Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FLVP är ju sjukt dyrt!?  (läst 2715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
FLVP är ju sjukt dyrt!?
« skrivet: 29 oktober 2021, 13:29:34 »
Hej!

Bor i 70-tals villa 1,5 plans idag med LLVP (installerad -07). Vi använder den optimalt med fläkt på max och sätter på elradiatorerna först när tempen är en bit under nollan. Vi bor precis söder om Vänern. Vi ligger under 10 000 kw/h med all el med 2 vuxna och 3 mindre barn i hushållet. 19-22 grader inomhus beroende på rum.

Nu tittar vi på att bygga nytt hus och standarden är golvvärme och FLVP. Insparningen jämfört med direktverkande el verkar vara strax över 50%. Ett modernt hus verkar behöva kanske 6000 kw/h i värme per år. Med en FLVP borde besparingen då kunna bli 3000 kw/h eller kanske ca 5000 kr per år. Sedan säger Nibe själva att man bör byta FLVP om den är äldre än 16 år. Ny FLVP som tex Nibe 730 inkl installation kostar kanske 80k. 80k fördelat på 16 år är 5000 kr/år. Det är med andra ord jämnt skägg med att bara köra med direktverkande el.

Varför i hela världen pratar man inte mer om LLVP i de här sammnanhangen? En ny installerad och klar kostar 20k och en ny vvb på elpatron kostar kanske 15k och den senare lär inte behöva bytas vart 15e år. Vi bytte precis vår som då var ca 40 år! Jo, jag förstår att inomhusklimatet blir bättre med FLVP och att komforten ökar med golvvärme men helt utan problem verkar det ju inte vara heller med tex kallras.

Det är väl aldrig så att branschen fått vara med och tycka till när boverkets regler skärptes så att man får göra så tunga installationer som bara är möjligt och dessutom ha förmånen att få komma tillbaka om 16 år och sälja en ny? Som jag ser det skulle man rent krasst kunna sätta ditt en LLVP istället och få nästan samma besparing men om 15 år istället få en räkning på 20k och inte på 80k. Ja, eller hur är jag snål men är det nått jag totalt missar här eller?

Märkligt att flytta in i ett nytt hus och i princip inte kunna förvänta sig någon lägre elkostnad alls.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2021, 14:00:17 »
Värmen och varmvatten i ett nytt hus kanske drar 5000-6000 kWh/år om man har senaste sortens frånluftsvärmepumpar. Annars skulle det vara uppåt 20.000 kWh/år. Tillkommer också hushålls-el för runt 5000 kWh/år så 10-11.000 kWh/år total elförbrukning får man säga är normalt. En LLVP är bara ett komplement som inte klarar att värma ett hus med åtminstone delvis stängda innerdörrar.
« Senast ändrad: 29 oktober 2021, 14:19:43 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2021, 14:21:49 »
Mitt hus drar totalt 7000kWh med all el inräknat.

Ftx ska du väl ha också om du inte har flvp?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2021, 14:24:47 »
Värmen och varmvatten i ett nytt hus kanske drar 5000-6000 kWh/år om man har senaste sortens frånluftsvärmepumpar. Annars skulle det vara uppåt 20.000 kWh/år. Tillkommer också hushålls-el för runt 5000 kWh/år så 10-11.000 kWh/år total elförbrukning för man säga är normalt. En LLVP är bara ett komplement som inte klarar att värma ett hus med åtminstone delvis stängda innerdörrar.

Tack för ditt svar.

En modern LLVP skulle ge en besparing som är väldigt nära det du skriver ovan om man har en öppen planlösning, men till 1/4 så stor investeringskostnad. Man kan göra mycket varmvatten för dom pengarna som blir över :)

Nej, med delvis stänga innerdörrar blir det lite besvärligt på kalla vinterdagar. Hos oss är LLVP enda värmekälla ca 330 dagar per år. ca 1 månad totalt kört vi med elradiatorerna också. Vi ligger som sagt på ca 10 000 kwh/år redan idag och vi tittar på att bygga ett ungefär lika stort hus. Återigen, mycket märkligt att vi med så mycket mer välisolerat hus verkar hamna på ungefär samma elförbrukning men däremot en saftig nyinstallation var 15e år.

Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv har jag väldigt svårt att se att något egentligen slår LLVP samt elradiatorer om man räknar på totalkostnaden. Detta givet att man bor i södra Sverige. Däremot är det ju ett krav på mekanisk ventilation i nyare hus så om man nu skulle satsa på LLVP i ett nybyggt hus måste man ju ändå komplettera med ventilationen

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2021, 14:26:56 »
Mitt hus drar totalt 7000kWh med all el inräknat.

Ftx ska du väl ha också om du inte har flvp?
Ja, det är sant. Tänkte inte riktigt på det...det är ju något vi inte har i vår 70-tals villa och heller inte något som krävs i äldre hus.

7000 kwh verkar vara med bergvärme om jag förstår det hela rätt? Där har vi ju en ännu rejälare investeringskostnad istället....
« Senast ändrad: 29 oktober 2021, 14:28:55 av Olleman »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2021, 15:05:05 »
Du får ju aldrig godkänt med luftvärmepump för ett nybygge.
Ett av kraven är att temperaturen skall kunna regleras i varje rum, oberoende av andra.
Men visst är det märkligt att ingen konkurrent bygger nåt billigare som kan fungera lika bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2021, 15:14:00 »
Du får ju aldrig godkänt med luftvärmepump för ett nybygge.
Ett av kraven är att temperaturen skall kunna regleras i varje rum, oberoende av andra.
Men visst är det märkligt att ingen konkurrent bygger nåt billigare som kan fungera lika bra.

Jaha, är det ytterligare ett krav alltså? Fast det kan man väl lösa med elradiatorerna? Nu är jag egentligen inte ute efter att bygga nytt med LLVP, jag vill också ha den ökade komforten. Jag tycker mest att det är märkligt att jag inte kan se fram emot någon bättre energistandard men däremot lite bättre komfort och inomhusluft. Det senare är inget jag saknar idag men när jag väl haft det vill jag säkert inte vara utan det.

Det låter i mina öron som att man som bäst har gått sidledes vad gäller energibehov de senaste 15-20 åren men däremot ökat komforten och kvalitén på inneluften.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2021, 15:15:58 »
Tror du måste räkna elradiatorernas maxeffekt som "max effektbehov vid DUT", och det skall ju tillsamans med värmepumpens effekt bli max xx W/m2 Boyta A (eller vad det nu heter)
Frånlufts och bergvärmepumparnas elpatroner begränsas därför till typ 1, 2 eller 3 kW beroende på husets storlek.

Vet inte riktigt om det hänt nåt på senare år, då man kan tänka sig att MP vill premiera vedeldning, en braskamin är ju svårreglerad vad gäller temp i varje rum...
Kanske finns nåt kryphål som jag inte känner till.
« Senast ändrad: 29 oktober 2021, 15:18:37 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #8 skrivet: 29 oktober 2021, 15:43:37 »
En parantes i det hela med vÃ¥ra s,k  myndigheter och pÃ¥fund, pennfäktare , manschettgubbar som sitter pÃ¥ en stol och tycker, om allt som har med värme och ventilation att göra. Klart att alla som har hus ser om det sÃ¥ det ska gÃ¥ att värma till en lÃ¥g kostnad. Det med ventilation  TJA, den suger ut värme och dÃ¥ mÃ¥ste det vara en form av nÃ¥got som Ã¥terbördar förlusten och värmer huset, det är dÃ¥ bara ( nästan ) en värmeväxling eller frÃ¥nluftvärmepump som gäller. Tack för det säger tillverkarna. I alla nya hus som byggs sätts det in mest fÃ¥nluftvärepump i dag, samt att en del tar bergvärme eller luft/vatten, dÃ¥ fÃ¥r den inte överstiga i kraft mer än vad myndigheten säger och ska spärras pÃ¥ effekten och efter ca 1 vecka kan den inte Ã¥terbördas till vad den kan ge, utan att ev. byta ett styrkort för flera tusen kronor. Finner det mycket märkligt att nÃ¥gon ska bestämma vad en som bygger ska ha för värmesystem i sitt hus och skulle det dÃ¥ vara nÃ¥got som ger mer än vad pennfäktarna har räknat ut sÃ¥ blir inte bygget godkänt. Kanske dags för ett uppror om detta. Lika vad som hända i dalarna, men var av annan art. Pennfäktare ska inte gÃ¥ in och peta i detta, för en som bygger ser till att fÃ¥ det bästa för just det huset. Som skrevs, är inte en luft/vattenVP godkänd för att värma huset. Är det sÃ¥ , sÃ¥ ser man att det är en form av myndighetsutövning som är till nackdel för brukaren.

Utloggad Olleman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #9 skrivet: 29 oktober 2021, 16:08:45 »
En parantes i det hela med vÃ¥ra s,k  myndigheter och pÃ¥fund, pennfäktare , manschettgubbar som sitter pÃ¥ en stol och tycker, om allt som har med värme och ventilation att göra. Klart att alla som har hus ser om det sÃ¥ det ska gÃ¥ att värma till en lÃ¥g kostnad. Det med ventilation  TJA, den suger ut värme och dÃ¥ mÃ¥ste det vara en form av nÃ¥got som Ã¥terbördar förlusten och värmer huset, det är dÃ¥ bara ( nästan ) en värmeväxling eller frÃ¥nluftvärmepump som gäller. Tack för det säger tillverkarna. I alla nya hus som byggs sätts det in mest fÃ¥nluftvärepump i dag, samt att en del tar bergvärme eller luft/vatten, dÃ¥ fÃ¥r den inte överstiga i kraft mer än vad myndigheten säger och ska spärras pÃ¥ effekten och efter ca 1 vecka kan den inte Ã¥terbördas till vad den kan ge, utan att ev. byta ett styrkort för flera tusen kronor. Finner det mycket märkligt att nÃ¥gon ska bestämma vad en som bygger ska ha för värmesystem i sitt hus och skulle det dÃ¥ vara nÃ¥got som ger mer än vad pennfäktarna har räknat ut sÃ¥ blir inte bygget godkänt. Kanske dags för ett uppror om detta. Lika vad som hända i dalarna, men var av annan art. Pennfäktare ska inte gÃ¥ in och peta i detta, för en som bygger ser till att fÃ¥ det bästa för just det huset. Som skrevs, är inte en luft/vattenVP godkänd för att värma huset. Är det sÃ¥ , sÃ¥ ser man att det är en form av myndighetsutövning som är till nackdel för brukaren.

Håller med på många punkter. Man ska inte glömma vart incitamenten tar både kunder och leverantörer. Trenden nu är ju att gå från att sälja produkt till att istället sälja en tjänst. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer när tex Nibe eller någon konkurrent börjar sälja värme till huset som en tjänst istället. Då kommer vi nog få se på värmepumpar som håller bra mycket längre än vad dom gör idag. Tror mycket själv på den utvecklingen då leverantörens incitament ligger betydligt mer i linje med kundens behov.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #10 skrivet: 29 oktober 2021, 16:36:43 »
Citera
Nibe eller någon konkurrent börjar sälja värme till huset som en tjänst istället

Absolut, värme o vv som tjänst, vem bryr sig egentligen om att äga ett plåtskåp?? Men, om jag vore NIBE, så kanske man ska passa sig så länge grejorna nu verkar behöva såpass mycket service för då blir det en bättre affär att sälja service och reservdelar än att själva behöva svälja kostnaden för dessa

Har man en bra kvalitetsprodukt som håller hyfsat under leasingperioden (typ 10 år) så vore det en bra affär. Men går grejorna sönder flera gånger med tex dyrbara kompressorbyten etc, tja då är det bättre att skjuta över sådana kostnader på slutkunden och försäkringsbolagen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #11 skrivet: 29 oktober 2021, 20:10:36 »
Då man spärrar elpatronerna, hur är det med legionellakravet om man ska höja vv var 14:e dag? Blir 3kW någonsin klart att höja från 60-65 grader?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2021, 21:12:42 »
Med 3kW kan du få vilken VVB som helst att koka

Utloggad Gran88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FLVP är ju sjukt dyrt!?
« Svar #13 skrivet: 09 november 2021, 11:09:39 »
Ventilationen i ett äldre hus är ju ofta liten/obefintlig i delar av huset.
Med mekaniskt frånluft från FLVP får du ju det lite på köpet.
Slipper köpa någon FTX som du annars skulle behövt om du lyckats med LLVP.

Alla nybyggda hus måste ju energiklassas inom 2 år. Tror det skulle bli svårt att få A eller B i denna om man värmer sitt varmvatten med direktverkande el.

Sen är ju elen vansinnigt dyr nu och det kommer bli fruktansvärt mycket värre framöver, vi kommer troligtvis betala samma som övriga EU, alltså ca 200 öre/kWh istället för 40-60 som vi är vana vid.
Kör du då rörligt timpris med något bolag typ som Tibber kan du få din FLVP att bara köra nattetid när rörlig el kostar 2-15 öre/kWh och trycka ner detta i golvvärmen som fungerar som en buffert och slippa köra något dagtid förutom väldigt kalla dagar kanske.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!