, så några oönskade gäster torde det inte vara.

Otillåten avledning eller felaktigt sektionering av elen (lokalen sitter ihop med andra lokaler som används som lager) är något som inte är uteslutet, men är det grannen så är det till 100% hyresvärden som tabbat sig när det byggdes och inte hyresgästen, då det är en myndighets som inte kan misstänkas.

Vi har begränsad aktivitet på sommarmånaderna juni-halva aug, så säg att hallen används hälften av tiden då.

NÃ¥gon som provat bitcoinminea kanske?  ::)

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konstig förbrukning
« Svar #6 skrivet: 10 april 2018, 18:23:02 »
En möjlig förklaring till förhöjd elförbrukning sommartid är nattkyla, en funktion i luftbehandlingsaggregatet som innebär att man startar det nattetid och blåser in sval kvälls-/nattluft för att kyla ner lokalen vilket minskar kylbehovet.

Det kan också vara så att aggregatet är frånluftsreglerat vilket innebär att det försöker hålla konstant frånluftstemperatur genom att reglera tilluftstemperaturen. När detta inte räcker forceras fläktarna i aggregatet.

Jag skulle skaffa mig lite mer på fötterna om hur aggregat och andra förbrukare är inställda och hur de regleras. Först med den informationen kan man avgöra vad som är normalt eller inte.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Konstig förbrukning
« Svar #7 skrivet: 10 april 2018, 18:56:26 »
En möjlig förklaring till förhöjd elförbrukning sommartid är nattkyla, en funktion i luftbehandlingsaggregatet som innebär att man startar det nattetid och blåser in sval kvälls-/nattluft för att kyla ner lokalen vilket minskar kylbehovet.

Det kan också vara så att aggregatet är frånluftsreglerat vilket innebär att det försöker hålla konstant frånluftstemperatur genom att reglera tilluftstemperaturen. När detta inte räcker forceras fläktarna i aggregatet.

Jag skulle skaffa mig lite mer på fötterna om hur aggregat och andra förbrukare är inställda och hur de regleras. Först med den informationen kan man avgöra vad som är normalt eller inte.


Oktober är en kall månad i sverige, likaså november.
ÄndÃ¥ sÃ¥ skiljer sig oktober/november drastiskt Ã¥t, sÃ¥ jag köper tyvärr inte nattsvalkegrejen riktigt.  Sc:,h

Kanske är en korvmoj som står på parkeringen under de frostfria månaderna? ;)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstig förbrukning
« Svar #8 skrivet: 10 april 2018, 20:33:44 »
Min gissning är att ventilationen är temperaturstyrd.
Om solen gassar på september/oktober kan det säkert bli varmt inne då med.
Hur som helst finns det mycket pengar att spara på att se över ventilationen, det handlar om el för 50 kkr/år och jag gissar att belysningen är den lilla förbrukningen.
Nya energisnåla fläktar och en smartare styrning kommer troligen spara in sig på relativt kort tid.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Konstig förbrukning
« Svar #9 skrivet: 10 april 2018, 21:23:23 »
handlar om el för 50 kkr/år och jag gissar att belysningen är den lilla förbrukningen.
75-85,000:-/Ã¥r
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Konstig förbrukning
« Svar #10 skrivet: 10 april 2018, 22:04:27 »
75-85,000:-/Ã¥r

 :o

Hoppas du hittar "strömtjuven"..

Hur stor är hallen och vad är det för uppvärmning?
(Känns som att ett riktigt FTX-agg och nån typ av BVP vore på sin plats?)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Konstig förbrukning
« Svar #11 skrivet: 11 april 2018, 09:37:31 »
Hur stor är hallen och vad är det för uppvärmning?
Hallen är ca 860m2 inkl. förrÃ¥d/omkl.rum m.m.  Rejäl takhöjd.

Ljuset är 88st takarmaturer med lysrör som borde vara 36W rör när jag uppskattar längden pÃ¥ dem.  Brukar det sitta 2 eller 3 rör i varje armatur?  Skall kolla ikväll om jag kommer ihÃ¥g.  Det blir runt 6.3-9.5 kW ljus.  Om det är pÃ¥ 10 timmar 5 dagar/vecka sÃ¥ blir det 1,200-1,800 kWh pÃ¥ en mÃ¥na.  Vad är det som drar resterande 2000kWh som är grundförbrukningen, även utan sommartopparna?

Vi har en huv pÃ¥ taket, som väl har med ventilationen att göra.  Den är väl runt halvmeter hög och 1.5x1.5m stor.  Är det bara utsug eller nÃ¥got mer?



Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Konstig förbrukning
« Svar #12 skrivet: 11 april 2018, 09:56:07 »
Hallen är ca 860m2 inkl. förrÃ¥d/omkl.rum m.m.  Rejäl takhöjd.

Ljuset är 88st takarmaturer med lysrör som borde vara 36W rör när jag uppskattar längden pÃ¥ dem.  Brukar det sitta 2 eller 3 rör i varje armatur?  Skall kolla ikväll om jag kommer ihÃ¥g.  Det blir runt 6.3-9.5 kW ljus.  Om det är pÃ¥ 10 timmar 5 dagar/vecka sÃ¥ blir det 1,200-1,800 kWh pÃ¥ en mÃ¥na.  Vad är det som drar resterande 2000kWh som är grundförbrukningen, även utan sommartopparna?

Vi har en huv pÃ¥ taket, som väl har med ventilationen att göra.  Den är väl runt halvmeter hög och 1.5x1.5m stor.  Är det bara utsug eller nÃ¥got mer?

Uppvärmningen då ? Gissar på förvärmd tilluft med återvinning?

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Konstig förbrukning
« Svar #13 skrivet: 11 april 2018, 11:52:45 »
Uppvärmningen då ? Gissar på förvärmd tilluft med återvinning?
Jag vet inte säkert, förutom att det skall ingÃ¥ i hyran.  Tror det är fjärrvärme.  Det sitter 12 maffiga radiatorpaneler i taket och jag tror att det även är nÃ¥gon form av värme i golvet ocksÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstig förbrukning
« Svar #14 skrivet: 11 april 2018, 13:26:08 »
Normalt är det 2 rör i varje armatur, men det kan säkert finnas modeller med 3 rör?
Det blir en del el förstås.
Sen kan det finnas elpatroner som värmer tilluften, men de kan inte dra mest el på sommaren så det stämmer dåligt med diagrammet.
Så då återstår att ventilationen är temperaturstyrd.
Gamla elslukande fläktmotorer är min gissning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!