Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt  (läst 19509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #15 skrivet: 30 mars 2012, 08:52:32 »
finns ett lite fel  i din kalkyl. ::)
50/40 på rad sidan.. ::) mmm om du inte nyligen bytt radiatorer så ska nog kalkylen köras efter ett högtempat system .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #16 skrivet: 30 mars 2012, 10:09:54 »
Man har satt totala värmebehovet till 18 000 kwh/Ã¥r. Dra bort 2000 kWh/Ã¥r för varmvatten (det är ett lÃ¥gt värde, schablonen för en familj är 5000 kWh/Ã¥r) och uppvärmningen av huset skulle behöva bara 16 000 kWh för 168 m2 hus frÃ¥n början av 60-talet med, förmodar jag, tvÃ¥glasfönster som man vill ha 21-22 grader i. NÃ¥gon som tror pÃ¥ det? Hade huset varit enligt nybyggnadsstandard hade det varit möjligt men inte nu. 

2000 kWh/år varmvatten i kalkylen är dessutom en orimligt låg siffra. Min varmvattenberedare läcker ca 1000 kWh/år och det är nog en rätt typiskt siffra för en inbyggd värmepumpsberedare. Det får inte rum mycket isolering.

Förslag: Det kommer att bli kallt och förmodligen mulet till helgen. Stäng av luftvärmepumparna helt och värm hela huset till den temperatur ni vill ha med elpannan något dygn eller två. Notera antalet eluppvärmda timmar, elmätarens värden och medeltemperatur och det skall gå att få en någorlunda vettig siffra på hur mycket värme huset behöver. Vänta gärna med att läsa av elmätaren till värmen har ställt in sig på den nivå ni vill ha. Det kommer att kosta någon hundralapp i form av extra el men det handlar om en investering på över hundra tusen kronor.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2012, 16:34:34 »
Jag är övertygad om att ett sådant hus som du har kräver c:a 30.000 kWh + 5-7 tusen kWh i hushållsel och då krävs det definitivt en 10 kw-are. Med värmepump av rätt storlek så kommer då din elförbrukning att minska till 10.000 kWh + hushållsel
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #18 skrivet: 30 mars 2012, 17:04:25 »
 tummenupp Gunnar . vi räknar likadant.
med en 10 kw blir det 65-50 system) ca  650 kwh i spets köp när man tittar scablonmässigt.

sen räknar man om det till 70-50 system får du ett spetsköp på ca 1200 kwh.

Tank och värmepump och du får en bra lösning
cocacola wave
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pyssel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #19 skrivet: 30 mars 2012, 19:35:53 »
Vi har bara dusch i huset
hur mycket bör vara förbrukningen för 2 vuxna

Thermia står inget om hur stort huset är i beräkningen
borde det inte stå med i beräkning någonstans om husstorleken på 168 m2
eftersom deras borrdjup är väldigt lågt

hur vet man villken m2 det är beräknat på

ska man inte ha sÃ¥ liten eller ingen  tillförd energi för att vara bäst funktion ur energikostnad sett

Undrar lite om Nibe 1245-8 och ett borrhål på ca 160 meter borde räcka
dÃ¥ vi inte kommer att ha lika varmt i källarens  alla rum
om vi nu har ca 2o meter till berg så skulle det aktiva borrhålet bli 140 m
eller ska man ha 170 meter för att vara säker på att det ska funka bra
med 150 meter aktivt borrhål

vi vill ha ca 22 grader i övervåningen
och något kallare i källaren

vi hadde ca 16000 kwh som mest när det var som kallast för några år sedan
då även luftvärmepumpar o tillsats av pannans elpatron var med.
enligt eon:s räkning då med hushållselen medräknad.
snittvärmen var skulle jag tro var ca 20 grader i övervåningen
och någon grad kallare i källaren

kommer pumpen gÃ¥ onormalt  mycket om man borrar för djupt

och hur bra funkar nibes kolvkompressorn i längden

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #20 skrivet: 30 mars 2012, 20:16:10 »
16000 kWh med uppvärming av LLVP, det visar ju att de beräknade 18000 kWh är för lite, annars hade dina luftvärmepumpar gått väldigt effektivt.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #21 skrivet: 30 mars 2012, 21:23:28 »
Glöm Thermias offert, den är inte seriös. Det är obegripligt hur man kunde föreslå en pump på 6 kW om det inte var så att man hade glömt att det fanns L/L-värmepumpar i huset.

Pumpen kommer inte att gÃ¥ mer om man borrar djupare. 140 eller 150 meter till en 8 kW spelar inte sÃ¥ stor roll. Det viktiga är att pumpens effekt blir rätt och vad rätt effekt i det här fallet är, är en öppen frÃ¥ga. Tänk pÃ¥ att en Nibe 1245 med beteckningen 8 kW tillsammans med radiatorer kanske inte ger mer än 7-7,5 kW när det är som kallast ute. Det är pÃ¥ pumpens effekt  tankemödan skall satsas, borrhÃ¥lsdjupet ger sig självt sen.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #22 skrivet: 31 mars 2012, 06:35:49 »
Hej 2000kwh för varmvatten med tws,Glöm det låter mycket för 2pers vi är 4st i familjen och är inte uppe i 10000kwh på 7ÅR.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #23 skrivet: 31 mars 2012, 09:45:46 »
Hur har ni lyckats med det med tanke på att en 160 L inbyggd varmvattenberedare läcker ca 1000 kWh värme per år?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #24 skrivet: 31 mars 2012, 09:56:19 »
10 000kWh då VP'n bara har gjort varmvatten. Resten från TWS'en antar jag. Dock är ju inte det TWS-värmda vattnet gratis även om man verkar hävda det ibland, så siffrorna blir lite snedvridna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #25 skrivet: 31 mars 2012, 10:08:32 »
Nja Purjo  T W S är bara en slinga ingen hetgas där.  Det kallas HGW.

10000 till cop 3 typ blir 30000/7 = 4285 kwh  per Ã¥r i VV   MÃ¥le ligger lite under schablonen pÃ¥ 5000 kwh

Kan det vara på det sättet???

Utloggad pyssel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #26 skrivet: 01 april 2012, 18:13:01 »
Hur många kwh kan räkna att man tjänar på
luftvärmepumparna per år

vi har 2 st Panasonic CS-E9EKEB

1 st övervåning, 1 st källare

Är ju bra att veta när man ska beräkna effekt på bergvärmepumpen
och djupet på borrhålet

vi hadde ca 16000 kwh som mest när det var som kallast för några år sedan

dÃ¥  Bägge Luftvärmepumparna o tillsats-EL av pannans elpatron var med.
enligt eon:s räkning
då med hushållselen medräknad i detta.

snittvärmen var skulle jag tro var ca 20 grader i övervåningen
och någon grad kallare i källaren
 
hushållselen kan den vara ca 4000 kwh för 2 st vuxna ?

(luftvärmepumparna ska inte användas när bergvärmen är ditsatt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #27 skrivet: 02 april 2012, 04:17:13 »
Hur har ni lyckats med det med tanke på att en 160 L inbyggd varmvattenberedare läcker ca 1000 kWh värme per år?
Hej Ganska enkelt,Se till att ventilen inte läcker,Brukar byta 1gång/år tar inte mer än 10min att byta och vad jag vet ligger min inbyggda på 180 L
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #28 skrivet: 02 april 2012, 04:48:49 »
10 000kWh då VP'n bara har gjort varmvatten. Resten från TWS'en antar jag. Dock är ju inte det TWS-värmda vattnet gratis även om man verkar hävda det ibland, så siffrorna blir lite snedvridna.

Hej Eftersom runt 20- 25% av energiurtaget går åt till att värma varmvatten och om man jämför med en vanlig varmvattensberedare mot en slinga så tjänar man själva tiden att värma varmvatten och jag tycker det är mer intressant.Och för min del om jag inte tappar varmvatten tar det 18min (startvärdet ställt till 42grader) upp till 53grader och jag brukar ha 2-5 starter/dygn.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Bergvärmepump o Borrdjup o Effekt
« Svar #29 skrivet: 02 april 2012, 05:36:45 »
Nja Purjo  T W S är bara en slinga ingen hetgas där.  Det kallas HGW.

10000 till cop 3 typ blir 30000/7 = 4285 kwh  per Ã¥r i VV   MÃ¥le ligger lite under schablonen pÃ¥ 5000 kwh

Kan det vara på det sättet???
Hej Japp schablonen stämmer men det var räknat på en vanlig beredare (standard 5000kwh) men chefen var lite snäll så jag fick en tws för samma pris och då vart det lite andra siffror.I snitt ligger jag på 6500kw/år i drivenergi så det blir lite mycket med 4285 kwh/år för varmvatten (blir inte mycket kvar till värme).Därför blir jag tveksam om ts skulle komma upp till 2000kwh för varmvatten med en 6kw med 2 pers och inget badkar.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!