Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt  (läst 19521 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad husagare_stockholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #30 skrivet: 02 april 2012, 10:45:27 »
Finns det någon schablon på hur mycket effekt man får/meter borrhål? Eller är det för specifika omständigheter vid varje borrning för att man ska kunna säga något generellt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #31 skrivet: 02 april 2012, 10:53:47 »
Hej Ganska enkelt,Se till att ventilen inte läcker,Brukar byta 1gång/år tar inte mer än 10min att byta och vad jag vet ligger min inbyggda på 180 L

Jag tänkte på värmeläckaget genom isoleringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #32 skrivet: 03 april 2012, 06:58:17 »
Jag tänkte på värmeläckaget genom isoleringen.
Visst och jag svarade på din fråga hur jag lyckas med det,Men bara för din läcker ut 1000kwh/år genom isoleringen så behöver inte alla göra det eller :o Du får väll ställa in vpn inne så kan du ta vara på dom 1000kwh.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #33 skrivet: 03 april 2012, 15:18:16 »
Förstår inte hur byte av ventilen påverkar läckaget av värme genom isoleringen. 3 cm isolering läcker vad den läcker oavsett om växelventilen är tät eller inte.

Även om värmeläckaget kommer huset tillgodo kommer värmeläckaget av pumpens dator att räknas som timmar varmvattenproduktion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #34 skrivet: 03 april 2012, 21:14:47 »
Skulle gissa att det som avses här är säkerhetsventilen. Om den läcker så är ju det varmvatten den läcker.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #35 skrivet: 04 april 2012, 08:09:20 »
Är det så dålig kvalitet på dagens säkerhetsventiler att man måste byta dom en gång per år? I de värmesystem jag har levt med har man aldrig behövt byta nån säkerhetsventil...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #36 skrivet: 04 april 2012, 17:18:21 »
Förstår inte hur byte av ventilen påverkar läckaget av värme genom isoleringen. 3 cm isolering läcker vad den läcker oavsett om växelventilen är tät eller inte.

Även om värmeläckaget kommer huset tillgodo kommer värmeläckaget av pumpens dator att räknas som timmar varmvattenproduktion.
Ja jag förstått att du inte riktigt grepar det där.Själva ventilen är ju insmord med fett när den är ny men problemet uppstår när själva framledningstemperaturen stiger över 50 °C eller mer då sväller själva ventilen i sätet och för varje gång den öppnar och stänger vid den temperaturen så blir det tajt och den tar med sig mer och mer fett och till slut finns det ingen smörjning kvar och när man byter ut dom och tittar (förutom att dom går trögt) så ser man att dom är fulla med repor och varför tror du annars dom fastnar/hänger sig.Problemet blir att om den inte sluter helt tätt och den börjar läcka så får du in avkyllt vatten från cpn in i slingan och med ett slutresultat att när den ska börja med att skikta vattnet i varmvattensberedaren så blir ju inte resultatet nått vidare.Och har den väl börjat kärva så byt skiten för den lagar sig inte själv.Men på dom nyare modellerna så sitter det en kul/vridventil så det är inget ts behöver oroa sig och en så länge har det inte varit några problem.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!