Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jonasb
« skrivet: 14 november 2011, 23:51:50 »

GMZ inställning är ortogonal mot kurvinställning - börja med kurvinställning och
först där efter kompressorbalansen (GMZ). Det är viktigt med en metodisk injustering,
det är allt för många parametrar för att pröva osystematiskt.

Jag föreslår att du börjar från grunden med dina inställningar, i tur och ordning:
1) Inställning av flödesfördelning (rumsstrypning)
2) Inställning av DT.
3) Inställning av kurva (gärna med endast tillskott)
4) Inställning av kompressorbalans
5) Inställning med rumsgivare

(Du bör ha en inställning av (2) & (4) för vinter och en annan för vår & höst).

MVH/Jonas
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 14 november 2011, 22:56:54 »

Har ändrat till 9 -1 i ett första steg och skall se några dagar hur resultatet blir och antingen sänka mer eller ändra GMz till 127.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 14 november 2011, 22:35:49 »

Nibe sprider en falsk myt om att kurvan har med klimatet att göra - det är
inte så. Kurvan och parrallellförskjutning har endast med husisolering och
dimmentioneringen av raddarna.

(Jag har länge funderat på varför de sprider denna falska tes, troligen
är deras rekommendation snarare byggt på bostadsstandarden i olika delar
av Sverige - i Västernorrland har man gamla oisolerade kåkar med värmesystem
dimentionerat för högtempererad fliseldning, osv...)

Kurvan ställs in för ditt hus och är denamma oavsett om det +10 grader eller -20
grader ute. Kurvan ställer man inte in med avseende på antal starter utan med avseende
på ett jämnt inomhusklimat med samma önskade rumstemperatur oavsett utetemperatur.
Kurvan ställs med fördel in med pumpen inställd på endast eldrift.
Rumsgivare är väldigt bra för inomhuskomforten, men för att den skall fungera såsom
avsett måste kurvan vara korrekt inställd (utan rumsgivare).
Jag föreslår att du ögnar igenom Kapitel 5 i de oberoende anvisningarna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/bilder/NIBEManual_1_0_0_A.pdf
Där får du råd om hur du ställer in först och främst kurvan, men även rumsgivare
och kompressordynamiken.

Jovist, torra kalla dagar (med årets mått mätt): +1 på natten och kanske +4 på
dagen går den kontinuerligt. Man skall dock veta att luftfuktigheten har en oerhörd
betydelse för hur pumpen går. Det kommer att finnas dagar (fuktiga sådana) som
du funderar om pumpen överhuvudtaget gör någon nytta.

MVH/Jonas

Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 14 november 2011, 22:29:50 »

Som jag tolkar Nibes anvisningar så skall man ha lägre kurva ju kallare klimat man har.
Det beror på att radiatorer/golvvärme är dimenensionerade för att klara av det kallare klimatet på de ställena där det är riktigt kallt. Dvs "större radiatorer". Det står något om det i (åtminstone min) Nibe manual (till 1245).

(vad har du för värmesystem? Termostater på max när du ställer in kurvan brukar allmänt rekommenderas så att inte termostaterna stryper temperaturen i huset - kurvan kan vara för hög)
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 14 november 2011, 22:12:58 »

Hej!
Som jag tolkar Nibes anvisningar så skall man ha lägre kurva ju kallare klimat man har.
Fast det blir motsägelsefullt om den logiken är linjär med hur maskinen uppför sig eftersom golvvärme skall ha lägre kurva.
Jag började med kurva 10 men den gav för häftigt utslag och jag hade ca 30 starter/ dygn men det var visserligen varmare ute då.
Vad jag behöver är en innomhusgivare för jämnare drift.
Menar du med kontinuerlig drift 24h/dygn?
Har GM start till -120.
Skrivet av: jonasb
« skrivet: 14 november 2011, 21:50:26 »

Hej Kurva 11 låter väldigt högt för ett modärnt isolerat hus med raddar dimmentionerad för lågtemp.
Själv har jag kurva 7 (-1) i mitt taskigt isolerade 1700tals torp med rätt dimentionerade raddar,
när jag drar igång med mitt golvvärmesystem (har lagt golvvärme varefter jag renoverar rummen)
räknar jag att komma ned till kurva 5. Det är A&O att ha låg kurvlutning för ekonomin.

125 (GMz) är för låg kompressordynamik när det är så här varmt, detta gör att kompressorn
hämtar igen onödigt snabbt med fler kompressorstopp som följd. Vid dessa yttertemperaturer
är det bättre att förbjuda eltillsats och ställa upp kompressordynamiken till max (127). Det,
tillsamans med att man ställer ner GM för kompressorstart till -120 gör att starterna minimeras.
När man ställer upp kompressordynamiken resulterar det att kompressorbalansen förflyttas
till lägre GM, det innebär dock inte att komforten blir lägre, men det kan innebära att risken för
onödigt eltillskott ökar - dock inte om du förbjuder eltillskott. Mitt råd är alltså att köra med hög
kompressor dynamik och avstängt eltillskott fram till den tidpunkt på året då kompressorn inte
själv klarar att värma huset, då tillåter man eltillskott och ställer ner dynamiken till ~123-125.

Jag har själv följande inställningar just nu:
GM Start: -120
GMz: 127
Kurva: 7 (-1)
Inomhusgivarfaktor: 6

Detta resulterar dessa dagar med ca 3 graders medeltemp:
- Kontinuerlig drift vid 22 graders inomhustemp. (Fuktiga dagar ~10 avfrostningar som också räknas som kompressorstopp)
- Ca 15 starter vid 19 graders inomhustemp.

Huset just nu: 90 kvm uppvärmd taskigt isolerat 1700 tals torp.

MVH/Jonas 
Skrivet av: Bigfoot
« skrivet: 13 november 2011, 21:59:30 »

Hej!
Har loggat lite uppgifter de senaste dagarna med lite olika inställningar och undrar nu hur era Splitar går.

Jag har följande inställningar:
Kurva 11
Lutning -2 kväll/natt och -4 dagtid vid solsken.
GMZ 125 pendlat mellan 126-125 under tiden .
Utomhustemp mellan 8-4 grader och 1 dag mellan 5--1 (utan större inverkan på varken start eller gångtid).

Får fram ca 15 starter/dygn
och ca 18h gångtid.
Eftersom spliten blivit tjock under dagtid har den stått stilla och sedan gått nästan konstant från eftermiddagen.
GM brukar hålla sig mellan -160--250 kväll/natt.
Ändrade ner till GMz 125 igen och nu verkar han orka arbeta ner lite bättre.

Som rubriken lyder, hur ser eran driftsituation ut?
Vad är bra och vad är enbart kostsamt?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!