Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NIBE F730 - skitkallt inomhus  (läst 1690 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Soflun

  • Gäst
Soflun
NIBE F730 - skitkallt inomhus
« skrivet: 04 januari 2024, 17:47:30 »
Köldknäpp just nu, bor i Luleå, kring -30 utomhus och har varit så i några dagar. Det blir kallare och kallare inomhus. Vår NIBE orkar liksom inte producera tillräckligt mycket värme. Radiatorerna är pissljumma och vi har mellan 14-16 grader konstant. Eldar i kamin men hjälper bara ytterst lokalt i ett rum. Har dragit igen alla tilluftsventiler och justerat upp värmen till +24 (med inomhusgivare) eller +6 (utan inomhusgivare) men inget händer med värmen inomhus... hur mycket vågar man/bör man justera upp temperatur innan det händer något?
Vad är fel med pumpen och vad kan jag justera?

1,5 plansvilla från 2018 krypgrund utan golvvärme. Radiatorer uppe och nere.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2024, 17:58:59 »
Ja Luleå har legat på runt -35 °C nu. Om du stänger tilluftsventilerna så kan inte ventilationen fungera och kompressorn kan inte jobba som tänkt. Måste ha luft. Elpatronen ger max 6,5 kW och resten som behövs måste kompressorn göra. Kolla vad som är inställt i meny 5.1.12 och 5.1.13.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2024, 17:59:19 »
Köldknäpp just nu, bor i Luleå, kring -30 utomhus och har varit så i några dagar. Det blir kallare och kallare inomhus. Vår NIBE orkar liksom inte producera tillräckligt mycket värme. Radiatorerna är pissljumma och vi har mellan 14-16 grader konstant. Eldar i kamin men hjälper bara ytterst lokalt i ett rum. Har dragit igen alla tilluftsventiler och justerat upp värmen till +24 (med inomhusgivare) eller +6 (utan inomhusgivare) men inget händer med värmen inomhus... hur mycket vågar man/bör man justera upp temperatur innan det händer något?
Vad är fel med pumpen och vad kan jag justera?

1,5 plansvilla från 2018 krypgrund utan golvvärme. Radiatorer uppe och nere.

Hej!
Posta alla värdena i infomenyn.

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2024, 18:13:18 »
Värden från servicemenyn

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2024, 18:18:20 »
Ja Luleå har legat på runt -35 °C nu. Om du stänger tilluftsventilerna så kan inte ventilationen fungera och kompressorn kan inte jobba som tänkt. Måste ha luft. Elpatronen ger max 6,5 kW och resten som behövs måste kompressorn göra. Kolla vad som är inställt i meny 5.1.12 och 5.1.13.

Förlåt min totala okunskap men hittar ingen meny 5.1.12 och 5.1.13... finns ju bara menyer mellan 1-4?

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2024, 18:19:39 »
Förlåt min totala okunskap men hittar ingen meny 5.1.12 och 5.1.13... finns ju bara menyer mellan 1-4?

Håll in ”den svängda pilknappen” i ca 7 sekunder så kommer du till meny 5.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2024, 18:25:53 »
Hur stort är huset? Från husfabrik eller lösvirkeshus?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2024, 18:26:35 »
Håll in ”den svängda pilknappen” i ca 7 sekunder så kommer du till meny 5.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2024, 18:28:02 »
Bra, då står den på max effekt från el-patronen och inga tokiga BBR-regler som begränsar effekten när allt behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2024, 18:29:43 »
Hur stort är huset? Från husfabrik eller lösvirkeshus?

Villa Nybro från Smålandsvillan, husfabrik alltså... 195 kvm totalt. 119 kvm nere och resten uppe.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2024, 18:34:28 »
Då pratar vi om ett hus som säkert behöver runt 11 kW värme när det är -35 °C ute. Elpatronen ger som max 6,5 kW så då behöver kompressorn ge minst 4,5 kW ytterligare. Då får man absolut inte strypa ner luftflödet. Normenligt luftflöde för 195 kvm är 246 kbm/tim men kanske F730 klarar sig med aningen lägre men inte mycket.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2024, 18:43:41 »
Då pratar vi om ett hus som säkert behöver runt 11 kW värme när det är -35 °C ute. Elpatronen ger som max 6,5 kW så då behöver kompressorn ge minst 4,5 kW ytterligare. Då får man absolut inte strypa ner luftflödet. Normenligt luftflöde för 195 kvm är 246 kbm/tim men kanske F730 klarar sig med aningen lägre men inte mycket.

Vars ser jag vad luftflödet ligger på nu?
Det är ju inte så att jag tejpat igen ventilerna, de blåser rätt rejält ifrån dem nu, har ju tilluftsventiler i nästan varje rum och det drar in mycket kalluft därifrån. Förstår inte riktigt det här med luftflödet helt enkelt.

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2024, 18:46:48 »
Vars ser jag vad luftflödet ligger på nu?

Meny 3.1, flik 4

Utloggad Soflun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2024, 18:53:17 »

Utloggad NiJa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 - skitkallt inomhus
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2024, 18:56:38 »
129 alltså?

Ser otroligt lågt ut. Är luftfiltret utbytt/rengjort? Om inte - gör det.  Kom ihåg att stänga av pumpen när du gör rent/byter luftfilter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!