Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX + BV i nyproduktion (JORDVÄRME?)  (läst 2246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
FTX + BV i nyproduktion (JORDVÄRME?)
« skrivet: 27 februari 2013, 10:56:50 »
Hej, har letat efter trådar med ovanstående frågeställning utan vidare resultat.

Vi ska bygga ett nytt hus på landet 1,5-plan med förhöjt väggliv. BOA cirka 180 kvm. Isolering i ytterväggar med 220+45. hyfsat U-värde. Yttertak 500 mm lösull. Platta 300 mm cellplast. Golvvärme genomgående på båda plan.

Jag har räknat lite på energi- och effektbehov för huset. Från början var jag inställd på att välja FLVP och spaltventiler. Men vid närmare eftertanke vore det fint med FTX. Men med FTX installerat sjunker effektbehovet vid DUT till ca 4 kW. Finns så små BV-pumpar? Eftersom etableringskostnaden för BV är hög blir ju också den specifika installationskostanden för ett sånt system (kr/kW) hög. Går det att räkna hem? Finns erfarenheter?

Vid dimensionering av värmepump vill man ju ofta lägga den cirka 70-80 % under maximalt effektbehov för att få en bra drift på pumpen. Kan jag strunta i den tumregeln om jag hittar en varvtalsstyrd (inverter) bergvärmepump?

Ordet är fritt!
« Senast ändrad: 08 mars 2013, 20:58:05 av V-S »
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX + BV i nyproduktion
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2013, 11:33:05 »
Hej!
Jag skulle nog välja en 6 kW maskin i alla fall, det finns mindre men jag tror de flesta sÃ¥na är 1-fasmodeller.  :P
Sen köper du till en arbetstank på 200 liter så kommer det funka bra med en on/off värmepump i alla fall.
En inverter kostar dessvärre rätt mycket mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: FTX + BV i nyproduktion
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2013, 12:44:48 »
Tack för svar. Har läst på lite om arbetstanken. Vad jag förstår så är det inte samma sak som en extra ackumulator för tappvarmvatten(något som jag sneglat efter men som förmodligen installeras först om/när familjen växer.) Arbetstanken utökar alltså bara volymen på värmesystemet så pumpen har nånstans att dumpa värmen vid stigande temperatur eller låga laster?

Hur kommer du fram till volymen på 200 l? Skjutet från höften? Borde väl styras av volymen på mitt system?

Vilken tillverkare rekommenderar ni? På FLVP var jag inne på comfort zone, för BV verkar det dock vara lite mera öppet...?

Robin
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX + BV i nyproduktion
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2013, 12:58:07 »
Man brukar säga att man behöver minst 25 l vatten per kW värmepump, då skulle i princip 100 liter räcka tillsammans med golvvärmen. Men sen kan man vilja ha lite värme på t ex badrumsgolven på sommaren så då kan man inte räkna med golvvärmens totala volym, så då rundade jag av uppåt till närmsta standardstorlek. Det gör inget att tanken är lite stor, tvärtom.

Sen är det alltid bra att ta in flera offerter, det är viktigare att få en bra installatör än vilket märke det står på värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: FTX + BV i nyproduktion
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2013, 11:09:43 »
Det låter sunt. Har börjat plocka in offerter för BV, avvaktar FTX tills jag projjat klart venten. Installation gör jag nog själv med snickarlaget.

Hur ser det ut med kvalitén på FTX-aggregat, är det någon tillverkare som är svartlistad?

Robin
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: FTX + BV i nyproduktion (JORDVÄRME?)
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2013, 21:01:18 »
Som jag tidigare sagt har vi svängt från FLVP till BV. Men nu börjar jag svänga igen, denna gång mot jord-/mark-/ytvärme. Vi har en tomt på cirka 4 000 kvm omgiven av obrukad åker-/ängsmark av gammal sjöbotten (Mälardalen). Vi har även tillgång till förmånliga priser på markarbeten.

Skulle ni satsa på jordvärme? Finns det några uppenbara risker eller har vi allt att vinna?
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!