Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic med H16 Ã¥tgärdad  (läst 43926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #75 skrivet: 05 december 2006, 16:39:50 »
Kan man se på kompressorn var den är tillverkad utan att slita sönder isoleringen? Antingen att det står i klartext synligt eller finns något annat kännetecken?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #76 skrivet: 05 december 2006, 16:43:03 »
Nej men samtliga nya har nog malaysia, Två klisterdekaler på frontplåten.
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #77 skrivet: 05 december 2006, 18:14:26 »
Man sliter inte sönder, man lättar bara litet på den.

Utloggad kryddan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #78 skrivet: 06 december 2006, 11:59:28 »
Har nu fått min utedel tillverkad 2005-03 mot en som e tillverkad 2006-05
dom har även bytt ut delar i den nya vet inte vad någon som vet vad det kan
vara företaget ligger i kungsbacka som förresten hade skitgoa anställda tack för det
Mitt serienummer slutar med  R   nÃ¥gon som vet vad det stÃ¥r för

kryddan

Utloggad Maxi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #79 skrivet: 06 december 2006, 12:22:36 »
Har nu fått min utedel tillverkad 2005-03 mot en som e tillverkad 2006-05
dom har även bytt ut delar i den nya vet inte vad någon som vet vad det kan
vara

Jag köpte och fick en E9DKE installerad nu i höst. Den hade också tillverkningsdatum 2006-5 och serienummer som slutade på R.
Låter oroväckande att de bytt ut delar i din. Det innebär att jag också löper samma risk att få en H16 kvadd så snart pumpen blivit något år gammal och det blir avfrostningsdags. Vore bra att veta vad som modifierats i din pump.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #80 skrivet: 06 december 2006, 12:30:14 »
Jag tror inte ni skall oroa er sÃ¥ mycket. De flesta har väl 5 Ã¥rs kompressorgaranti och sedan finns hemförsäkringen. Det läggs mer energi pÃ¥ oro än befogat  denna frÃ¥ga, Bossa har framskymtat samma uppfattning.

Njut av värmen i stället.

Sannolikt har kompessorn bytts på den aktuella maskinen, eftersom ca 0,5-2% tycks får ett brott på en fjäder inuti. Detta drabbar bara en viss tillverkningsperiod och i första hand japantillverkade kompressorer, är den slutsats som jag kommit fram till.

Utloggad Maxi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #81 skrivet: 06 december 2006, 12:51:58 »

Sannolikt har kompessorn bytts på den aktuella maskinen, eftersom ca 0,5-2% tycks får ett brott på en fjäder inuti. Detta drabbar bara en viss tillverkningsperiod och i första hand japantillverkade kompressorer, är den slutsats som jag kommit fram till.

Jovisst, men om felet finns i alla E9DKE som tillverkats under 2005 och 2006 (fram till 4 nov) så har vi inte ens sett toppen på isberget än.

Om 0,5 - 2 % har lagt av efter 1 år så ger en väldigt snäll felanalys:

1- 4 % har drabbats efter 2 år
2 -8 % har drabbats efter 4 år
Mellan 3 och 10 % har drabbats vid 5 år.

Den analysen förutsätter att felen bara ökar additivt under perioden. Alla som jobbat med materialutmattning vet att felen accelererar mycket snabbare än så. Troligen kommer felprocenten vid 5 år att vara åtminstone 3-5 gånger högre än vad som angivits ovan.

Hemförsäkringen kan du i princip bortse ifrån efter 5 år. Har du läst deras avskrivningsregler och värdeminskningsavdrag?

De användare som har tur kommer att få en kvadd inom 5 år och utbytt kompressor.
De som har verklig otur kommer att få kvadden strax efter 5 år och tvingas köpa nytt på egen bekostnad.
Inte alls det som försäljarfirman nämnde med 10-15 års livslängd!
« Senast ändrad: 06 december 2006, 13:53:13 av Maxi »

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #82 skrivet: 06 december 2006, 15:05:07 »
Om det är materialutmattning...

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #83 skrivet: 06 december 2006, 15:09:52 »
Jag tror mer på en kombination av extrema driftsbetingelser och en batch fjädrar som kan ha en defekt i sig. Om det är detta i stället för materialutmattning bör de flesta sorteras ut under garantitiden. Materialutmattning hos alla fjädrar skulle innebära feldimensionering och/eller bristfällig utprovning, något som sydeuropeer och jänkare vanligtvis står för - inte asiater.

Utloggad Maxi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #84 skrivet: 06 december 2006, 16:07:19 »
Ja, fast Norrlands kalla torra klimat verkar inte ge problem.
Det väder som knäcker pumparna verkar vara omslag från plus- till minusgrader i kombination med mycket hög luftfuktighet. Kan inte kallas extremt för oss som bor vid västkusten...

Eftersom alla E9DKE tillverkade mellan 2005.1 och 2006.11 verkar kunna drabbas kan det knappast röra sig om EN batch fjädrar. (Panasonic måste ha gjort hundratusentals (miljontals?) pumpar under den tiden.)

Tydligen drabbas främst pumpar som behöver avfrosta under ovannämnda förhållanden.
Kan man ha missat eventuella väderproblem då ? Det är ju inte så lätt att framställa minusgrader i Malaysia.
Kanske har man i stället hårdtestat i rejäl torr kyla ? Och missat övergångarna från plus- till minusgrader med rejäl fukt ?
Felen verkar ju inte heller visa sig förrän efter något års drift. Det finns ju gränser även för vad asiater hinner och orkar testa.
« Senast ändrad: 06 december 2006, 16:23:36 av Maxi »

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #85 skrivet: 06 december 2006, 16:21:05 »
Ja, det är många möjligheter. Har försökt gå igenom allt i ämnet och kan iof blandat i hop en del. Dock verkar det huvudsakligen drabba E9DKE3 och det verkar endast vara japankompressorer. Det verkar inte bero på fukt så mycket som varierande elmiljö (varierande elspänning och/eller kund som slår av/på i snabb följd).

Vad jag usprungligen skrev var att vänta och se och hoppas på det bästa. Självklart kan vi på forumet påverka eventuella good-will byten innan haveri, men då måste vi veta exakt vad det är.

Önskelistan är:

1) Att felet definieras och alla berörda byts ut

2) Att endast en batch är berörd och att de redan havererat

3) Att endast en batch och/eller ett driftsförhållande är berört och dessa havererar inom garantin.

I samtliga fall; njut av värmen - från pumpen alltså

En intressant sak är att en firma vägrade sälja dessa tills vidare, nu säljer de igen. Varför??

Vad har hänt , Tomas?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #86 skrivet: 06 december 2006, 16:51:47 »
Ja, fast Norrlands kalla torra klimat verkar inte ge problem.
Det väder som knäcker pumparna verkar vara omslag från plus- till minusgrader i kombination med mycket hög luftfuktighet. Kan inte kallas extremt för oss som bor vid västkusten...

Eftersom alla pumpar mellan 2005.1 och 2006.11 verkar drabbade kan det knappast röra sig om EN batch fjädrar.
(Panasonic måste ha gjort hundratusentals (miljontals?) pumpar under den tiden.)

Tydligen drabbas främst pumpar som behöver avfrosta under ovannämnda förhållanden.
Kan man ha missat eventuella väderproblem då ? Det är ju inte så lätt att framställa minusgrader i Malaysia.
Kanske har man i stället hårdtestat i rejäl torr kyla ? Och missat övergångarna från plus- till minusgrader med rejäl fukt ?
Felen verkar ju inte heller visa sig förrän efter något års drift. Det finns ju gränser även för asiater för vad man hinner och orkar testa.

Ditt inlägg ger en intressant ide!
Att pumpen inte gillar ett strömavbrott kan man ju räkna ut och se på min loggning men testerna jag gjorde var med utedelen i en låda!
Det är ju faktiskt mycket troligt att läget försämras rejält om väder med dimma och rejäl nedisning föregår ett strömavbrott.
Första avfrostning görs först en timma efter avfrostningssignal, en timma kan förvandla burken till en rejäl isklump, om isklumpen utsätts för ett strömavbrott så vet vi inte riktigt vad som händer.

Om ett stömavbrott inträffar när burken är nedisad sÃ¥ tvingas mycket mer gas mot utedelen dvs kompressorns sugsida pga att tryckutjämningen inte sker lika fort. 

De flesta H-16 kan faktiskt ha inträffat i kustlandskapen runt i stort sett hela Sverige. kanske någon som kan dementera detta, jag vet att huddiksvall har haft någon.

Det blir nya tester även på detta känner jag (en blomspruta borde fungera).

   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #87 skrivet: 06 december 2006, 17:46:23 »
Det är mycket med kuster numer. Orkaner och tsunamis mm. Folk har en tendens att bosätta sig vid vatten, alltså bor de flesta i Sverige vid vatten och de flesta pumpar säljs där.

Att fuktig miljö försvårar för pumparna är väl uppebart.

Merparten av Japan ligger nära vatten och de norra öarna har hyfsade vintrar, undrar om japanerna använder dessa VP?

Jag kan fortfarande inte förstå hur ett vätskeslag kan ge belastning på fjädern enligt dina bilder. Eller är det enbart sprödhet pga kyla? Ökat tryck i hålrummet kring fjädern borde ju angripa fjädern lika på alla sidor. Och ett ökat mottryck i kompressorn kan knappast påverka fädern, med tanke på de geometrier som framgår av bilden. Motoreffekten är ju given, så vid ett visst mottryck stannar väl kompressorn. Finns det säkerhets/bacventiler?

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #88 skrivet: 06 december 2006, 18:35:47 »
Jag tror och känner mig nästan helt säker på att fjädern i sig är en lösning som har testats och som håller men att en given situation gör denna lösning oduglig.

Vätskeslag är i just detta fall att vätska som porlar in i kompressorn och hastigt kyler hela kompressionskammaren inte i sig förorsakar någon skada men etersom vingen rör sig in och ut så är det ju troligt att man öppnat en kanal i godset så att tryck inte kan stå i fjäderutymmet och hålla tillbaka vingen, detta skulle ge effektförluster.

Om denna vätska först kyler vingen och sen tränger in, alternativt bakvägen tar sig rakt in via tryckutjämningen som förmodligen går direkt till insuget på kompressorn (stämmer med paceringen av fjädern) så kommer denna vätska att snabbt förångas och kyla ned fjädern när kompressorn sen ökar vartal fjädern brister som knäckebröd.

Jag tror men mÃ¥ste av olika anledningar prova igen och kolla om nya kort har en hÃ¥llning vid strömavbrott av fyrvägsventilen  ca 20 sec. för detta saknas pÃ¥ dom äldre med vätskeslagstendenser efter strömavbrott.

Säg gärna emot det är det enda sättet att knäcka och kunna förebygga detta ytterst svåravslöjade fel.

Jag tycker mig instinktivt känna att vätskelagsliknande drift fås vid start efter strömavbrott men att förloppet inte är starkt nog för att knäcka min E9.
Det är ju faktiskt detta som vore önskvärt!
« Senast ändrad: 06 december 2006, 18:37:20 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Panasonic med H16 åtgärdad
« Svar #89 skrivet: 06 december 2006, 18:43:09 »
Var det verkligen strömavbrott vid det tillfälle när fjädrarna gick av frågar sig vän av ordning?

Så vitt jag förstått var det en köldknäpp, men inte strömavbrott i samband med denna köldknäpp...

Om fjädern går av vid strömavbrott eller uppstart strax därpå så borde ju fjädern ha gått av vid andra tidpunkter och kompressorn havererat redan då.

Mer troligt är väl att det rör sig om någon form av utmattning (iofs kanske p.g.a. vätskeslag) som får dem att haverera när den börjar avfrosta efter ett antal månaders drift, eller Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!