Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska jag skaffa LVV eller...?  (läst 3299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ska jag skaffa LVV eller...?
« skrivet: 17 december 2008, 00:16:21 »
Håller på att bygga till trähuset från -34, och passar på att dra fram vattenburet.
Idag är det el-element och kakelugn som gäller. Förbrukar enl. EON ca 19000kwh\år.

På övervån. blir det fyra st. radiatorer i sovrum som är i storleken 12-16 kvm.
På bottenvån. blir det vattenburen golvvärme i vardagsrum, hall och tvättstuga + kök.
Totalt 5 slingor och i framtiden 6. Huset är i 1,5 plan och blir ca. 150kvm när klart.

Har funderingar på en Thermia Atria med inbyggd vvb på 180liter, kan det vara lämpligt i vårt fall? Vi är två vuxna\två barn i Örebroregionen.
Tror jag kan få en pump för mellan 50-60 tkr, installationen kommer inte kosta något.

Är jag fel ute, är bergvärme ett bättre alternativ - räknar hem tidigare??
Om vi väljer bergvärme får jag pump för runt 40tkr, borrhål ingen aning vad det kostar? och övrig installation kommer inte kosta något. Pump + borrning kostar då alltså.

Snälla någon som har en spontan reaktion på vår situation?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2008, 12:47:19 »
Har du inget stor tomt till?
Gräv i så fall ner en markslinga på 400 m och köp till en 6 kW bergvärmepump.

Ett borrhål på ca 120 m kostar väl 30-40 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2008, 13:03:07 »
Har du inget stor tomt till?
Gräv i så fall ner en markslinga på 400 m och köp till en 6 kW bergvärmepump.

Ett borrhål på ca 120 m kostar väl 30-40 kkr.

Vi har stor tomt, 3000kvm men den är full av planteringar och träd och buskar etc,
finns inget bra "utgångsläge". Skulle ha en plan 20x20 meter då känns det som.
Men jag har haft tanken på det också. Det är väl kanske det billigaste..
Mer idéer?

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2008, 13:30:35 »
Om du vill börja med en Atria går det att i efterhand borra eller gräva om det är ett bättre alternativ. I grunden är Atrian en Diplomat med TWS och dubbelmantlad varmvattenberedare. Dubbelmanteln används för att värma avfrostningsvattnet och inte för varmvatten.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2008, 13:58:27 »
Jag kopplade för några veckor in en Atria och blev imponerad över hur tyst den gick och hur bra den omvandlade den -18 gradiga uteluften till värme i huset. (Det jag har att jämföra med är den CTC EcoAir som vi har på vårat kontor.)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2008, 15:47:50 »
Om du vill börja med en Atria går det att i efterhand borra eller gräva om det är ett bättre alternativ. I grunden är Atrian en Diplomat med TWS och dubbelmantlad varmvattenberedare. Dubbelmanteln används för att värma avfrostningsvattnet och inte för varmvatten.

Menar du att den i efterhand går att använda som bergvärmepump??

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2008, 16:18:37 »
Ja det ska gå. Det finns en parameter i styret som anger vilken typ av pump den används som. Men kanske ändå bäst att kolla med försäljaren så att det inte blir galet.
Men det blir ju en merkostnad för utebatteriet om du sedan ändå vill borra.

Detta är en fördel för Thermia Atria jämfört med andra luft/vatten, går även att kombinera berg, jordvärme och luft/vatten om man bygger om pumpen lite.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad gluecifer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ska jag skaffa LVV eller...?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2009, 01:16:24 »
Fortsätter frågan.

Innan tillbyggnaden gjorde vi alltså av med 19000kwh\år i ren elkostnad (varmvatten, hushållsel och värme från olje-elradiatorerna) Och då har vi eldat en del i kakelugn och vedspis.
Det har varit ganska bekymmerslöst egentligen.

Nu efter tillbyggnad så har vi två nya sovrum på ö-vån som får varsin vattenburen radiator. Har dragit fram rör till de två gamla sovrummen också, som ska få vattenburna radiatorer.
Dvs. fyra rum med radiatorer på övervåningen.

På bottenvåningen har vi i gamla delen lagt ner golvvärmeslang i alla golv, plus tillbyggda delen som är är 40kvm i golvyta.

Hur kalkylerar man fram vad merkostnaden blir med en bergvärmepump+borrhål, kan man räkna hem det om man lånar säg 120.000.
Vi gjorde av med 19000kwh innan, men nu är det ju 4-6 nya rum som ska värmas av vattenvärme och inte el\kakelugn..



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!