Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Svenska kraftnäts stödtjänster  (läst 749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Svenska kraftnäts stödtjänster
« skrivet: 21 oktober 2023, 10:03:56 »
Hej!

Har börjat titta på att köpa batteri för att ansluta till Svenska kraftnäts stödtjänster. Så nämndes ordet värmepump och elbilsladdare i detta samband och det väckte mitt intresse.
Elbilsladdare. Har ingen ännu så inte känns inte så intressant just nu. Däremot fick jag en funderare på om det är så att de som levererar s.k. smarta elbilsladdare tjänar pengar på att dessa är uppkopplade till stödtjänsterna? Och även att kunden inte får betalt för detta?
Värmepumpar. Intressant då jag har ett dussin. Jag har inte sett någon tjänst som riktar sig mot något annat är batteri när det gäller stödtjänster. Jag tänker dock att alla elförbrukare som kan styras bör kunna anslutas. Det handlar väl bara om att förbruka mer eller mindre på kommando. Med ett batteri så blir det att ladda upp eller ladda ut. Med en värmepump skulle det innebära slå på, om av och stäng av om på. Killgissar dock att för att kunna anslutas så måste man styra förbrukningen varje gång man får en signal. Då går ju de flesta värmepumpar bort då dom sällan går eller står still 24/7/365. Annars vore det väldigt intressant. Denna styrning är som jag förstår det oftast bara minuter, max en timme, vilket ju inte är några problem att stänga av en värmepump utan att det blir kallt eller olidligt varmt.

Som jag förstår det kan man välja att stödja frekvensen upp, ner eller båda. Då tänker jag att man skulle kunna t.ex. ha en elpatron i en tank och ansluta sig till frekvens ner(FCR-D ner?) och starta elpatronen vid signal. Sedan kan man ju välja många olika sätt att sedan nyttja värmen i tanken. Detta skulle vara väldigt intressant i en fastighet där jag har 250 amp säkringar, om jag minns rätt.

Känns väldigt intressant då det åtminstone historiskt sett varit väldigt bra betalt. Kan man dessutom styra befintlig eller billig utrustning såsom elpatron så känns det väldigt intressant. Vad tänker ni?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #1 skrivet: 22 december 2023, 12:59:34 »
På ett principiellt plan kan det fungera. Men du kan inte sälja stödtjänster till SvK som privatperson. Du måste gå genom en balansansvarig som inkluderar dig i sin portfölj, och portföljen ska förkvalificeras osv. Enklare sagt än gjort.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2024, 14:05:52 »
Hej!

Har börjat titta på att köpa batteri för att ansluta till Svenska kraftnäts stödtjänster. Så nämndes ordet värmepump och elbilsladdare i detta samband och det väckte mitt intresse.
Elbilsladdare. Har ingen ännu så inte känns inte så intressant just nu. Däremot fick jag en funderare på om det är så att de som levererar s.k. smarta elbilsladdare tjänar pengar på att dessa är uppkopplade till stödtjänsterna? Och även att kunden inte får betalt för detta?
Värmepumpar. Intressant då jag har ett dussin. Jag har inte sett någon tjänst som riktar sig mot något annat är batteri när det gäller stödtjänster. Jag tänker dock att alla elförbrukare som kan styras bör kunna anslutas. Det handlar väl bara om att förbruka mer eller mindre på kommando. Med ett batteri så blir det att ladda upp eller ladda ut. Med en värmepump skulle det innebära slå på, om av och stäng av om på. Killgissar dock att för att kunna anslutas så måste man styra förbrukningen varje gång man får en signal. Då går ju de flesta värmepumpar bort då dom sällan går eller står still 24/7/365. Annars vore det väldigt intressant. Denna styrning är som jag förstår det oftast bara minuter, max en timme, vilket ju inte är några problem att stänga av en värmepump utan att det blir kallt eller olidligt varmt.

Som jag förstår det kan man välja att stödja frekvensen upp, ner eller båda. Då tänker jag att man skulle kunna t.ex. ha en elpatron i en tank och ansluta sig till frekvens ner(FCR-D ner?) och starta elpatronen vid signal. Sedan kan man ju välja många olika sätt att sedan nyttja värmen i tanken. Detta skulle vara väldigt intressant i en fastighet där jag har 250 amp säkringar, om jag minns rätt.

Känns väldigt intressant då det åtminstone historiskt sett varit väldigt bra betalt. Kan man dessutom styra befintlig eller billig utrustning såsom elpatron så känns det väldigt intressant. Vad tänker ni?
Intressant med elpatroner som bränner el på kommando och få betalt för det. Men hur harmoniserar detta med effekttariffen? Får jag sen betala i effektavgift för att jag balanserat och brännt av el när så varit påkallat?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2024, 14:44:56 »
Har också funderat på det när dom pumpar in en massa effekt i batteriet.
Kollade på Varberg Energi ihop med Ferroamp och deras stödtjänster så kan dom tydligen under en 20 minuters period skicka på 10kW som max.
Nu mäts det per timme för oss med effekttariff men när det senare i år mäts med 15 minuters intervall kanske det inte är en höjdare om dom pumpar på med 10kW dom 15 minuterna och man även har ”egen” förbrukning så man blir straffad ordentligt !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2024, 09:14:35 »
Man får helt enkelt se nättariffens effektdel som en kostnad, och hantera det i buden mot SvK. Dvs man är inte beredd att leverera under en viss prisnivå.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2024, 09:25:17 »
Kan inte se att man själv kan göra någon inställning om att bara delta vid en viss prisnivå.
Man är med eller inte beroende på hur man ställer in Energyhub om jag tolkar det rätt.

Vet inte hur det går att styras för dom som är ansluta med checkwatt, man har väl så gott som ingen egen vilja vid styrning via checkwatt och man lånar ut hela batteriet eller hur funkar det där?

Via Varberg Energi och Ferroamp så lånar man ”bara” ut straxt under halva batteriet för olika stödjänster.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2024, 11:09:29 »
Jag har 15.54 kWp solceller (Solar Edge) och 10 kWp / 13.1 kWh batteri (GoodWe).

Är ansluten till Currently-nätverket/Checkwatt.

Man kan i teorin gå med FCR-D ned, om man har stora, snabba förbrukare som kan kopplas på, dvs elpatron, men då förbinder du dig att den är avslagen hela tiden, förutom när den behövs.

Sen så krävs det konglomerering, styrning, validering, och förkvalificering, vilket nog vid närmare eftertanke kräver att man även kan frekvensreglera uppåt, annars skulle detta koncept redan finnas för elpatroner, men då killgissar jag bara.

Det är därför som elbilar aldrig(?) kommer tilllåtas frekvensreglera, eftersom de inte är blixtsnabba (tar några sekunder/minut att rampa upp), och inte är anslutna till nätet 100% av tiden, om alla nu inte offrar sin elbil för detta ändamål, men då är det nog en dålig bil-investering iaf i skrivande stund...

Det är ju FCR-D upp som mest oftast behövs, då något går snett i elnätet (snabbstopp, haverier, klippta havskablar, turbintrips osv). FCR-D ned är väl främst bra då det är soligt, blåser storm och är varmt ute.


Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2024, 11:14:51 »
Kan inte se att man själv kan göra någon inställning om att bara delta vid en viss prisnivå.
Man är med eller inte beroende på hur man ställer in Energyhub om jag tolkar det rätt.

Vet inte hur det går att styras för dom som är ansluta med checkwatt, man har väl så gott som ingen egen vilja vid styrning via checkwatt och man lånar ut hela batteriet eller hur funkar det där?

Via Varberg Energi och Ferroamp så lånar man ”bara” ut straxt under halva batteriet för olika stödjänster.

Checkwatt "äger" hela batteristyrningen i dagsläget, den laddar i/ur kort, men hejvilt under dagen, men marginellt jämfört med att enbart själv ladda billigt, sälja dyrt med, eller utan solceller.

Lila grafen i bilden nedan visar effekten till/från batteriet, och grön är batteriladdningen.
« Senast ändrad: 28 januari 2024, 11:20:02 av kWhalp »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2024, 12:45:45 »
Ser ut som du har någon timme om jag såg rätt där det var ca 10kW från 22 tiden som det användes via batteriet eller såg jag fel ?

22 tiden är nog ingen höglasttid vid effektabbonemang så då kanske man klarar sig.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2024, 20:40:51 »
Checkwatt "äger" hela batteristyrningen i dagsläget, den laddar i/ur kort, men hejvilt under dagen, men marginellt jämfört med att enbart själv ladda billigt, sälja dyrt med, eller utan solceller.

Lila grafen i bilden nedan visar effekten till/från batteriet, och grön är batteriladdningen.
Attans, jag blev tvungen att godkänna nåt villkor när jag postade och sen försvann hela inlägget

Hur som

Att ditt battteri ligger på 60 och inte 100 indikerar att det är underskott på att bränna el när behov uppstår.
Att ha batteri för att bränna el låter dyrt.
Bättre att skapa ett enkelt system som i sin enklare form är en värmepatron som värmer vatten/byggfläkt på tex 2 kW smartplugg för nån hundring som styrs av balansparaplyorganisationen.
https://stodtjanster.se/kan-hushall-leverera-stodtjanster-utan-batteri/

Att skapa 10 kw balansbrännarförmåga kostar därmed ca 2000 kr
att skapa några få kw elutrymme inkluderar dock VPleverantören när man stänger av kompressorn.
Man behöver även mata in i systemet hur trögt det är dvs hur mycket värme man är villig att göra avkall på.

https://stodtjanster.se/for-och-nackdelar-med-olika-fcr-enheter/
"Nackdelarna med elförbrukare som FCR-enhet är att det är en mindre flexibel lösning än batteri. Elförbrukare kan inte reglera frekvensen lika snabbt som batteri." Stämmer verkligen detta?

 
Det verkar som att
« Senast ändrad: 12 februari 2024, 20:47:32 av Utbygget »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2024, 08:43:13 »
En värmepump har ju normalt en minsta stilleståndstid på ca 10 minuter, den kan inte användas för att snabbt öka förbrukningen, bara minska, och då måste den ju vara igång...
Så det där faller nog bort.
Blir ju lite lika med billiga elförbrukare som snabbt kan kopplas in, de kan ju bara snabbt öka förbrukningen, inte minska den - om de inte är igång redan innan, och man vill ju inte bränna typ 5 kW oavsett om det behövs hela tiden, vara för att kunna hjälpa till att balansera nedåt när det behövs.
Så med den där typen av förbrukare så kan man allt som oftast bara hjälpa till åt ett håll, batterierna är ju bra på det sättet att de kan bidra åt båda hållen om de normalt hålls halvladdade.
Även jag gissar ju att det oftast är minskad förbrukning som krävs om det plötsligt faller bort produktion, men det vet jag förstås inte.
« Senast ändrad: 13 februari 2024, 08:45:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Utbygget

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Svenska kraftnäts stödtjänster
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2024, 09:46:42 »
Hmm tänkte jag fel.
Så här gick tankarna.
Jag noterar att batterier stod på dryga halvladdade.
Jag tyckte det lät som slöseri och att det kunde kompletteras med elpatroner för att få ut mer eltillskott av batterierna om man låter batterierna vara laddade till högre %sats.
Helt ok att låta kompressorn stå minst 10 min. Jag tänker att den går med några kW när man behöver mer tillskott, för tilolskott av balanstjänst verkar sammanfall med uppvärmningssäsong och en minskad förbrukning borde vara samma sak som ett tillskott och att varva ner och stänga av borde väl gå på 15 sek utan att nåt tar skada.
En värmepump "tillför" därför ca 2 genom minskad förbrukning och kan alltid ta emot många(typ 6-9) kW genom att slå på patronen. Hade batterierna stått på 100 så hade det visat att behovet av att ta emot var lågt men nu visar laddningsgraden att så inte är fallet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!