Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme  (läst 2056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« skrivet: 04 februari 2019, 21:36:30 »
Hej!

Ny här på forumet och ny husägare sedan i höstas.

Vi har köpt ett Eksjöhus från 1982 på 120m2 i ett plan med platta på mark.
Bergvärme med Thermia Ekoline 55 från 1997. (55ts timmar VP)
Ettrörsystem med radiatorer med ventiler märkt Aga.

Entrésidan av huset har 6 radiatorer.
Baksidan har 4 radiatorer.
En rörslinga går in till kallgaraget och vidare in i en uppvärmd del med 1st radiator.

Problemen:
2st kalla radiatorer, som jag knackat igång hyfsat - insatsen skall bytas i veckan på dem.
Värmepumpen har flera gånger under hösten löst ut då jag försökt öka värmen i huset.
Högpressostaten löser ut och jag får trycka reset-reglaget så startar kompressorn igen.
Det jag kommit fram till som orsak är att den löser på för hög temperatur på framledning. (Vilket jag först blev mycket frågande till då huset var kallt och jag ville öka.)
Sedan provade jag att göra rent smutsfiltret - det behövdes verkligen.
Efter att ha rengjort det gick systemet mycket bättre, upplevde jag.
Det känns som att systemet kämpade med att få ut varmvatten men det bromsades av skiten i smutsfiltret.

Kvarvarande problem - jag tror att jag har två slingor i radiatorsystemet.
Jag upplever att entrésidans radiatorer är kallare än baksidans radiatorer.
Vad kan detta tyda på?
Behöver man spola ur systemet?
De sista två radiatorerna är de som har krånglat mest.

Sedan tycker jag att temperaturen svänger väl mycket, jag skulle vilja ha en jämn framledningstemperatur

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2019, 08:18:44 »
Uuurkhhh!
Dax att försöka spola rent hela systemet tror jag. Även värmeväxlaren mår säkert bra av en spolning.
Spolning och byte av alla kärvande insatser bör få allt att funka bättre.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2019, 08:54:03 »
Det är lite oroväckande att beläggningen i filtret ser ut att vara rost. När det kommer in syre i ett radiatorsystem reagerar det med järnet och bildar magnetit som är en blandad järn(II)- och järn(III)-oxid. Magnetiten är svart. Att beläggningen i filtret är rostfärgad betyder att järnet har oxiderats till järn(III). Det mÃ¥ste ha kommit in stora mängder luft i radiatorsystemet, sÃ¥ pass mycket att det har funnits överskott pÃ¥ syre i förhÃ¥llande till den halt där det bildas magnetit. 

Har radiatorsystemet stått tömt på vatten en tid?

Kan bara instämma i rekommendationen om spolning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2019, 16:56:25 »
Med tanke på hur smutsfiltret såg ut så kan du mycket väl ha stopp någonstans i radiatorsystemet.
I ett fungerande (tätt) system så blir vattnet syrefritt och svart.

Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2019, 20:30:01 »
Hej!

Låter som att ni är inne på rätt spår.
Tycker ni att jag ska be något företag om hjälp?
Eller ska jag spola själv? Hur skulle ni göra renspolningen?

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2019, 19:35:35 »
Hej igen!

Jag tror att jag eventuellt har hittat källan till ett av problemen.
Förre ägaren installerade en vattenburen handdukstork som troligtvis tar alldeles för mycket energi.
Jag funderar nu på att ta bort den vattenburna funktionen och köra elpatron där.

Min fråga, om jag bryggar med den här: https://www.mma.se/produkter/forbigangsror/ kommer flödet strypas om man jämför med 15 rör istället? Jag tycker nämligen röret ser litet ut på förbigångsröret.

Tacksam för input :)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2019, 23:21:02 »
En normal handdukstork drar inte så mycket energi att den sänker systemet, dessutom värmer den upp huset precis som vilken radiator som helst. Anledningen till att ha den på el är bara att man vill ha torra handdukar på sommaren.

Hur går det med renspolning och ventiler?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

youji

  • Gäst
youji
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #7 skrivet: 25 mars 2019, 06:59:50 »
Hej igen!

Jag tror att jag eventuellt har hittat källan till ett av problemen.
Förre ägaren installerade en vattenburen handdukstork som troligtvis tar alldeles för mycket energi.
Jag funderar nu på att ta bort den vattenburna funktionen och köra elpatron där.

Min fråga, om jag bryggar med den här: https://www.mma.se/produkter/forbigangsror/ kommer flödet strypas om man jämför med 15 rör istället? Jag tycker nämligen röret ser litet ut på förbigångsröret.

Tacksam för input :)
Hur får du fram att handdukstorken tar för mycket enegi?Tror inte den kan ta mycket energi och när jag gjorde om badrummet satte jag in handdukstork och är bara räkna ut hur mycket effekt bad rummet behöver.Blir lite som att min vattenburna radiator i sovrummet slukar för mycket energi så jag sätter in en el-radiator istället.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #8 skrivet: 25 mars 2019, 07:41:31 »
Handdukstorken är inte orsaken till problemen. Det måste handla om snedfördelning av flödet mellan slingorna och radiatorerna inom slingorna.

Finns det temperaturgivare på en så gammal pump? Om det finns skulle det vara intressant med värden på in- och utgående värmebärartemperatur en kall morgon.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #9 skrivet: 25 mars 2019, 21:56:59 »
Handdukstorken är inte orsaken till problemen. Det måste handla om snedfördelning av flödet mellan slingorna och radiatorerna inom slingorna.

Finns det temperaturgivare på en så gammal pump? Om det finns skulle det vara intressant med värden på in- och utgående värmebärartemperatur en kall morgon.

Vad kan jag göra för att fördela rätt?
Handdukstorken var ju inte där från början?

Utegivare finns samt temperatur för framledning och retur av radiatorvatten.
Vvb också..

Jag kan skriva upp och lägga ut det här :)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2019, 05:51:18 »
Spola ur systemet ordentligt

youji

  • Gäst
youji
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2019, 07:32:31 »
Hej igen!

Jag tror att jag eventuellt har hittat källan till ett av problemen.
Förre ägaren installerade en vattenburen handdukstork som troligtvis tar alldeles för mycket energi.
Jag funderar nu på att ta bort den vattenburna funktionen och köra elpatron där.

Min fråga, om jag bryggar med den här: https://www.mma.se/produkter/forbigangsror/ kommer flödet strypas om man jämför med 15 rör istället? Jag tycker nämligen röret ser litet ut på förbigångsröret.

Tacksam för input :)
Handukstorken är inte ditt problem och man har ersatt en radiator i ditt badrum till en handdukstork och anledningen varför man kör med patron är att på sommaren stänger värmepumpen av värmesystemet(värmestopp) och då finns ingen värme till handdukstorken.kolla i källaren om du inte har en avtappning nyckeltag på någon radiatorn i källaren som du kan tappa systemet och sedan spola.

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #12 skrivet: 26 mars 2019, 20:28:24 »


Hej, jag förstår inte riktigt hur du menar?

Jag har ingen källare.
Skulle du kunna beskriva lite mer utförligt?

Stäng av värmepumpen, öppna luftningsventilen på ett element, öppna sedan påfyllningsventilen och spola järnet?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Eksjöhus 1980 Bergvärme ojämn värme
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2019, 08:33:13 »
I och med att du har 1-rörs system så kan inte handdukstorken kortsluta flödet, så att ta bort den innebär bara att ännu varmare vatten kommer på returen. Du vill ha så stor yta som möjligt som avger värme, att ta bort handdukstorken innebär att du minskar ytan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!