Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 310P, oregelbundet panntryck  (läst 266 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sunken87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 310P, oregelbundet panntryck
« skrivet: 10 januari 2024, 22:27:02 »
Hej alla kunniga,

Har ett problem som jag hade hoppats få höra era tankar kring.

Vi flyttade i våras in ett hus från 2003 där den befintliga värmepannan, en Nibe Fighter 310P, från när huset byggdes fortfarande var i full drift.
Jag är fullt medveten om att den lever på lånad tid, men hade om möjligt hoppats att den håller ett tag till.

Till mitt problem.
Märkte att panntrycket, som ska ligga mellan 0,5-1,5 bar, en dag låg på noll. Den har tidigare legat ganska stabilt runt 1 bar.

Jag fyllde på systemet upp till då säkerhetsventilen på 2,5 löste ut och motionerade ventilen innan jag stängde av påfyllningsventilen.
Öppnade sen säkerhetsventilen och sänkte trycket med till ca 1 bars panntryck.
Så långt allt gott.
Efter ett tag ökade panntrycket kontinuerligt fram tills att säkerhetsventilen åter löste ut, trycket sjönk till ca 1 bar och började sen öka igen på samma sätt.
Jag sänkte då trycket manuellt till ca 0,5 bar och drog åt påfyllningskranen så mycket jag kunde, misstänkte att den läckte.
Det hjälpte till viss del, trycket ökade fortfarande men avstannade runt 2 bar. Därefter pendlade panntrycket upp och ned ca 1-1,5 bar i takt med temperaturvariationerna. Förstår att det kan svänga lite men inte så mycket väl. Misstänkte att expansionskärlet kanske inte var som det skulle och kollade lufttrycket där med resultatet att det var helt tomt. Alltså 0 bars tryck, för kännedom kommer det inget vatten ur påfyllningsventilen. Blåsan i den är väl förtryckt på ca 0,5 bar vad jag förstått.
Jag gjorde systemet trycklöst och fyllde på med luft men då ökade genast hela trycket i pannan(ska det bli så)?, och släppte jag ut luften genom säkerhetsventilen så var expansionskärlet trycklöst igen.
Pratade med en VVS:are som sa att blåsan troligtvis är trasig och att expansionskärlet är dött och skulle behövas bytas ut.

Hur som helst så luftade jag systemet igen, tryckte i 0,5 bar genom bilventilen på expansionskärlets undersida och fyllde därefter på med vatten upp till 1,2 bar och sen dess har trycket i pannan legat stabilt avsett temperaturväxlingarna. Det har som mest rört sig +- 0,1 bar, vilket väl är ganska normalt??

Vad tror den samlade erfarenheten, kan det vara expansionskärlet ändå, eller har den nu självläkt ;)?

Som sagt, pannan lever väl på lånad tid och skulle det börja behöva bytas delar så kanske jag ändå byter ut pannan till en nyare, men slipper jag göra det just nu vore det ju tacksamt. Det är ju liksom tuffa tider som det är redan. Kommer ju såklart också prata vidare med VVS killen men era funderingar tas tacksamt emot.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P, oregelbundet panntryck
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 09:46:03 »
Låter som du lyckades fylla gummibälgen i expansionskärlet med luft till slut om trycket nu är stabilt tummenupp Håll koll på förångnings- och avluftstemperaturerna så vet du om kompressorn fortfarande fungerar som den ska och sparar energi. Betyder oftast runt 8000 kWh elbesparing per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sunken87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310P, oregelbundet panntryck
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2024, 15:21:34 »
Låter som du lyckades fylla gummibälgen i expansionskärlet med luft till slut om trycket nu är stabilt tummenupp Håll koll på förångnings- och avluftstemperaturerna så vet du om kompressorn fortfarande fungerar som den ska och sparar energi. Betyder oftast runt 8000 kWh elbesparing per år.

Man kanske hade lite flyt för en gÃ¥ngs skull  ::) är det nÃ¥gra specifika parametrar kring förÃ¥ngnings- och avluftstemperaturerna som jag bör hÃ¥lla koll pÃ¥? Tycker kanske att den har jobbat jäkligt mycket pÃ¥ elpatronen men det har ju ocksÃ¥ varit väldigt kallt stundvis.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 310P, oregelbundet panntryck
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2024, 16:08:21 »
310P är en gammal konstruktion av traditionell frånluftsvärmepump som bara ger ca 1,7 kW värme från kompressorn. Resten av värmen till huset måste komma från el-patronen. Vill man spara mer energi går det t.ex. att komplettera en FLVP med en luftvärmepump som man man låter värma en del av huset och avlasta FLVP som då klarar sig med mindre användning av el-patronen. Förångnings- och avluftstemperaturerna ska ligga väl under 10 grader, vanligtvis runt 5 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sunken87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 310P, oregelbundet panntryck
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2024, 20:26:09 »
Förhoppningen är att kunna komplettera en ny FLVP med en braskamin i framtiden för att kunna avlasta systemet.
Jag ska kika på temperaturerna under morgondagen.
Tack för att du tog dig tid att svara. Uppskattas mycket.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!