Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hydroforen läcker HJÄLP!  (läst 9951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
Hydroforen läcker HJÄLP!
« skrivet: 31 juli 2010, 21:56:08 »
En gammal 150L Neck från Nossebro år 1989 hydrofor har rostat sönder och en stråle vatten kommer ut ur centrum på tanken. Har nu stängt av allt. Skall försöka svetsa igen hålet tills undertecknad får tag på en ny. Vilka är bra nuförtiden? Tips mottages tacksamt.
Allt havererar nu, kyl/frys, bilen, uteplatsen brakade av snön i vintras huvuddunk.
Efter regn kommer solsken  Thumbsup
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2010, 23:18:24 »
satsa på en rostfri?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2010, 00:00:16 »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2010, 00:54:01 »
Begagnad på Blocket?

(Kul att veta att de går sönder med en stråle och inte en knall... har en Necks m/82 här som jag vill använda för trädgårdsbevattning, och jag darrar varje gång jag pumpar upp den...)
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2010, 09:09:54 »
Inga billiga grejor direkt. Är det vettigt att använda en i glasfiber, hade antagligen gått på rostfritt. Får rota runt lite.
Trodde såna höll så länge man lever Sc:,h
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2010, 09:57:21 »
Glasfiber Thumbsup

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2010, 11:41:55 »
Jag skulle sätta dit en hydropress, en mindre "hydrofor" med en intern blåsa som är tryksatt.
Glasfiber eller stÃ¥l har mindre betydelse och priset är ungefär det samma. Dom av stÃ¥l är rostskyddsbehandlade in och utvändigt, dom av glasfiber är tätade invändigt men epoxy. Jag skulle nog välja en av stÃ¥l, men jag är ju lite gammalmodig. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2010, 16:28:54 »
Den gamla verkar ha plast på insidan. Så svetsa föll ju bort. Fick bli popnit och gummiduk. voila!
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2010, 16:39:40 »
Seriöst håller säkert en evighet *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2010, 17:07:46 »
Ja! tills jag får en ny ;)
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #10 skrivet: 04 augusti 2010, 00:15:38 »
Jag har forskat lite i detta i samband med hur vidrig min hydrofor sågut invändigt samt att den är besvärligt i övrigt.

Hydropress - populärt idag men är inget som jag vill ha även om mitt vatten i sig skulle funka i sådan. Ogillar tanken om en blåsa som kan gå sönder, minns hur folk har beskrivit vad dom sett och smakat efter detta....


klassisk Hydrofor - Så som det känns, så skulle väl jag undvika alla varianter förutom den riktiga i rostfritt... plastbeläggningar och annat hokuspokus tycks inte vara något vidare.


däremot, den nya glasfibermodellen är ju intressant... Men då började jag jämföra denna mot den klassiska...
Den klassiska har serviceluckan en bit upp på tanken, och skiten faller då ner på botten...
Medans glasfibermodellen har anslutningarna i botten, vill man öppna tanken så vrider man loss hela från bottenfoten...

-Jag tog kontakt med säljare och frågade lite om inte det var lite otrevligt att anslutningarna var i botten och att skiten isf åkte direkt vidare in till huset... Eller så frågade jag väl kanske inte, men svaret blev iaf att det blev ingen skit i dessa. haha


Så jag vet inte... Ny tank behöver jag men vilken modell.. mja... lutar åt rostfri klassiker även om jag så gärna vill ha något moderniserat...

Men jag har fått köpt mig ett avhärdningsfilter nu iaf, ett litet steg framåt, bara djupvattenpump och en 300l hydrofor kvar nudå.. :)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #11 skrivet: 07 augusti 2010, 18:44:20 »
Fick bli en glasfiberhydropress som LMF länkade till från Rinkaby. Blir nog säkert bra!
Installeras senare, dÃ¥ popniten med gummiduk jag tätade Hydroforen med antagligen hÃ¥ller livet ut  *vinkar*
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2010, 08:11:19 »
sÃ¥g rinkabyrörs rostfria, sÃ¥g ganska lockande ut (förutom priset). deras lucka satt snett underifrÃ¥n, undra om det underlättar renhÃ¥llningen eller försvÃ¥rar?  hum hum...
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 18:48:43 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2010, 09:09:49 »
Tror det underlättar renhållningen, bort med luckan så rinner ev skit ut.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hydroforen läcker HJÄLP!
« Svar #14 skrivet: 16 augusti 2010, 18:49:39 »
heh, mitt var jag tvungen att skurborsta...iofs läckte brunnen å allt va förorenat
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!