Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utjämningstank, bufferttank spara el?  (läst 493 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Liberg

  • Gäst
Anders Liberg
Utjämningstank, bufferttank spara el?
« skrivet: 21 november 2022, 18:18:16 »
Hej
Jag och så många med mig försöker ju hitta sätt att spara el.
Jag har en IVT C9 med Rego 600 och jag sänker fram ledningstemperaturen på dagarna med 10C och höjer den mellan 00.00-06.00 med 10C från normalvärdet så biffen blir ju 20C mellan natten och dagen. Anledningen är ju att elen är betydligt billigare på natten och då vill jag värma upp huset så det kan hålla sig några timmar in på dagen utan att pumpen behöver jobba så mycket.
Nu funderar jag på att öka radiatorvattenvolymen med en extra tank för att värmen ska klara sig längre på dagen.

Frågan är om det är en vettig tanke och hur stor tank kan jag tänkas behöva för att få effekt?
Enplanshus med källare, 50m2 golvvärme i källaren och vanliga radiatorer i resten av huset.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Utjämningstank, bufferttank spara el?
« Svar #1 skrivet: 21 november 2022, 18:33:46 »
För att fÃ¥ full effekt en genomsnittlig vinterdag uppskattade jag att tanken behöver vara uppÃ¥t 5000 liter. Sedan en mycket kraftigare värmepump och el-abonnemang som klarar att ladda allt pÃ¥ bara 6 timmar kl 00-06. DÃ¥ ska energin räcka till kl 06-24.  Man kan givetvis använda en mindre tank med en mindre ambitiös lösning men frÃ¥gan är hur mycket man tjänar i förhÃ¥llande till kostnaden(?)
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utjämningstank, bufferttank spara el?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2022, 19:10:46 »
Har du extern ingång för att "nattsänka" i din rego så kan du köpa en Logger 1010 och styra mot elpriset i ditt elprisområde.
Då kan du ju ställa så du har ett par grader varmare än normalt när den får värma, och kanske en grad kallare än normalt när den "nattsänker".
Man kan styra på två olika sätt.
Antingen sätter man en prisgräns, där värmen "nattsänks" under de dyraste timmarna, eller så kan man välja hur många av de billigaste timmarna den skall få värma så sköts det automatiskt.
Problemet med nattsänkning är att värmen kanske ÄNDÅ går när elen är dyr, om huset blir kallare än vad man ställt in.
I så fall finns det på många värmepumpar även möjlighet att blockera driften av kompressor och elpatron helt via i reläingång.
Det kan vara ett väl så bra alternativ.

Efter ett tag lär man sig hur många timmar man behöver låta kompressorn gå för att hålla huset varmt vid en viss utetemperatur, så det borde inte vara omöjligt att få till det där rätt bra.

EN sak du måste tänka på oavsett hur du styr det där är att blockera elpatron så du inte värmer med elpatron på natten, för då lönar det sig bara att hålla på som du gör om elen är typ 80% billigare på natten.
« Senast ändrad: 21 november 2022, 19:13:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!