Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r ej upp trycket efter elementbyte, kan ej luft element. Nu med BILD!  (läst 21496 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Så så kan jag inte då mer än vad vattnet på vinden trycker på? Kan det stämma med 0,2 bar?
Du kan inte ha ett förtryck på 0.8 och sedan ett systemtryck på 0.2 bar.Om du knackar på kärlet så ska det vara en klar klang men är det trasigt får du dov klang.Du kan även trycka på bilventilen och kommer det vatten så är blåsan trasig.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Stängde ventilen till vedpanna och byggde sen upp trycket utan problem. Har nu luftat det men ej öppnat systemet till panna. Ska lÃ¥ta det stÃ¥ nÃ¥gon dag sÃ¥ all luft försvinner. FÃ¥r öppna igen om nÃ¥gon dag och se vad som händer. 


Kan man inte plugga tanken på vinden? Eldar man och vattentempen stiger så kan vattnet lika gärna expandera i tvättstugan.
« Senast ändrad: 25 november 2013, 21:53:05 av Knotvillage »

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Ok. Stängde ventilen till vedpanna och byggde sen upp trycket utan problem. Har nu luftat det men ej öppnat systemet till panna. Ska lÃ¥ta det stÃ¥ nÃ¥gon dag sÃ¥ all luft försvinner. FÃ¥r öppna igen om nÃ¥gon dag och se vad som händer. 


Kan man inte plugga tanken på vinden? Eldar man och vattentempen stiger så kan vattnet lika gärna expandera i tvättstugan.
Ta ner förtrycket till 0.5-0.6 för 0.8 är för högt och lägg dig på 1.0 i systemtryck.Visst kan du köra med bara slutet system.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu fungerar inte vedspisen eftersom den delen är stängd. Kan jag inte plugga skvalleröret så systemet blir slutet. Varför ska jag sänka till 0,6? Har inte förtryck och arbetstryck samspel? Kan man ha högre systemtryck än förtryck?
« Senast ändrad: 26 november 2013, 08:09:17 av Knotvillage »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Varför vill du köra med ett slutet system???? ett öppet fungerar precis lika bra. Och vet du om det slutna expansionskärlet har den volym som behövs om du eldar. Den volym man behöver vid VP drift räcker inte på långa vägar vid vedeldning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Håller med kocken, plugga inte det öppna systemet. Det är inte alls säkert att du kan köra vedeldning mot det slutna systemet.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok. Ska pröva att öppna det öppna systemet nu när jag vet att luften är borta. Det är ungefär 5m mellan mätare och kärlet på vinden. Då ska ju trycket vara 0.5.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har inte tryckökning i systemet att göra med värmen? Eller hur menar du att kärlet ej räcker till? Om man skulle köra ett slutet system och vedeldning och trycket skulle vara 0.8 vidd 55grader. När jag eldar brukar det stiga till 75 grader. Det är ju långt kvar till 1.5 bar, då tryckventilen löser ut.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det ska finnas så mycket vatten i systemet att en kokning inte tömmer det. För att det ska fungera måste det finnas en volym att "arbeta" med har man ett slutet system trycker ångan ut allt vatten genom säkerhetsventilen. Det krävs då att man har en viss volym på det slutna expansionskärlet ( jag mins inte riktigt men jag tror det är 10% av totalvolymen) för att det ska kunna trycka tillbaka vatten efter kokningen. Har man ett öppet system stiger aldrig trycket och ångan går ut genom yttertaket och man behåller det mesta av vattnet i det öppna kärlet. Så med ett öppet system ska det aldrig komma vatten från säkerhetsventilen, och trycket blir aldrig högre än "skillnaden" mellan kärl och mätare oavsett vattentemperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Har du ett öppet system så blir det ingen tryckökning på grund av värmen. Allt 'överskottsvatten' pga volymökningen trycks ju ut genom skvallerröret. När vattnet svalnar igen sjunker nivån lite i det öppna expansionskärlet, så vid nästa uppvärmning trycks det inte ut nåt vatten.

I ett slutet system skall volymökningen tryckas in i expansionskärlet (därför måste förtrycket där vara lägre än systemtrycket).
När vattnet svalnar igen måste det vara tillräckligt mycket för att inte trycket skall bli för lågt så att cirkulationen upphör i de högsta delarna av systemet och/eller att luft sugs in via otätheter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag eldar ibland för vv och mitt system är öppet, jag fyller på vatten, vid behov t ex byte av radiatorer, luftning, tills det rinner ut på taket, sedan brukar det stå sig.
Däremot tänker jag nästa år sluta elda i vedpanna och så snart som möjligt tömma kärlet på vinden, plugga lite längre ned och låta montera tryckkärl nere vid VP och köra slutet system (förberett redan vid VP-montering).
Det blir bara fineldning i köket sedan i en gammal Husqvarna utan vatten.  :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har storleken på kärlet något att göra med trycket? Blir det samma om kärlet är på 25 eller 125l? Jag tror mitt är på 50 och ackumulatortanken är på 500l.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Med ett öppet system nej, med ett slutet behöver du större expansionskärl ju mer volym du har och då spelar volymen in för vilket tryck du ska få. För litet kärl så öppnar säkerhetsventilen för tidigt redan innan allt vatten är hett.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Knotvillage

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ok, vet ej hur jag ska göra. Öppnade ventilen till vedpannan igår och trycket sjönk direkt och alla element upp kluckar det i. Får väl ta hit någon vvs kille, men läser man lite på nätet så står det överallt, Vedeldning -öppet system men ska man köra stängt så ska kärlet vara 10% av den totala volymen, vet ej hur mycket det är men bara tanken rymmer 500l, sen är det väl ytterligare några liter per element. (14st) Det kärlet som sitter på vinden skulle jag tippa är på 50l.

Men det där men trycket förstår jag inte. Bär man 10L på huvudet så väger det mindre än om jag skulle ha 20L, alltså borde mer vatten på vinden ge mer tryck eller är ju ute och seglar...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det är enbart höjden på "vattenpelaren" som avgör, inte volymen, vilket tryck du får.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!