Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: -Ohlsson-
« skrivet: 16 maj 2019, 20:07:58 »

Jag letar också efter en elcykel, främst för att pendla med till jobbet men jag vill även ha den i skogen. Jag vill ju ha den bästa elcykel för pengarna och det med att bygga om en cykel med ett elmotor kit från Ebay verkar som en bra idé då jag är på en budget så att säga.

Det ska jag kolla mer på. Men jag har även kollat en del på nätet på div guider efter den bästa elcykeln. Någon annan som har något förslag? Är Biltema cyklarna något att hänga i granen?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 juli 2018, 15:29:04 »

Inte mycket cykel över en sån där borde vara bättre att köpa en mc och åka hyffsat lagligt i alla fall och få bra mycket mera pulver och mysigt ljud på köpet.
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 22 juli 2018, 19:36:45 »

Ooopss :'(  , kommer no bli en hel del hemmabyggen i stil med B52an. 

Känner en som har en batteridriven longboard som går som ett spjut, hembyggd med prylar från Ebay.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 22 juli 2018, 19:24:08 »

Svar ja, väldigt olaglig  tOOmten

Så här kan det gå när man kör med en sådan  ^-^
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-ser-den-beslagtagna-elcykeln-ut-6908013
Skrivet av: Håkke
« skrivet: 22 juli 2018, 19:19:19 »

Jag drömmer om denna , skulle va gött att köra med till sommarstugan fram och tillbaka. Tror den går löst på c 110 papp här i Sverige.
Hoppa till 3:10 , mycket roligt man kan ha med den  "love", men lär vara olaglig som tusan.

https://www.youtube.com/watch?v=zEdETIjfngo
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 22 juli 2018, 09:37:51 »

Va kul!!!
Måste kolla lite på Blocket vad det finns för begagnade cyklar. Ett 500W kit skulle absolut vara lagom   tummenupp

hehe ja det är faktiskt jätteskoj 😄
Fråga gärna innan ni ska beställa så kan jag kanske tipsa om vissa saker.

En viktig sak att tänka på!

Cykeln måste (tror jag) vara utan fotbroms och ha handbroms fram och bak.
Cykeln man ev funderar att köpa bör ha ett vevlager på 68mm (det är standard). Det finns dock de som är 73 och i vissa ännu bredare. Se bild för vad jag menar.

När man sedan köper motor så står där vilken modell det är man köper. Jag köpte 500W och i specifikationen stod det 68mm. Den ska passa 68mm och 73mm vevlager.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 22 juli 2018, 09:30:36 »

Va kul!!!
Måste kolla lite på Blocket vad det finns för begagnade cyklar. Ett 500W kit skulle absolut vara lagom   tummenupp
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 22 juli 2018, 02:36:21 »

Uppdatering....
Nu är det nästan klart.

Jag köpte en Specialized Crosstrail Hydrodisc 2018 eftersom det är en lämplig hybridcykel för pendling. Jag insåg att jag kommer få vänta bra länge innan det dyker upp en bra cykel till rätt peng som dessutom är i rätt storlek (på blocket).
Innan jag köpte cykeln hade jag beställt en elmotor från Kina (Märke: Bafang) och ett batteri (Märke: Yosepower - 48V 13ah med samsung celler). Fick batteri efter några dagar och likaså motor. Cykeln fick jag i fredags. Nu är allt inkopplat och det blev en provtur idag  ^-^
Kabeldragningen som ni ser på bilden är helt klart provisorisk och ska göras om på söndag, (idag - klockan är 02.30  :o)

Sjukt skoj med ganska många valmöjligheter i menyn
Man kan köra med eller utan PAS (pedal assistans) och med eller utan tumgas.

Jag ställde in PAS på 35km/h. Känner jag för att dra på lite så kan jag gasa på med tumgasen och kommer då upp i 45km/h, men det är lite väl snabbt på en cykel.
När man ställt in PAS på 35km/h så väljer man även mängden med assistansnivåer. Mellan 3 till 9.
Så som jag uppfattat/upplevt det: har man 3st assistansnivåer så hjälper nivå 1 mig till 1/3 av 35km/h, nivå 2 till 2/3 av 35km/h osv....
Nu har jag 6st nivåer för att ha en lämplig hastighet i olika områden, exempelvis centrum, i utkanten av stan och på landsbygd
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 juli 2018, 23:11:38 »

Hur monterar man en sån där motor? Svetsar i ett nytt vevparti eller?  Sc:,h

Nejdå  ^-^
https://www.youtube.com/watch?v=akA1vg5fcwY
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 juli 2018, 23:09:34 »

Hur monterar man en sån där motor? Svetsar i ett nytt vevparti eller?  Sc:,h
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 juli 2018, 22:00:11 »

Jahopp..... Nu gjorde jag en väldigt spontan grej  ^-^ ;)
Nu på kvällskvisten fick jag en idé om att själv bygga ihop en efter att ha insett hur enkelt det är. Dvs köpa ett kit med motor och alla delar som behövs.

Samtidigt som jag fick den idén började jag kika efter en beg cykel på blocket. Då dök det upp en hybrid (precis vad jag letade efter) från 2017 för 2000kr.
Ska kika på den imorgon. Detta är alltså en helt vanlig cykel som ser ut så här: https://cdn.blocket.com/static/1/images_full/20/2059135280.jpg

Kommer att köpa skärmar för fram och bakhjul...

Jag beställde även detta från eBay:
Bafang 500w motor (komplett motorkit utan batteri) för 4700kr inkl frakt. (Exakt samma kit finns på CDON för 6000kr https://cdon.se/sport/bafang-bbs02-500w-p39623435 )
Batteri från tyskland för 2800kr inkl frakt. Samma batteri kostar från 4000kr eller mer i Sverige.

Dessa Bafang motor finns i effekterna 250, 500, 750 och 1000W.
Jag är medveten om att den lagliga effekten är på 250W, och 750 & 1000W kändes overkill, så det blev 500W.

Några av er tänker säkert att jag är korkad, men det kommer bli skoj!
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 juli 2018, 21:13:21 »

Pendlade ni med cyklar innan ni köpte elcykel?
Japp, min fru hade en gammal stålcykel och jag en MTB vi fick med en bil vi köpte 2010. Jag har dock jobbat hemma fram tills i höstas och min fru har oftast tagit bilen på vintern, så denna vinter var den första vi cyklat.
Skrivet av: perra83
« skrivet: 08 juli 2018, 21:08:26 »

Har haft elcykel i sex år nu efter semestern.
Köpte en Ecoride Classic Comfort hösten 2012 för 8000kr. Den fungerar fortfarande fint. Lite service har den krävt men inget onormalt. Kedja och fram och bakkransen är original.  Den har gått sex vintrar och dagligen till jobbet.
Våren 2017 köpte ja en ny Ecoride Sense och den har nog rullat närmare 100mil. I vintras servades gamla elcykeln och den blev som ny så jag cyklade den hela vintern. Dubbdäck är fantastiskt!!

Den gamla har motorn bak och har även gashandtag. Den nya har mittmotor och den är riktigt trevlig. Satsa på det. Jag har bara hydraulisk skivbroms fram och fotbroms bak så den används nästan aldrig.
Den nya cykeln har Shimano Steps drivsystem och med en lite dosa på hastighetsgivaren så hjälper motorn till upp till 50km/h. Utan den blir det lite för tvärt avbrott vid 25 km/h. Nu ligger jag runt 30-35 på plan väg och det känns perfekt.
Som sagt är mittmotor något att satsa på eftersom dom har momentsensor som anpassar assistansen.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 juli 2018, 20:02:36 »

Jag tror elcyklar har potentialen att ersätta en hel del bilpendling

förstår inte varför folk betalar 20-30000 när det finns kompetenta cyklar i aluminium med shimano-växlar. hydrauliska skivbromsar och färddator made in Taiwan för en bråkdel av det priset
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-mtb-275-8-vaxlar-2000040290

Helt fantastisk att cykla på

Det finns 134 miljoner kvar i bidrag, SNV betalar 25% tack miljöpartiet
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Statistik/
En helt vanlig cykel duger rätt bra att pendla till jobbet med för de allra flesta och mera miljövänligt är svårt att hitta men trots det blir köparna utan bidrag. Jag cyklar till jobbet ett fåtal gånger per sommar blir bilen av bekvämlighet trots att det bara är ca 5 km men i sommar har jag åkt motorcykel en hel del till jobbet dottern har lånat bilen och det har varit fint väder och då funkar mc bra. Brukar cykla en del annars men inte till och från jobbet.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 08 juli 2018, 19:16:55 »

De tester på elcyklar jag läst så har Biltema faktiskt oftast hamnat toppfältet.
Sedan hur det är över tid kan ju vara helt annorlunda dock.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 juli 2018, 16:39:15 »

Jag betalar gärna mer för lite bättre kvalité, bättre batteri, snyggare utseende på cykeln.... Finns många anledningar till att folk spenderar mer pengar vid ett sådant köp och utan att egentligen veta så tror jag Haibike har mycket bättre kvalité på grejerna än Biltemas Yosemite.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 08 juli 2018, 14:13:44 »

Jag tror elcyklar har potentialen att ersätta en hel del bilpendling

förstår inte varför folk betalar 20-30000 när det finns kompetenta cyklar i aluminium med shimano-växlar. hydrauliska skivbromsar och färddator made in Taiwan för en bråkdel av det priset
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/elcyklar/elcykel-mtb-275-8-vaxlar-2000040290

Helt fantastisk att cykla på

Det finns 134 miljoner kvar i bidrag, SNV betalar 25% tack miljöpartiet
https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Bidrag/bidrag-elcykel/Statistik/
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 08 juli 2018, 09:12:02 »

Jag och min fru köpte varsin elcykel i höstas, jag en Crescent S3 med Bosch centermotor och min fru en Crescent Elin med franhjulsmotor. Idag skulle vi valt en cykel med centermotor till frun. Min cykel är betydligt roligare att använda. Min cykel ”förstärker” kraften med fyra olika inställningar medans på min frus cykel ställer man in en hastighet som den håller, även om man trampar i tomgång. Det ger en mysko cykelkänsla. Min ger ingen kraft alls om jag bara trampar i tomgång.

Vi har ungefär lika långt till jobbet, och båda batterierna har samma nominella kapacitet. Min frus cykel måste laddas varannan dag medans jag klarar hela veckan. Jag har ca 5,5km till jobbet, så ca 11 km per dag.

Min cykel var en utgången modell så den var nedsatt från runt 30000 till ca 19000.

Jag har snart cyklat 200 mil på den, och jag har cyklat hela vintern, vilket tyvärr går hårt åt kedja och kassett (10 växlad Shimano), så jag fick byta dessa i våras.

Jag är väldigt nöjd med min cykel. Min fru är också relativt nöjd, även om det just nu är något glapp i den så den slutar dra emellanåt.

Min cykel har hydrauliska skivbromsar fram och bak, och det är helt magiskt bra.

Intressant inlägg och tack för ditt svar :)
Jag har också förstått att man bör använda centermotor. Jag kan dock tycka att det är skoj när det nästan blir lite mopedkänsla om man trampar tomgång och det går i 25km/h, men det blir med all sannolikhet en centermotor.

Jag har även hört att framhjulsmotor är något man direkt bör avstå, speciellt om man ska pendla vintertid. Det är lätt att den spinner iväg och orsakar en mindre olycka om man inte är försiktig..

Idag ska vi åka och prova en elassisterad cargobike, dvs en lådcykel. Förhoppningen är att sambon också ska pendla. Vi båda har ca 1,2mil enkel. Anledningen till att hon ska testa en cargobike är att vovven dagligen åker med henne och blir lämnad hos hennes föräldrar under dagtid. Får se hur det går och om hunden tycker det är ok eller vägrar. Vi får testa det innan vi köper  ::) 8)

För mig blir det förmodligen den jag länkade.
Dock måste jag som sagt först få klarhet i CE-märkning.

Pendlade ni med cyklar innan ni köpte elcykel?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 08 juli 2018, 08:40:49 »

Jag och min fru köpte varsin elcykel i höstas, jag en Crescent S3 med Bosch centermotor och min fru en Crescent Elin med franhjulsmotor. Idag skulle vi valt en cykel med centermotor till frun. Min cykel är betydligt roligare att använda. Min cykel ”förstärker” kraften med fyra olika inställningar medans på min frus cykel ställer man in en hastighet som den håller, även om man trampar i tomgång. Det ger en mysko cykelkänsla. Min ger ingen kraft alls om jag bara trampar i tomgång.

Vi har ungefär lika långt till jobbet, och båda batterierna har samma nominella kapacitet. Min frus cykel måste laddas varannan dag medans jag klarar hela veckan. Jag har ca 5,5km till jobbet, så ca 11 km per dag.

Min cykel var en utgången modell så den var nedsatt från runt 30000 till ca 19000.

Jag har snart cyklat 200 mil på den, och jag har cyklat hela vintern, vilket tyvärr går hårt åt kedja och kassett (10 växlad Shimano), så jag fick byta dessa i våras.

Jag är väldigt nöjd med min cykel. Min fru är också relativt nöjd, även om det just nu är något glapp i den så den slutar dra emellanåt.

Min cykel har hydrauliska skivbromsar fram och bak, och det är helt magiskt bra.
Skrivet av: Lawrenz
« skrivet: 07 juli 2018, 23:23:06 »

Halloj,

Går i tankarna att skaffa elcykel, för att pendla till jobbet, och det är minst sagt en djungel. Utbudet av elcyklar har exploderat senaste åren.
Har läst på en del och kollat massor av tester, recensioner och youtube videos. Lutar åt att skaffa en sådan här http://www.rideaway.se/produkt/sduro-trekking-4-0/
Har dock inte hittat någon info om CE-märkning på Haibike cyklar. Ska kolla upp det innan jag köper så klart, annars kanske man går bet på elcykelpremien från staten.

Finns det någon här som har elcykel?
Om ja: Märke/modell? Används den för pendling eller för skoj skull? Är du nöjd?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!