Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!  (läst 4500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« skrivet: 19 april 2018, 19:45:58 »
Hej alla!

Vi ska precis köpa ett hus med jordvärme, och jag kan ingenting om värmepumpar. Den nuvarande ägaren vet heller ingenting om någonting, förutom att det står en VP i källaren. Längd på slingor, etc. verkar vara ett mysterium. Enligt utsago installerades värmepumpen och slingorna i trädgården 1998, och det är ungefär all information jag har fått.

Huset är en 1.5-plans villa på ca 160m2 boyta, och det finns en liten vedkamin man kan elda i också... Men när jag tittar närmare på VP ser det ut som något slags galet hobbyprojekt som urartat, trots att det står Thermia Classic på chassit. Men å andra sidan är detta första gången jag tittar in i en värmepump, brukar de se ut på detta viset?! (Se bifogade bilder)

Med tanke på angiven ålder (20 år, 1998 till 2018), vad kan jag förvänta mig? Om denna märkliga domedagsmaskin går sönder, finns det billiga reservdelar att reparera med? Eller ska jag räkna med en helt ny pump (70000 kr+) inom kort?

Jag ber om ursäkt om detta är omöjliga eller uttjatade nybörjarfrågor, men jag har verkligt bråttom och det finns så sjukt mycket att sätta sig in i inom VP-världen... Jag skulle verkligen uppskatta lite kommentarer!

Utloggad Anders Ason

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • Veteranlastbilar Forum
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #1 skrivet: 19 april 2018, 20:16:01 »
Fungerar den verkligen?
Det mesta ser ju i alla fall lättåtkomligt ut.
Försök se efter om kompressorn har någon märkning och om där framgår när den är tillverkad, den kan ju vara yngre än VP.

Kan det här vara rätt manual?
https://manuall.se/thermia-villa-classic-105-varmepump/

Där finns bilder du kan jämföra med (om du inte redan har en manual?)


Döljer min ålder med ett omoget sätt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #2 skrivet: 19 april 2018, 20:23:47 »
Hej alla!

Vi ska precis köpa ett hus med jordvärme, och jag kan ingenting om värmepumpar. Den nuvarande ägaren vet heller ingenting om någonting, förutom att det står en VP i källaren. Längd på slingor, etc. verkar vara ett mysterium. Enligt utsago installerades värmepumpen och slingorna i trädgården 1998, och det är ungefär all information jag har fått.

Huset är en 1.5-plans villa på ca 160m2 boyta, och det finns en liten vedkamin man kan elda i också... Men när jag tittar närmare på VP ser det ut som något slags galet hobbyprojekt som urartat, trots att det står Thermia Classic på chassit. Men å andra sidan är detta första gången jag tittar in i en värmepump, brukar de se ut på detta viset?! (Se bifogade bilder)

Med tanke på angiven ålder (20 år, 1998 till 2018), vad kan jag förvänta mig? Om denna märkliga domedagsmaskin går sönder, finns det billiga reservdelar att reparera med? Eller ska jag räkna med en helt ny pump (70000 kr+) inom kort?

Jag ber om ursäkt om detta är omöjliga eller uttjatade nybörjarfrågor, men jag har verkligt bråttom och det finns så sjukt mycket att sätta sig in i inom VP-världen... Jag skulle verkligen uppskatta lite kommentarer!


Vet du årsförbrukning på kåken?

Utloggad Dontis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: StorÃ¥ Nerike
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #3 skrivet: 19 april 2018, 20:36:50 »
För mig ser det ut som att den stått och dammat till sig utan frontpanel i cirka 10 - 20 år. :)

Lycka till med mysteriet!
Nyinflyttad 2017/06, Tegelfasadsvilla 1.5 plan, byggt -1960, 102kvm boyta + 70kvm biyta som källare och garage(30kvm).
2-glas fönster, lagom dragigt hus.
Värmde till cirka 19.5°C i boytan, cirka 12°C i betongkällaren och 5°C i garaget.
Uppvärmingen vid inköp bestod av en läckande CTC Total -83 (ved+el).

Total el-förbrukning:
2017/06-2018/04, 14 MWh + 10 kbm ved.

2018 April, byte från CTC till IVT HE C9 borrdjup 160m.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #4 skrivet: 19 april 2018, 20:49:26 »
kompressorn ser ut som en copeland scroll

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #5 skrivet: 19 april 2018, 21:32:06 »
Förutom att det är smutsigt och styrkortet hänger löst, så ser det väl ut ungefär som man kan vänta sig i en 20 år gammal bergvärmepump.

Jag är lite misstänksam mot de bruna kletiga avlagringarna längst upp. Har det brunnit i rummet (eller i någonting i värmepumpen) nån gång? Eller står det en värmepanna intill som har puffat eller fått svår inrykning upprepade gånger?

De flesta delarna som kan tänkas gå sönder är ganska standardmässiga och lätta att få tag i, om bara nån som är kompetent och intresserad av att göra en fackmässig reparation så billigt som möjligt tar tag i det hela. Det är egentligen bara kompressorn och byte av den som kan bli verkligt dyrt.

Thermias äldre styrkort är ökända för elektrolytkondensatorer som torkar ut med tiden och måste bytas. Värmepumpstekniker vill helst byta hela kortet för ett antal tusen kronor, eller döma ut hela värmepumpen om det verkar vara besvärligt att få tag i ett komplett kort. En gammal tv-reparatör eller annan som har kompetens att verkligen laga elektronik, byter kondensatorerna en och en till en total reservdelskostnad på några tior. Sen går det förstås åt någon timmes arbetstid också.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #6 skrivet: 19 april 2018, 21:49:14 »
Du har en SVEP märkt skylt längst ner . Kompressorn ser nyare ut.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #7 skrivet: 19 april 2018, 22:47:20 »
Fungerar den verkligen?
Det mesta ser ju i alla fall lättåtkomligt ut.
Försök se efter om kompressorn har någon märkning och om där framgår när den är tillverkad, den kan ju vara yngre än VP.

Kan det här vara rätt manual?
https://manuall.se/thermia-villa-classic-105-varmepump/

Där finns bilder du kan jämföra med (om du inte redan har en manual?)

Jo, den verkar väl fungera, såvitt jag kan uttyda. Ska kolla närmare efter märkningar på komponenterna, bra tips.
Jag är osäker på om det är rätt manual - fronten ser i alla fall annorlunda ut... (Bifogat) Skall undersökas närmare och försöka jämföra, men alla lösa sladdar, eltejpade burkar och styrkort som hänger löst gör att det inte är uppenbart om modellen stämmer! (Men tack!)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #8 skrivet: 19 april 2018, 22:49:08 »
20 år är nog en ganska normal livslängd för en sån här kamrat.
Om den funkar så kör på med den ett tag, men räkna med att behöva byta ut grejerna mot nya inom en snar framtid.
Om man är lite händig kan man säkert reparera på en sån här grej själv, men måste man anlita hantverkare varje gång så kommer man snart upp i pengasummor som motsvarar en helt ny värmepump om grejerna börjar rasa ihop.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #9 skrivet: 19 april 2018, 22:53:58 »
Vet du årsförbrukning på kåken?

Enligt energideklaration: 15000kWh

Men jag vet inte om det verkligen stämmer... Det här med värmepump måste vara magiskt! Misstänker att detta ej inkluderar eldning med ved? Kåken är från 30-talet, dock tilläggsisolerad i och med att man har smällt på ny fasad nånstans runt 2000.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #10 skrivet: 19 april 2018, 23:11:12 »
20 år är nog en ganska normal livslängd för en sån här kamrat.
Om den funkar så kör på med den ett tag, men räkna med att behöva byta ut grejerna mot nya inom en snar framtid.
Om man är lite händig kan man säkert reparera på en sån här grej själv, men måste man anlita hantverkare varje gång så kommer man snart upp i pengasummor som motsvarar en helt ny värmepump om grejerna börjar rasa ihop.
Instämmer helt.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #11 skrivet: 19 april 2018, 23:12:54 »
Förutom att det är smutsigt och styrkortet hänger löst, så ser det väl ut ungefär som man kan vänta sig i en 20 år gammal bergvärmepump.

Jag är lite misstänksam mot de bruna kletiga avlagringarna längst upp. Har det brunnit i rummet (eller i någonting i värmepumpen) nån gång? Eller står det en värmepanna intill som har puffat eller fått svår inrykning upprepade gånger?

De flesta delarna som kan tänkas gå sönder är ganska standardmässiga och lätta att få tag i, om bara nån som är kompetent och intresserad av att göra en fackmässig reparation så billigt som möjligt tar tag i det hela. Det är egentligen bara kompressorn och byte av den som kan bli verkligt dyrt.

Thermias äldre styrkort är ökända för elektrolytkondensatorer som torkar ut med tiden och måste bytas. Värmepumpstekniker vill helst byta hela kortet för ett antal tusen kronor, eller döma ut hela värmepumpen om det verkar vara besvärligt att få tag i ett komplett kort. En gammal tv-reparatör eller annan som har kompetens att verkligen laga elektronik, byter kondensatorerna en och en till en total reservdelskostnad på några tior. Sen går det förstås åt någon timmes arbetstid också.

Wow, du har bra öga för detaljer! :) Mycket riktigt har de där gummibussarna smält och nästan droppat ner, och det finns en historia av brand i källaren. Men som jag hade förstÃ¥tt det det brann det innan man installerade jordvärmesystemet... Jag gjorde tolkningen att den gamla pelletspannan brann, och därför kastade man ut den och ersatte med jordvärme? Men har man verkligen jordvärme och pelletsbrännare samtidigt? Mycket märkligt!  Sc:,h

Det är dock en stor lättnad att det verkar finnas möjlighet att hålla liv i den ett tag till, ingen kul kostnad att inleda det nya huset med att köpa ny VP! Mycket stort tack för tipset om kondensatorerna, då kan jag nog ordna lite expertis genom jobbet!


Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #12 skrivet: 19 april 2018, 23:16:08 »
Du har en SVEP märkt skylt längst ner . Kompressorn ser nyare ut.

Jag har inte hört talas om SVEP förut, men det låter som att jag ska kolla närmare på denna. Tackar! Och det vore ju grymt om kompressorn var nyare, detta är väl det dyraste att byta?

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #13 skrivet: 19 april 2018, 23:21:05 »
kompressorn ser ut som en copeland scroll

Är det bra eller dåligt? Hittade denna videon:
Det verkar ju vara en rätt cool teknik med spiraler som pumpar...

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nytt hus - värmepumpen ser ut som skrot?!
« Svar #14 skrivet: 19 april 2018, 23:28:58 »
20 år är nog en ganska normal livslängd för en sån här kamrat.
Om den funkar så kör på med den ett tag, men räkna med att behöva byta ut grejerna mot nya inom en snar framtid.
Om man är lite händig kan man säkert reparera på en sån här grej själv, men måste man anlita hantverkare varje gång så kommer man snart upp i pengasummor som motsvarar en helt ny värmepump om grejerna börjar rasa ihop.

Jag har också hört 20 år livslängd, och precis där är vi nu... :( Jag är väl hyfsat händig, men mina reparationsprojekt brukar falla på att jag inte har rätt verktyg till hands. Är det nåt jag bör göra själv i förebyggande syfte? Eller bara gilla läget, hålla regelbunden koll på Blocket.se och hoppas att det inte smäller när det är som kallast?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!