Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har ett Lager pÃ¥ 1000 m2 och undrar om det gÃ¥r att värma upp med värmepumpar.  (läst 2395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej.
Jag har ett lager på 1000m2 med 6 meter i takhöjd och undrar om man kan köpa flera st värmepumpar och få en bra effekt. Har kollat på 4 st Sanyo SAP CRV/KRV123EH som skall täcka 250-300 m2.
Tacksam för svar.
MVH
Martin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vad har du i lagret?

Tänk på att uteffekten vid låga utetemperaturer inte är så hög, blir det riktigt kallt, typ -25 grader, så ger de inte mycket värme alls.
Du bör även komplettera med en eller ett par rejäla byggfläktar vars termostater är inställda på den lägsta temp du kan acceptera.

I övrigt borde det gå bra att värma lagret med värmepumparna, jag är dock lite tveksam till att det räcker med 4 stycken.

1000 m2 och 6 meter takhöjd...

Man brukar räkna med ca 30-70 W/m2 i effektbehov i en villa, om vi antar att ditt effektbehov är 50W/m2 så skulle du behöva 50 kW effekt vid kall väderlek...
Men som sagt, det beror ja vad du har i lagret och hur kallt du kan tänka dig att ha där.
Tänk också på att det kan bli problem med avfrostningen om du har kallare än ca +16 grader i lagret, värmepumparna tar energi ur "innedelen" när de avfrostar utedelen, om innedelen är för kall så räcker inte energin till för att avfrosta ordentligt.

Om du har plats för jordvärme så kanske det är bättre för dig, 3 X 500 meter markkollektor och en 20-25 kW värmepump tillsammans med ett antal fläktkonvektorer (kanske av industrimodell) skulle kunna göra susen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad maro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej.
Det här lagret är i Litauen i Vilnius och det är inte så bra isolerat. Jag hyr en våning på 1000m2 och vi har centralvärme som inte räcker till. Hyresvärden är inte speciellt intresserad av att göra något åt detta och tänkte att jag själv skulle investera i något som jag kan flytta i framtiden om det behövs. Har idag väldigt få fesjumna radiatorer som värmer 10-15 grader inne vid 0 till -15 grader ute. Tänkte annullera centralvärmen eftersom jag betalar 67000 Sek för uppvärmning utan nytta.
Behovet skulle vara mellan 18-20 grader.
 
Hör gärna av dig om du har något förslag.
Mvh
Martin

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Fujitsu har sin AWYZ 18LB ARCTIC på 9,6kW COP4,11 (om jag mins rätt) den går att köpa i Litauen också om du vill.

mvh Rickard

Utloggad maro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Vet att det skall finnas företag som säljer värmepumpar till bra pris i Litauen men kan någon tala om för mig vad företagen heter och var dom finns ??

Är tacksam för snabbt svar då det är bråttom innan det blir kallt !!

//Martin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!