Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g tilluft - NIBE f470  (läst 681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel01

  • Gäst
Daniel01
LÃ¥g tilluft - NIBE f470
« skrivet: 11 december 2022, 17:22:18 »
Hejsan,

Har en en NIBE f470 frånluftsvärmepump. Efter kompressorbyte och minusgrader så har pumpen börjat varna konstant för "Låg tilluftstemperatur". Jag har läst åtskilliga trådar runt denna problematik men inget verkar fungera.

Vad har jag provat?
Inaktivera Smart price adoption
Avlufta systemet
Höja temperaturen / Kurva + extern temperatursensor
Fabriksåterställning
Öka fläktflödet/minska fläktflödet

Har även provat allt som larmet säger förutom RN1 trimventil (som jag inte hittar).

Har haft en värmepumpskille här som sa att det var för att vi hade Smart price adoption igång. Tror lite på denna åtgärd även om vi såklart provat att ta bort detta helt.

Som jag förstår är ju tilluften den som kommer från huset och återvinns. Pumpen visar att denna är 4 grader vilket inte kan stämma då vi har 20 grader inomhus.

Min misstanke är att det är RN1 trimventil som behöver justeras. Dock finner jag inte denna. Vad säger experterna?

Tar tacksamt emot råd och förslag utöver det som testats.







Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g tilluft - NIBE f470
« Svar #1 skrivet: 11 december 2022, 17:38:06 »
Flera fel där. Kompressorn ser inte ut att fungera alls. Avluftstemperaturen är alldeles för hög för det. Frånluftstemperaturen är för låg om ni har 20 °C i huset. Något är knas, dåligt isolerade frånluftskanaler på kallvind? Har du avluftat även tilluftsbatteriet? Och trimventilen RN1 behöver justeras. Sitter där nere i mitten mot övre kanten bakom nedre luckan. Se vidare i manualen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!