Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: byte av fläktmotor i innerdel  (läst 8297 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
byte av fläktmotor i innerdel
« skrivet: 14 mars 2007, 22:51:32 »
Hej experter !
jag har en chofu luft-luft-pump , nu har innerdelen börjat få "biljud" eller vad man ska kalla det, maskinen är snart 3år gammal.
jag tror att det är fläktmotorn som börjar bli dålig / något lager , eller vad det nu kan vara , men jag tycker ljudet kommer från motorn , (jag har haft losskåpan så jag vet var den är!)
Har någon något bra råd om detta, ska man våga sig att byta den sjelv när man är en vanlig amatörmontör" , eller finns det något "kritiskt arbetsmoment" i detta , så att det är bättre att anlita en "riktig" montör ?
För övrigt har jag ej ännu fÃ¥tt tag i nÃ¥gon fläktmotor" därifrÃ¥n jag köpte  pumppen , har väntat ica en mÃ¥nad nu,  GRRRRR !
     
       Tacksam för goda rÃ¥d, annars mÃ¥ste jag väl slita ner maskinen frÃ¥n väggen och köpa nÃ¥got bättre, vet ej ännu vad !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: byte av fläktmotor i innerdel
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2007, 00:44:49 »
Så du ska få en ny motor då? i så fall är det väl bara och ringa och tjata sen vänta lite mer. Annars om den är utrustad med Panasonics urdåliga lager, så har du förslag på vilka lager du kan köpa i Panasonictråden.

Eller att du tar med lagren till en SKF återförsäljare så ser de på en gång vad du ska ha för lager till din pump. Vis av situationen så verkar Panasonic köra med keramiska lager numera.

Verkar onödigt att montera ner maskinen, så dålig är den inte.

Turen i det hela är att det är varmare ute nu, så om du är utan pumpen några dagar för reparation gör ju mindre nu.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: byte av fläktmotor i innerdel
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2007, 07:13:32 »
    :-X          Hej !
             jo de e sant , de e varmare nu sÃ¥ den används sällan nu , men om nÃ¥gra mÃ¥nader MÃ…STE den va i skick , när det kommer värmebölja , ifall det blir som sommaren 2006 - indiansommar !     :D :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: byte av fläktmotor i innerdel
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2007, 21:28:22 »
 >:( :( >:( HEJ !
Finns det ingen annan som har behövt byta fläktmotor i innerdelen ?
Det vore roligt med nÃ¥got bra tips för en gör det självare !    :'( :'( :'(
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: byte av fläktmotor i innerdel
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2007, 20:58:50 »
Jo det finns en tråd om det i panasonics .. typ märkesspecifikt.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: byte av fläktmotor i innerdel
« Svar #5 skrivet: 05 juni 2007, 09:08:10 »
Hej !

 NÃ¥-ja nu har jag fÃ¥tt fläktmotorn och bytt den ochsÃ¥ ! Det gick ganska enkelt faktiskt , lite pilligt med stöpslarna till fläktmotorn och till den pyttelilla "motorn" till spjällena" !
däremot uppkom ett litet annat ljud i stället , tror det kommer frÃ¥n fläkten själv , för det lÃ¥ter inte som ngt lagerljud , utan mera som ett ljud frÃ¥n nÃ¥got damm eller litet skräp som nuddar i fläkten nÃ¥gonstans mitt pÃ¥den ungefär .  Men ljudet är nog nästan sÃ¥ det inte hörs alls , men man hör detjust och just när man stÃ¥r under innerdelen !
Har nÃ¥gon nÃ¥t tips vad det kan tänkas vara ??  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: byte av fläktmotor i innerdel
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2007, 09:31:13 »
...fläkthjulet kanske inte helt centrerat...
LJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!