Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: doman
« skrivet: 02 oktober 2013, 07:20:16 »

1.9.2 extern justering används enligt hjälptexten bara om man har typ en strömbrytare som man tillfälligt vill justera tempen med. Alltså extrautrustning. 1.9.4 rumsgivare är det som styr framledningstempen på det sätt jag skrev tidigare.

Tack, då är jag med! I manualen pratar NIBE om rumsgivare-möjlighet både gällande 1.9.2 och 1.9.4 vilket förvirrade mig, särskilt då 1.9.2 redan var satt till 20 grader. Jag vill ju att 1:1, "mastertemperaturen" ska gälla och att jag bara kan justera faktorn på givaren, precis som du skriver.
Skrivet av: doman
« skrivet: 02 oktober 2013, 07:03:40 »

Det är ju egentligen bara kurva 1 som styr start stopp av vp kurva 2 blir ju en shuntad alltid lägre framledning men den borde också synas i loggen tycker jag.

Precis, golvvärmecentralen, som styr shunten in till golvvärmen, får sin kurva av VP:en via en elsladd. Den kurvan är dock fix och finregleras inte av någon givare inomhus. Det är tre golvvärmeslingor och alla tre står på fullt blås just nu och ger oss behagliga badrumsgolv, så den bör ju onekligen sänka värmen i framledningen.

På loggen ser jag att när kompressorn är igång så är det ett tydligt bryt i framledningstemeraturens uppvärmningskurva efter en kort stund. Har det med värmepumpens effektivitet att göra? Jag har förstått att ju varmare framledningsvatten att värma, desto mindre effektiv pump.

Jag har försökt rita mitt system, se bilagan.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 oktober 2013, 21:33:14 »

Det är ju egentligen bara kurva 1 som styr start stopp av vp kurva 2 blir ju en shuntad alltid lägre framledning men den borde också synas i loggen tycker jag.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 01 oktober 2013, 21:27:42 »

Jag blir inte riktigt klok på hur många ställen man kan ställa tempen på! Inställningar:
inomhusklimat system 1 (radiatorer) meny 1:1:  21 grader  ( -2 grader för golvärmen)
extern justering meny 1:9:2: 20,0 grader, faktor 2 
vem av dessa bestämmer?
1.9.2 extern justering används enligt hjälptexten bara om man har typ en strömbrytare som man tillfälligt vill justera tempen med. Alltså extrautrustning. 1.9.4 rumsgivare är det som styr framledningstempen på det sätt jag skrev tidigare.

Men det här med två system som du ju tycks ha (radiatorna och golvvärmen). Du har alltså olika kurvor för båda enligt din postning tidigare. Då borde ju VP också se till att båda systemen värmer genom att på något sätt alternera mellan dom. Men jag tycker inte man ser några spår av att det är två system i dina logg-bilder som du postade: jag menar; kurva 10 och 5 borde väl ge väldigt olika börvärden för framledningen och det borde synas i kurvorna?  Sc:,h

Någon annan kanske vet hur en Nibe reglerar när det finns två separata system?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 oktober 2013, 21:07:50 »

Brine kan du strunta i den snurrar ett varv på 10-15 minuter och med så kort gångtid kommer du få många starter. Brine blir vad den blir justera resten så blir det tummenupp
Skrivet av: doman
« skrivet: 01 oktober 2013, 20:49:34 »

Kompressorn stannar när Gm 0 men din retur ligger så pass högt så den är högre än framledningens börvärde och eftersom du har en tank till vp så fortsätter den mata på med varmt vatten efter att vp stoppat och Gm stiger. Det är egentligen inget problem så länge den inte når Gm100 för då räknar den inte Gm korrekt längre. Nu är det inget problem om Gm hamnar på 100 heller men reglering funkar inte som den ska då men hos mig hamnar den där rätt ofta utan att jag märker det om jag inte tittar i loggen och det beror på att jag har extern framledningsgivare efter tanken. Du kan kolla antal starter per dygn och har du få starter kan du ev öka Gm för start av kompressor till kanske -60 så kommer den värma mindre över börvärde men starterna kommer öka vad som är bäst ?

Ah, jag såg att den slår i taket på grafen när gradminuterna kommer upp till +100.
Jag läste häromdagen en rätt färsk tråd här på forumet som handlade om köldbäraren och hur den tappar I temp under en lång körning med kompressorn. Optimalt var förmodligen att sluta just när brime-vätskan har cirklat ett varv. Tyvärr missade jag att spara tråden som favorit, så hittar inte tillbaka till den.. 
Hur som, det jag tolkar det hela som är att: så få starter som möjligt för att samtidigt bibehålla jämn innetemp samtidigt som brime-vätskan ej ska bli för kall så att COP minskar. 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 oktober 2013, 20:38:40 »

Det är riktigt enkelt att göra en egen kurva i 1245 då anger man framledningen man vill ha vid några olika ute temperaturer och får du för kallt vid tex -10 så går man in och ändrar framledningen vid just -10 sen kan ju naturligtvis inne givaren justera lite grann då också. Jag rekommenderar att du kör utan innegivare genom olika utetemperaturer så du ser att kurvan är rätt men sen är den kanon.
Skrivet av: doman
« skrivet: 01 oktober 2013, 20:29:46 »

Hehe, ja är idel öra (heter det så?), så jag suger åt mig kunskap som en tvättsvamp :). Men jo, jag är ödmjuk inför det hela. I slutändan är det testa o åter testa som gäller + mer kunskap.

Gällande huset o innegivare:
Två plan, stående timmer I väggarna, sedan vindduk och på det panel, dvs ingen vidare isolering I väggar. Vind ej ännu tillägsisolerad. Rumsgivaren sitter på entréplan i hallen och brösthöjd, hallen vätter mot öster och skuggas av ett verandatak då solen kommit upp en bit på himlen.

Jag blir inte riktigt klok på hur många ställen man kan ställa tempen på! Inställningar:
inomhusklimat system 1 (radiatorer) meny 1:1:  21 grader  ( -2 grader för golvärmen)
extern justering meny 1:9:2: 20,0 grader, faktor 2 
vem av dessa bestämmer?

Enligt mina loggar håller sig tempen I hallen på runt 21 grader, har ej mätt tempen manuellt nån annan stans i huset.

Golvärmen förtränger jag just nu :) Den är överkurs just nu.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 01 oktober 2013, 18:55:10 »

Översvängning verkar sker just under dagarna då utetemperaturen är högre och solen skiner. Jag har tänkt att montera av alla termostater och ersätta med döda vred, samtidigt kolla i loggen vad som händer.
Från dag 1 har vi även en innegivare monterad som är satt på att vara aktiv. Jag kan passa på att koppa bort den samtidigt för att se systemet blir stabilare.
Du behöver inte montera bort termostaterna; på radiatorer vrider du bara upp dom på max och har du termostater för golvvärme så gör du samma där (eller kopplar ur strömmen på golvvärmecentralen om det gör att ventilerna för slingorna är helt öppna)

Vad har du för önskad innetemperatur och hur mycket för varmt brukar det vara inne på dagtid?

Det finns en faktor som du ställer in under menyn Rumsgivarinställningar. Den faktorn styr hur mycket framledningstemperaturen justeras vid avvikelse från den inställda önskade tempen. Om önskad temp är 21 grader men det är 22 grader inne och faktorn är 3.0 så sänks framledningen med 1*3 grader. Är det däremot 19 grader inne så skulle framledningstempen ökas med 2*3.

Ett eller två plan, eller fler, i huset? Var sitter rumsgivaren?

Och är det övertemp på alla ställe samtidigt, eller t ex bara där du har radiatorer, eller bara golvvärme? Du har ju du 2 system: golvvärme och radiatorer. Faktorn, kurva och justering ställs in på båda separat (som du vet) och det ger dig ytterligare inställningsmöjligheter... du kommer behöva hänga här på forumet i åratal innan allt är optimerat :)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 01 oktober 2013, 16:55:27 »

Jo, installatören har gjort ett bra jobb. Det jag reagerade på är att bergvärmepumpen i vissa cykler verkar hoppa över att stanna kompressorn när gradminuterna är tillbaka på noll, utan snarare uppe på 50+ eller mer innan den stannar.

Kan jag ta en fråga om köldbärare in även?
Strömmar köldbäraren kontinuerligt i systemet eller är det bara under VP:ns drift som cirkulationen är igång? Tittar man på tempereaturgrafen för köldbärare så ser den hajtandad ut.
Det jag analyserat mig till är att i samma stund som VP:en kör igång så störtdyker tempen på köldbärare, för att sedan sjunka sakta under hela gången. När kompressorn sedan stannar då gradminuterna nått 0, går tempen på köldbärare snabbt upp igen.
Kompressorn stannar när Gm 0 men din retur ligger så pass högt så den är högre än framledningens börvärde och eftersom du har en tank till vp så fortsätter den mata på med varmt vatten efter att vp stoppat och Gm stiger. Det är egentligen inget problem så länge den inte når Gm100 för då räknar den inte Gm korrekt längre. Nu är det inget problem om Gm hamnar på 100 heller men reglering funkar inte som den ska då men hos mig hamnar den där rätt ofta utan att jag märker det om jag inte tittar i loggen och det beror på att jag har extern framledningsgivare efter tanken. Du kan kolla antal starter per dygn och har du få starter kan du ev öka Gm för start av kompressor till kanske -60 så kommer den värma mindre över börvärde men starterna kommer öka vad som är bäst ?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 oktober 2013, 10:23:31 »

Hej.

Förmodligen bromsar redan rumsgivaren så att översvängningarna blir mindre än de annars skulle bli.
Har du ett välisolerat hus och/eller en stor mängd hushållsel som tillför värme kanske du skulle prova ställa ned parallell till (-3) istället för som du nu har (-2).
Skrivet av: doman
« skrivet: 01 oktober 2013, 09:21:22 »

Översvängning verkar sker just under dagarna då utetemperaturen är högre och solen skiner. Jag har tänkt att montera av alla termostater och ersätta med döda vred, samtidigt kolla i loggen vad som händer.
Från dag 1 har vi även en innegivare monterad som är satt på att vara aktiv. Jag kan passa på att koppa bort den samtidigt för att se systemet blir stabilare.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 oktober 2013, 07:55:26 »

Cirkpumpen för KB går bara när kompressorn går.
Är du riktigt säker på att kompressorn går även när gradminuterna är mer än 0?
Jag förstår mig inte på textfilerna, men rent spontant gissar jag att översvängningarna beror på att detta inträffar under dagtid/kvällstid, och att du då får så varmt inne (av solens effekt och att ni är hemma med belysning, tv, datorer och kroppsvärme som tillför effekt) att termostaterna stryper, detta gör att du har ett väligt litet flöde i ditt system, och det gör i sin tur att vbf blir hög, flödet lågt, och det tar lång tid innan temperaturen på framledningen sjunker.
En översvängning som i dina grafer är då fullt möjlig.

Prova öppna alla termostater fullt och se om det blir stabilare.
Skrivet av: doman
« skrivet: 01 oktober 2013, 07:29:15 »

Jo, installatören har gjort ett bra jobb. Det jag reagerade på är att bergvärmepumpen i vissa cykler verkar hoppa över att stanna kompressorn när gradminuterna är tillbaka på noll, utan snarare uppe på 50+ eller mer innan den stannar.

Kan jag ta en fråga om köldbärare in även?
Strömmar köldbäraren kontinuerligt i systemet eller är det bara under VP:ns drift som cirkulationen är igång? Tittar man på tempereaturgrafen för köldbärare så ser den hajtandad ut.
Det jag analyserat mig till är att i samma stund som VP:en kör igång så störtdyker tempen på köldbärare, för att sedan sjunka sakta under hela gången. När kompressorn sedan stannar då gradminuterna nått 0, går tempen på köldbärare snabbt upp igen.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 30 september 2013, 15:20:06 »

Tycker det ser ok  tummenupp Du har i alla fall en installatör som har gjort injusteringen många verkar lämna det till kunden.
Skrivet av: doman
« skrivet: 30 september 2013, 12:03:35 »

Hej!

Vi har precis fått vår nya bergvärme installerad. Dagarna då jag rände med pelletssäckar och uraskningshinkar veckorna i ända är slut! Nu ska jag bara sitta och trycka på knappar.  :)

Nu min fråga, jag hade tänkt att titta på några loggfiler och se hur jag kan optimera, måste ju finnas massor med möjligheter. Dock blev det så att det första jag såg är att gradminuter verkar svänga ut utanför den normala svängningen. Jag vet inte vad det kan tänkas bero på, är det normalt? Vad att göra?

Jag bifogar både en graf och tre dagars logg.

//Doman
Ny bergvärmepump, ny forummedlem!

Fakta om anläggningen:
Klockrike (Linköpingstrakten), 220m2 att värma, byggår 1916.
Nibe Fighter 1145-12                                                       
Nibe VPB 300 Varmvattenberedare                                 
Nibe UKV 100 liter Utjämningstank
element och golvvärme, kopplat enligt principskiss i manualen                                   
Värmekurva radiatorer: 10(-2) installatören har även lagt in en "puck" i kurvan
Värmekurva golvvärme : 5(-2)
Gradminuter: -100

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!