Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: messer
« skrivet: 08 december 2006, 04:15:36 »

Hej

Inte för att jag kan, men det lilla jag vet om härdning är att det blir hårdare ju snabbare man kyler av.
Så om fjädern blir tillräckligt varm så den blir mjuk och sedan snabbt kyls av av oljan i pumpen så kan den kanske bli för hård och spröd och därför gå av.

Jag tänker då lite att oljan försvinner och det blir hett, sen kommer oljan tillbaka kall och överhärdar fjädern.

Mycke teori blir det.

MVH
Messer
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 december 2006, 23:51:33 »

Jag är nog inte riktigt lika negativ som du i denna fråga, men den som lever får se.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 07 december 2006, 23:48:31 »

Och om det är ett seriefel som kommer att sänka hundratusentals burkar, tror Du Panasonic kommer att säga något då? Det tror iinte jag, de kommer bara att tiga och hoppas att så många som möjligt hinner passera garantitidens utgång innan de skrotar sig.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 07 december 2006, 23:43:33 »

Jag håller med dig till fullo Bosse.
Men jag undrar om det hjälper, tror "Panasonic" måste komma fram till vad det är innan det lugnar ned sig.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 23:32:36 »

Ja just det tillverkningsperiod ungefär våren 2005.

Vi får inte blanda ihop H-16 med H-16 heller, för störobjekt som inte har kompressorhaveri förekommer ju med.

På förekommen anledning så vill jag åter igen lugna alla som köpt en E9 eller E12 och som hör av sig via mail till mig eller till sina återförsäljare om hur dom tänker åtgärda just deras maskiner som faktiskt fungerar som klockor!

Här diskuteras "teorier", felsökningsmetodik, inressanta kyltekniska problem rykten som är välvilliga och rykten som är illasinnade, vissa modifierar sina utedelar (vill bli av med nu betydligt mer svårsålda maskiner) andra undviker maskinerna och den allmänna uppfattningen är eller blir att maskinerna är kass!

Detta återstår ännu att se och det kan faktiskt hända att problemet är obetydligt i sammanhanget (ett seriefel) och allt prat här visar sig vara en storm i ett vattenglas.

Så läs men ta allt som sägs med en nypa salt för facit sitter ingen med ännu!  

 
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 23:09:40 »

Glöm min fråga...

Du har ju redan skrivit svaret. Såg det först nu...  (Trött)
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 23:07:53 »

Tomas!

Tror du H16-felen beror på en felaktig serie eller pga. att dom pumparna varit igång ett tag?
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 23:06:21 »

Bosse!

Om jag fattat det hela rätt så härdar man metaller genom en kontrollerad uppvärmning och sedan en snabb avkylning i olja eller vatten.

Ett vätskeslag med kraftig kyla kan nog få fjädern att spricka, men jag tror inte att överdriven värme kan få fjädern att spricka.
Däremot kan den säkert tappa spänsten och bli värdelös på det viset om den blir för varm.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 07 december 2006, 22:53:24 »

Vi har noterat att de flesta havererade kompressorer är tillverkade 050104, men det finns en spridning från 0412XX till 0504XX

Personligen är jag kvar på teorin om spänningsstörning vid ex. avfrostning i kombination med taskig kvalitet på fjädern under denna tidsperiod.

Tomas
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 22:43:12 »

Just om härdningen förloras pga. värme så borde den väl tappa "fjongen" bara, inte spricka.
Spricka brukar överhärdade grejor göra, typ borr & gängtappar mm.

Vad menar du? kan en färdig härdning påfjädern inte överhärdas.

En sak till halva fjädern är seg och den halvan närmast vingen var spröd.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 22:36:14 »

JAG SLIPAR TEORIN LITE.

Oljenivån sjunker under fjädern, fjädern som är tunn blir överhettad, olja kommer tillbaka, nivån stiger härdningen fullbordas!

Fjädern var ihoppressad där den låg och var av på flera ställen och när jag försöker dra ut bitarna så har den brustit igen!
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 22:33:09 »

Marta!

Har du någon ritning på skyddet att dela med dig?
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 22:32:03 »

Just om härdningen förloras pga. värme så borde den väl tappa "fjongen" bara, inte spricka.
Spricka brukar överhärdade grejor göra, typ borr & gängtappar mm.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 07 december 2006, 22:31:21 »

Någon som kan metallurgi borde ta en titt på fragmenten av en trasig fjäder. Där skulle nog finnas lite informaton att hämta. Kanske skulle vara ett bra studieobjekt på högskolan så eleverna fick se ett vekligt fel och utvärdera, kanske det är ett sätt att få tillgång till nödvändig expertis?

Angående mitt försök till skyddsanording så är det ett hembygge. Den fungerar nog lite väl bra, för idag bröt den i samband med att ljuset blinkade till knappt märkbart.

Nu till helgen finns det viss risk för H16-väder, jag väntar med bävan på vad som skall ske...
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 22:29:05 »

Vad tror du om att försöka samla ihop alla serienummer på dom pumpar som havererat med H16-fel.
Detta för att försöka hitta en "röd tråd" om vilka pumpar som kan vara i riskzonen?

Likaså ta reda på om det är både Japan & Malysia-kompressorer, eller om det bara är dom Japanska som pajat.

Kul väder att mecka värmepump i idag du....
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 22:26:32 »

VÄNTA NU! HÄRDNINGEN!!!

Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 22:22:53 »

Om man testar att sänka oljenivån och ser vad som händer! Enligt denna teori så spelar vädret bara en roll och det gäller själva oljevandringen!
Mycket jobb helt klart!
 
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 22:12:58 »

Ja men hur fan vet man?
Jag tömde ur kompressorn ca 2 deciliter.

Fjädern måste jobba som fan kanske 1000ggr/minut den kanske börjar glöda? brinner av utan kylning! 
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 21:41:25 »

Hej Bosse!

Spännande med nya teorier...

Alternativ 3 borde nog inte kunna göra ett fjäderbrott i alla fall.
Om fjädern skulle bli överhettad borde den ju bara tappa spänsten och inte spricka.

Eller vad tror du?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 21:04:54 »

Pannan i djupa veck!

Teorifundering igen. Om en värmepump stoppar av stömavbrott vid ett tillfälle när mycket frost och is finns på förångarbatteriet så borde förångaren få en värmestöt av köldmediet som strömmar tillbaka, detta är inte tillräckligt för att batteriet skall avfrostas men isen smälter till lite och en homogen ismassa hindrar sen allt luftflöde vid återstart, detta medför en extremt låg förångningstemperatur som sen skulle driva eventuellt kvarvarande vätska till kanske -25grader och om fjädern då kokat i denna vätska så bryts den vid återstart.

Teorivariant igen.
Kommer en ny avfrostningssignal få tiden på 1 timma att börja återräknas vid uppstart, alltså kommer maskinen att jobba en timme till med tilltäppt förångare? (bara detta kan ju ge väska)

Reflektioner på nedisningsgrad på de maskiner som snabbt har bytts ut efter H-16.
En byttes dagen efter med ett rejält istäcke över batteriet, men en var inte särskilt nedfrusen och den byttes samma dag som den pajade men på eftermiddagen felet inträffade på morgonen. (Jag minns inte riktigt men vädret var inte så kallt så den kan ju ha tinat själv)
kanske någon installatör som kan svara på om deras var så fulla med is att bilen fick torkas upp efter hemfärd? (obs! bytta på feldagen)

Sen till kompressoruppbyggnaden Jag fattar inte konstruktionen fullt ut och måste skära upp en till och även dela denna bakom kompressionskammaren.
Det verkar som att fjäderutrymmet "hålet" faktiskt har tryckutjämnat nedåt och uppåt dvs hålet man ser på bilden täcks inte alls utan ligger fritt i kompressor höljet detta innebär 1. att min givarplacering måste ändras vid loggning och 2. att höljet där lindningarna sitter är de gaskylning överhuvudtaget vilket dom borde ha men är kylningen verkligen suggasen som jag av klassiska skäl gärna velat tro.

Enda sättet att kunna fylla på en tom utedel som inte är röransluten med nytt ködmedium är via sugsidan! men tittar man så går sugröret in till sugkammaren och resten av mojägerna "täcklock mm" finns ju inte längre kvar, men är det som jag tror så hamnar vätskan vid påfyllning på något vis i kompressorhöljet och sålunda så badar då fjädern i vätska. i verkligheten är det ju givetvis olja och vätska.

Teori 3. lek med tanken att jag nu har fel med vätska och att problemet är att fjädern är oljekyld genom att den hela tiden ligger i ett oljebad och om oljenivån sjunker under fjäderns placering så får vi varmgång i fjädern istället.

Hur påverkar varmgång en fjäder? varför lämnar i så fall oljan kompressorn?
Svaret fodrar att en helt ny kompressor slaktas och oljan mäts och jämförs med en trasig.
Detta fel skulle kunna innebära att vissa maskiner fyllts på med för lite olja i från fabrik och när maskinen jobbat i ett år så har tillräckligt mycket olja lämnat kompressorn och när det sen blir kallt så lägger sig alltid mycket olja i förångaren. ofta vid oljebrist så sker detta i samband med låg förångning.
(påisning)

Synpunkter på detta någon?

 

   
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 07 december 2006, 19:25:29 »

Nedan en liten beskrivning om hur Panasonic har en startfördröjning som i kyläge beror lite på vilka data som lagras just före spänningsproblemet,
Detta för att förhindra att många maskiner startar upp exakt samtidigt.

Troligtvis gäller denna infon bara direktstartade on-off modeller och klipper man en bygel på innedelskretskortet så slipper man fördröjningen,

Jag ville med detta bara ge ett uppslag till att återstarten kanske kan manipuleras bort via kretskortet.
Skrivet av: ace
« skrivet: 07 december 2006, 18:35:22 »

varför inte ett "nollspänningsrelä".?
dessa är till för att bryta vid spänningsbortfall och är mycket vanliga till styrda verkstadsmaskiner just för att de inte ska bete sig lustigt efter "spänningsblink" när de körs med program.
finns att köpa hos alla el-grossister.
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 07 december 2006, 18:31:02 »

Marta!

Vad är det för skydd du har? Är det något som du har tillverkat själv eller har du köpt det färdigt?



Skrivet av: Marta
« skrivet: 07 december 2006, 13:00:55 »

Jag har ordnat ett skydd med två funktoner, dels bryter det om mer än två halvperioder i följd inte når upp till c:a 180V, dels bryter den om gasröret blir kallare än -15 grader. Vit +5 startar en fläkt som blåser ner i innedelen, denna fanns där redan som ett      försök att snabba upp avfrostningarna (jag gillar att experimentera) och det verkar faktiskt fungera. Den gör dessutom att gasröret aldrig blir kallare än c:a -8 grader.
Skrivet av: Cyber-Jedi
« skrivet: 06 december 2006, 23:48:57 »

Är inte säker på att tiondels sekund är länge nog för den att reagera, men det är ju bara att kolla upp tekniska data. Finns ju flertalet modeller coh tillverkare av dessa.
Skrivet av: Fazer
« skrivet: 06 december 2006, 23:45:28 »

Låter som en förfinad lösning av min teoretiska "kompressor-räddare"...

Om strömmen försvinner för bara någon tiondels sekund skulle kontaktorn slå ifrån, och sedan vänta ett förinställt antal minuter innan strömen slås på igen.

Fan, det känns lite omodernt att diskutera lösningar med elektromekaniska kontaktorer, när pumpen faktiskt har en inbyggd processor som skulle lätt skulle kunna göra samma sak, om den var rätt konstruerad/programmerad.
Skrivet av: Cyber-Jedi
« skrivet: 06 december 2006, 23:07:38 »

Finns en mycket enkel lösning på den problematiken:

Tillslagsfördröjd kontaktor!

För de som inte vet vad en kontaktor är kan man säga ungefär som ett relä, fast för större spänningar och effekter. Finns att köpa med inställbart tidsintervall.

Så när strömmen går kan man ställa in efter vilket tidsintervall typ (1-60 sek eller 1-60 min) som kontaktorn skall slå till. De flesta kontaktorer är 3 poliga, dvs. kan bryta eller koppla in 3 faser, och efterson en värmepump oftast "bara" har nolla och en fas är det ju inget problem.

Vad säger Ni om den lösningen? ;)

Skrivet av: Fazer
« skrivet: 06 december 2006, 22:41:19 »

Jag har funderat på om en sådan där maskin-strömbrytare som löser ut direkt vid spänningsbortfall kunde vara något att koppla till matningen av pumpen. (Typ sån brytare som sitter på pelarborrar och andra farliga maskiner).

I så fall skulle ett kortvarigt strömavbrott inte kunna fippla till det med elektroniken och tvinga igång pumpen igen, utan man måste själv slå till strömbrytaren för en omstart.

Som jag förstått det hela så är det väl inte själva bortfallet av strömen som ställer till det, utan att pumpen ibland försöker att starta upp igen när det kan finnas vätska kvar i kompressorn.

Om man startar pumpen manuellt efter en stund så har den ju haft tid på sig att jämna ut trycket, och då borde faran vara obefintlig.

Nackdelen är dock att återstart inte sker automatiskt. I mitt fall spelar det ingen roll då el-pannan går in automatiskt om pumpen inte värmer upp tillräckligt.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 december 2006, 19:40:35 »

I så fall så jobbar vi i motvind med att få statistik :'(

 
Skrivet av: Northkingen
« skrivet: 06 december 2006, 19:28:01 »

Jag gör denna förfrågan under den nya " osynliga" branschdelen så får vi hoppas på i alla fall några svar och att sammanställningen sen kan visas!


Bosse är det klart att det blir en ny osynlig branschdel på forumet?? Tyckte Rickard lät ganska tveksam.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11279.msg108194;boardseen#new

//Krister


Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 december 2006, 19:23:47 »

Jag gör denna förfrågan under den nya " osynliga" branschdelen så får vi hoppas på i alla fall några svar och att sammanställningen sen kan visas!
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 december 2006, 19:15:28 »

Det är för litet fältstatistik för att kunna dra slutsatser.

Jag har förstått att det är flest - men inte endast - E9CKE3 som pajar. Jag har inte fått svar på frågan om det är några Malaysiakompressorer som pajat.

Vissa leverantörer hävdar att det är våren 05 som de aktuella har producerats, stämmer det?

OSV

Många frågor som borde besvaras så Bosse mfl slipper testa i blindo.

Kan Rickard lägga upp en enkät?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 december 2006, 19:12:09 »

När är fukten ute som störst? det är när temperaturen går från varmt till kallt och det blir 0 grader, alltså inte i våras men det fanns en höst förra året med!
men var det några strömavbrott då?

Det får man ju inga svar på men jag skriver det i alla fall.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 december 2006, 19:05:08 »

Det första jag frågar mig!

Varför gick inte dessa maskiner i sönder redan förra vintern? Dom gick dygnet runt långt fram i mars och avfrostade hela tiden!
Den lilla tiden dom sen gick under århundradets bästa sommar är betydelselös.


Denna teori med strömavbrott känns faktiskt mer rätt om man tänker sig en nedisad utedel dvs maskinen klarar ett strömbortfall normalt men vid en väderlek som innebär ett tjockt istäcke alltså temperaturer från +1grad till -5grader så pajar den enligt mitt senarium.

Jag tycker avfrostingarna fungerar ok! Dvs temperaturerna är inte ok men maskinen mår inte dåligt heller och lär inte vara annorlunda på andra maskiner.  men jag anmärker starkt på startsekvensen efter ett strömbortfall dock utan att kunna konstatera ett haveri.   

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 06 december 2006, 18:43:09 »

Var det verkligen strömavbrott vid det tillfälle när fjädrarna gick av frågar sig vän av ordning?

Så vitt jag förstått var det en köldknäpp, men inte strömavbrott i samband med denna köldknäpp...

Om fjädern går av vid strömavbrott eller uppstart strax därpå så borde ju fjädern ha gått av vid andra tidpunkter och kompressorn havererat redan då.

Mer troligt är väl att det rör sig om någon form av utmattning (iofs kanske p.g.a. vätskeslag) som får dem att haverera när den börjar avfrosta efter ett antal månaders drift, eller Sc:,h
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 december 2006, 18:35:47 »

Jag tror och känner mig nästan helt säker på att fjädern i sig är en lösning som har testats och som håller men att en given situation gör denna lösning oduglig.

Vätskeslag är i just detta fall att vätska som porlar in i kompressorn och hastigt kyler hela kompressionskammaren inte i sig förorsakar någon skada men etersom vingen rör sig in och ut så är det ju troligt att man öppnat en kanal i godset så att tryck inte kan stå i fjäderutymmet och hålla tillbaka vingen, detta skulle ge effektförluster.

Om denna vätska först kyler vingen och sen tränger in, alternativt bakvägen tar sig rakt in via tryckutjämningen som förmodligen går direkt till insuget på kompressorn (stämmer med paceringen av fjädern) så kommer denna vätska att snabbt förångas och kyla ned fjädern när kompressorn sen ökar vartal fjädern brister som knäckebröd.

Jag tror men måste av olika anledningar prova igen och kolla om nya kort har en hållning vid strömavbrott av fyrvägsventilen  ca 20 sec. för detta saknas på dom äldre med vätskeslagstendenser efter strömavbrott.

Säg gärna emot det är det enda sättet att knäcka och kunna förebygga detta ytterst svåravslöjade fel.

Jag tycker mig instinktivt känna att vätskelagsliknande drift fås vid start efter strömavbrott men att förloppet inte är starkt nog för att knäcka min E9.
Det är ju faktiskt detta som vore önskvärt!
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 december 2006, 17:46:23 »

Det är mycket med kuster numer. Orkaner och tsunamis mm. Folk har en tendens att bosätta sig vid vatten, alltså bor de flesta i Sverige vid vatten och de flesta pumpar säljs där.

Att fuktig miljö försvårar för pumparna är väl uppebart.

Merparten av Japan ligger nära vatten och de norra öarna har hyfsade vintrar, undrar om japanerna använder dessa VP?

Jag kan fortfarande inte förstå hur ett vätskeslag kan ge belastning på fjädern enligt dina bilder. Eller är det enbart sprödhet pga kyla? Ökat tryck i hålrummet kring fjädern borde ju angripa fjädern lika på alla sidor. Och ett ökat mottryck i kompressorn kan knappast påverka fädern, med tanke på de geometrier som framgår av bilden. Motoreffekten är ju given, så vid ett visst mottryck stannar väl kompressorn. Finns det säkerhets/bacventiler?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 06 december 2006, 16:51:47 »

Ja, fast Norrlands kalla torra klimat verkar inte ge problem.
Det väder som knäcker pumparna verkar vara omslag från plus- till minusgrader i kombination med mycket hög luftfuktighet. Kan inte kallas extremt för oss som bor vid västkusten...

Eftersom alla pumpar mellan 2005.1 och 2006.11 verkar drabbade kan det knappast röra sig om EN batch fjädrar.
(Panasonic måste ha gjort hundratusentals (miljontals?) pumpar under den tiden.)

Tydligen drabbas främst pumpar som behöver avfrosta under ovannämnda förhållanden.
Kan man ha missat eventuella väderproblem då ? Det är ju inte så lätt att framställa minusgrader i Malaysia.
Kanske har man i stället hårdtestat i rejäl torr kyla ? Och missat övergångarna från plus- till minusgrader med rejäl fukt ?
Felen verkar ju inte heller visa sig förrän efter något års drift. Det finns ju gränser även för asiater för vad man hinner och orkar testa.

Ditt inlägg ger en intressant ide!
Att pumpen inte gillar ett strömavbrott kan man ju räkna ut och se på min loggning men testerna jag gjorde var med utedelen i en låda!
Det är ju faktiskt mycket troligt att läget försämras rejält om väder med dimma och rejäl nedisning föregår ett strömavbrott.
Första avfrostning görs först en timma efter avfrostningssignal, en timma kan förvandla burken till en rejäl isklump, om isklumpen utsätts för ett strömavbrott så vet vi inte riktigt vad som händer.

Om ett stömavbrott inträffar när burken är nedisad så tvingas mycket mer gas mot utedelen dvs kompressorns sugsida pga att tryckutjämningen inte sker lika fort. 

De flesta H-16 kan faktiskt ha inträffat i kustlandskapen runt i stort sett hela Sverige. kanske någon som kan dementera detta, jag vet att huddiksvall har haft någon.

Det blir nya tester även på detta känner jag (en blomspruta borde fungera).

   
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 december 2006, 16:21:05 »

Ja, det är många möjligheter. Har försökt gå igenom allt i ämnet och kan iof blandat i hop en del. Dock verkar det huvudsakligen drabba E9DKE3 och det verkar endast vara japankompressorer. Det verkar inte bero på fukt så mycket som varierande elmiljö (varierande elspänning och/eller kund som slår av/på i snabb följd).

Vad jag usprungligen skrev var att vänta och se och hoppas på det bästa. Självklart kan vi på forumet påverka eventuella good-will byten innan haveri, men då måste vi veta exakt vad det är.

Önskelistan är:

1) Att felet definieras och alla berörda byts ut

2) Att endast en batch är berörd och att de redan havererat

3) Att endast en batch och/eller ett driftsförhållande är berört och dessa havererar inom garantin.

I samtliga fall; njut av värmen - från pumpen alltså

En intressant sak är att en firma vägrade sälja dessa tills vidare, nu säljer de igen. Varför??

Vad har hänt , Tomas?
Skrivet av: Maxi
« skrivet: 06 december 2006, 16:07:19 »

Ja, fast Norrlands kalla torra klimat verkar inte ge problem.
Det väder som knäcker pumparna verkar vara omslag från plus- till minusgrader i kombination med mycket hög luftfuktighet. Kan inte kallas extremt för oss som bor vid västkusten...

Eftersom alla E9DKE tillverkade mellan 2005.1 och 2006.11 verkar kunna drabbas kan det knappast röra sig om EN batch fjädrar. (Panasonic måste ha gjort hundratusentals (miljontals?) pumpar under den tiden.)

Tydligen drabbas främst pumpar som behöver avfrosta under ovannämnda förhållanden.
Kan man ha missat eventuella väderproblem då ? Det är ju inte så lätt att framställa minusgrader i Malaysia.
Kanske har man i stället hårdtestat i rejäl torr kyla ? Och missat övergångarna från plus- till minusgrader med rejäl fukt ?
Felen verkar ju inte heller visa sig förrän efter något års drift. Det finns ju gränser även för vad asiater hinner och orkar testa.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 december 2006, 15:09:52 »

Jag tror mer på en kombination av extrema driftsbetingelser och en batch fjädrar som kan ha en defekt i sig. Om det är detta i stället för materialutmattning bör de flesta sorteras ut under garantitiden. Materialutmattning hos alla fjädrar skulle innebära feldimensionering och/eller bristfällig utprovning, något som sydeuropeer och jänkare vanligtvis står för - inte asiater.
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 december 2006, 15:05:07 »

Om det är materialutmattning...
Skrivet av: Maxi
« skrivet: 06 december 2006, 12:51:58 »


Sannolikt har kompessorn bytts på den aktuella maskinen, eftersom ca 0,5-2% tycks får ett brott på en fjäder inuti. Detta drabbar bara en viss tillverkningsperiod och i första hand japantillverkade kompressorer, är den slutsats som jag kommit fram till.

Jovisst, men om felet finns i alla E9DKE som tillverkats under 2005 och 2006 (fram till 4 nov) så har vi inte ens sett toppen på isberget än.

Om 0,5 - 2 % har lagt av efter 1 år så ger en väldigt snäll felanalys:

1- 4 % har drabbats efter 2 år
2 -8 % har drabbats efter 4 år
Mellan 3 och 10 % har drabbats vid 5 år.

Den analysen förutsätter att felen bara ökar additivt under perioden. Alla som jobbat med materialutmattning vet att felen accelererar mycket snabbare än så. Troligen kommer felprocenten vid 5 år att vara åtminstone 3-5 gånger högre än vad som angivits ovan.

Hemförsäkringen kan du i princip bortse ifrån efter 5 år. Har du läst deras avskrivningsregler och värdeminskningsavdrag?

De användare som har tur kommer att få en kvadd inom 5 år och utbytt kompressor.
De som har verklig otur kommer att få kvadden strax efter 5 år och tvingas köpa nytt på egen bekostnad.
Inte alls det som försäljarfirman nämnde med 10-15 års livslängd!
Skrivet av: Harken
« skrivet: 06 december 2006, 12:30:14 »

Jag tror inte ni skall oroa er så mycket. De flesta har väl 5 års kompressorgaranti och sedan finns hemförsäkringen. Det läggs mer energi på oro än befogat  denna fråga, Bossa har framskymtat samma uppfattning.

Njut av värmen i stället.

Sannolikt har kompessorn bytts på den aktuella maskinen, eftersom ca 0,5-2% tycks får ett brott på en fjäder inuti. Detta drabbar bara en viss tillverkningsperiod och i första hand japantillverkade kompressorer, är den slutsats som jag kommit fram till.
Skrivet av: Maxi
« skrivet: 06 december 2006, 12:22:36 »

Har nu fått min utedel tillverkad 2005-03 mot en som e tillverkad 2006-05
dom har även bytt ut delar i den nya vet inte vad någon som vet vad det kan
vara

Jag köpte och fick en E9DKE installerad nu i höst. Den hade också tillverkningsdatum 2006-5 och serienummer som slutade på R.
Låter oroväckande att de bytt ut delar i din. Det innebär att jag också löper samma risk att få en H16 kvadd så snart pumpen blivit något år gammal och det blir avfrostningsdags. Vore bra att veta vad som modifierats i din pump.
Skrivet av: kryddan
« skrivet: 06 december 2006, 11:59:28 »

Har nu fått min utedel tillverkad 2005-03 mot en som e tillverkad 2006-05
dom har även bytt ut delar i den nya vet inte vad någon som vet vad det kan
vara företaget ligger i kungsbacka som förresten hade skitgoa anställda tack för det
Mitt serienummer slutar med  R   någon som vet vad det står för

kryddan
Skrivet av: Harken
« skrivet: 05 december 2006, 18:14:26 »

Man sliter inte sönder, man lättar bara litet på den.
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 december 2006, 16:43:03 »

Nej men samtliga nya har nog malaysia, Två klisterdekaler på frontplåten.
Skrivet av: Marta
« skrivet: 05 december 2006, 16:39:50 »

Kan man se på kompressorn var den är tillverkad utan att slita sönder isoleringen? Antingen att det står i klartext synligt eller finns något annat kännetecken?
Skrivet av: Bosse-värmepumpsdo
« skrivet: 05 december 2006, 16:19:07 »

Skönt att tråden handlar om pumpar igen och inte forumet.

Köpte just av ???? i Varberg, måste tesat dem. En E9 DKE demoex utedel 2006-04 och en av derast absolut billigaste, 2200 plus moms. Den senare skall sitta i friggebod för kyla. Den var fabriksutrustad med värmekabel och termostat! Ser ut som "bluefin" korrosionsskydd. Kraftiga och många skruvar MED PLASTBRICKA! Kommunikationskabel medskickad och monterad i innedel. Innedelen ganska snygg med bra passninger. Utedelen litet sämre passningar. Kunde inte se kompressorns märkning, men isoleringen satt MED KARDBORRE.

Det är inte klokt vad man kan få för litet pengar. Återstår bara att se hur (om?) den går. Kommer att installera denna i maj, men E9:an före jul.

E9:ans kompressor var Malaysia. Tror inte jag sett någon H16 med Malaysiakompressor här på forumet ännu? Någon som vet??

Det återstår att se om malaysia klarar sig bättre, dom har ju inte gått så länge än. Jag kan bara säga att ???? i varberg har klarat sig utan en enda H-16 men dom kom igång med sin försäljning på hösten ungefär när dom hädangågna monterades!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!