Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass  (läst 2322 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« skrivet: 19 december 2022, 23:57:51 »
Hej,

Fritidshuset är byggt år 2021, F730, golvvärme med nio slingor (fabrikat LK) med en elektronisk rumstermostat till varje slinga. När vi eldade i kaminen och rumstemperaturen steg stängdes ventilerna till golvslingorna så mycket att det utlöste högtryckslarm i VP och den stannade då. Detta problem löste installatören i samråd med NIBE genom att montera en bypass-ventil i golvvärmefördelarskåpet. Nu kan vi alltså elda i kaminen utan att kompressorn blockeras av högtryck.

Men detta har orsakat högre energiförbrukning. Eftersom det är ett fritidshus vill vi inte ha onödigt varmt när vi inte är där. I höstas (t ex november) försökte jag få ner temperaturen till 15 grader men kom inte lägre än till 18-19 grader, jag stängde då av produktionen av värme i inställning för driftläge och då sjönk temperaturen förstås. Nu när det är kallare ute och värmeproduktionen är aktiverad igen så kan jag sänka till önskad inomhustemperaturen.

Problemet är att framledningstemperaturen inte går att ställa in till att vara lägre än 20 grader, och det värmer huset när det pumpas ut till värmefördelningsskåpet. Jag har haft dialog med NIBE och de har ingen annan lösning förutom det jag har gjort, dvs. att tillfälligt helt stänga av produktionen av värme, vilket förstås medför risk för frysning om man missar att sätta på den igen.

Om det gick att ställa in en lägre lägsta framledningstemperatur, till exempel 16 grader, skulle det lösa problemet och spara energi. I vår när utomhustemperaturen stiger kommer samma sak hända igen, dvs. framledningstemperaturen 20 kommer värma huset och förbruka energi i onödan.

Varför ha NIBE satt 20 som lägsta framledningstemperatur?
Kan bypass-ventilen vara felaktigt monterad?
Är F730 inte konstruerad för att fungera i hus med låg inomhustemperatur?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #1 skrivet: 20 december 2022, 05:14:26 »
Hur kallt kör du i fritidshuset när du inte är där ?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #2 skrivet: 20 december 2022, 08:49:57 »

Anslut en rumstermostat på externingång AUX.


Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #3 skrivet: 20 december 2022, 09:10:33 »
Hur kallt kör du i fritidshuset när du inte är där ?

Vill ha 14-15 grader när vi inte är i huset.

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #4 skrivet: 20 december 2022, 09:16:42 »
Anslut en rumstermostat på externingång AUX.

Hur kan det påverka lägsta framledningstemperatur?
Har haft rumsgivare aktiverad tidigare, nu styr jag istället med värmekurvan, men inget sätt gör att framledningstemperatur blir lägre än 20 grader. NIBE tillåter inte att den går under 20 grader.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #5 skrivet: 20 december 2022, 09:31:49 »
Hur kan det påverka lägsta framledningstemperatur?

Rumstermostaten var tänkt att ersätta: "Jag har haft dialog med NIBE och de har ingen annan lösning förutom det jag har gjort, dvs. att tillfälligt helt stänga av produktionen av värme, vilket förstås medför risk för frysning om man missar att sätta på den igen."

Citera
Har haft rumsgivare aktiverad tidigare, nu styr jag istället med värmekurvan, men inget sätt gör att framledningstemperatur blir lägre än 20 grader. NIBE tillåter inte att den går under 20 grader.

Med 20° på framledningen kan jag inte tänka att temperaturen inne blir särskilt hög. Att du inte får ner temperaturen mer än till 18°, säger att det inte är något större värmebehov d.v.s. varmt ute och solinstrålning.

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #6 skrivet: 20 december 2022, 09:58:19 »
Rumstermostaten var tänkt att ersätta: "Jag har haft dialog med NIBE och de har ingen annan lösning förutom det jag har gjort, dvs. att tillfälligt helt stänga av produktionen av värme, vilket förstås medför risk för frysning om man missar att sätta på den igen."

Med 20° på framledningen kan jag inte tänka att temperaturen inne blir särskilt hög. Att du inte får ner temperaturen mer än till 18°, säger att det inte är något större värmebehov d.v.s. varmt ute och solinstrålning.

Kan du utveckla hur rumstermostaten kan hjälpa?

Ja, det var inget stort värmebehov i november men VP förbrukade energi i onödan och det gick inte få lägre inomhustemperatur än 18-19 grader. Det var inte solinstrålning som värmde eftersom det var varmt på morgonen och har också webbkameror så jag ser om solen skiner. Dessutom, när jag avaktiverade värmeproduktionen i driftläge så sjönk inomhustemperaturen, och steg sedan igen när jag återaktiverade värmeproduktionen. Detta avspeglade sig också i loggen på den timdebiterade elförbrukningen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #7 skrivet: 20 december 2022, 12:13:06 »

Läs manualens avsnitt "Externa anslutningsmöjligheter" eller "AUX"

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #8 skrivet: 20 december 2022, 14:05:02 »
Läs manualens avsnitt "Externa anslutningsmöjligheter" eller "AUX"
Ja, ser att man med anslutning av externt rumstermostat kan få VP att sluta göra värme, "Då värmeblockering är aktiverad är min. framledning ej gällande".

Kräver alltså att jag skaffar och monterar en rumstermostat som ansluts till VP. Verkar inte gå att styra på distans i VP om den ska vara aktiverad eller inte. Behöver då en rumstermostat som går att styra på distans, om det finns sådana.

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2023, 11:11:50 »
Det verkar inte finnas externt rumstermostat som går att styra på distans till F730.
Innan bypassventilen monterades i värmefördelarskåpet för att lösa problemet med högtryck som blockerade (stängde av) av kompressorn när vi eldade i kaminen gick det att få en lägre inomhustemperatur. Tänker att det borde gå att montera en kulventil på bypassventilen (som är en slangstump, se bilaga) och ha den stängd när man inte är i huset, och ha den öppen när man är där och eldar i kaminen.
Vad tror ni om det?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #10 skrivet: 07 februari 2023, 14:48:37 »
Hej,

Fritidshuset är byggt år 2021, F730, golvvärme med nio slingor (fabrikat LK) med en elektronisk rumstermostat till varje slinga. När vi eldade i kaminen och rumstemperaturen steg stängdes ventilerna till golvslingorna så mycket att det utlöste högtryckslarm i VP och den stannade då. Detta problem löste installatören i samråd med NIBE genom att montera en bypass-ventil i golvvärmefördelarskåpet. Nu kan vi alltså elda i kaminen utan att kompressorn blockeras av högtryck.

Men detta har orsakat högre energiförbrukning. Eftersom det är ett fritidshus vill vi inte ha onödigt varmt när vi inte är där. I höstas (t ex november) försökte jag få ner temperaturen till 15 grader men kom inte lägre än till 18-19 grader, jag stängde då av produktionen av värme i inställning för driftläge och då sjönk temperaturen förstås. Nu när det är kallare ute och värmeproduktionen är aktiverad igen så kan jag sänka till önskad inomhustemperaturen.

Problemet är att framledningstemperaturen inte går att ställa in till att vara lägre än 20 grader, och det värmer huset när det pumpas ut till värmefördelningsskåpet. Jag har haft dialog med NIBE och de har ingen annan lösning förutom det jag har gjort, dvs. att tillfälligt helt stänga av produktionen av värme, vilket förstås medför risk för frysning om man missar att sätta på den igen.

Om det gick att ställa in en lägre lägsta framledningstemperatur, till exempel 16 grader, skulle det lösa problemet och spara energi. I vår när utomhustemperaturen stiger kommer samma sak hända igen, dvs. framledningstemperaturen 20 kommer värma huset och förbruka energi i onödan.

Varför ha NIBE satt 20 som lägsta framledningstemperatur?
Kan bypass-ventilen vara felaktigt monterad?
Är F730 inte konstruerad för att fungera i hus med låg inomhustemperatur?

Hej! Kul med fritidshus! Är det nära fjäll, hav, skog eller sjö?  a:gl

Korta svaret om ni bestämt vill ha kallare (och ibland varmare) i stugan till lägst kostnad:
Töm golvvärmesystemet och installera en bra LLVP som har "stugläge". Komplettera med frostvakt.
Betongplatta och frånluftsvärmepump är tyvärr inte optimal som kall/varm-omvartannan-lösning.

Långa svaret om ni vill spara pengar/energi med nuvarande lösning:
F730 är gjord för att kontinuerligt återvinna värme ur frånluften.
Känns knasigt att låta kompressorn stå stilla för att samtidigt släppa in kalluft utifrån, utan återvinning.

Ni har isÃ¥fall köpt en väldigt dyr pax-fläkt, med varmvattenberedare, skulle man kunna säga.  Sc:,h

Inget jag rekommenderar:
Men de alternativ man har i inställningarna, är att sänka värmekurvan, (göra egen "flat" värmekurva), och istället för att stänga "värme" helt, OBS FRYSRISK, prova laborera med "stopp av värme °C", "stopp av tillsats, °C", OBS FRYSRISK, och låt kompressorn jobba på lågvarv, så sparar man lite pengar.
Men som du säger, frysrisken och fuktskaderisken av kallt inomhusklimat är otäckt stor...!

Jag skulle aldrig våga hålla på att laborera utan att själv bo där kontinuerligt!
Inte värt oron utifrån mitt perspektiv.


Har du Nibe Uplink? Har du något element som frysbackup? Har du nära till stugan om det blir nåt problem?

Och så får ni räkna med några hundra kWh och en veckas uppvärmningstid av plattan om ni ska ha sköna golv att gå på, när ni väl är där.

Samt att när "stort land i öst" klipper hejvilt i elnätet, sÃ¥ har man mycket mindre marginal pÃ¥ sig att skydda golvvärmen mot förfrysning... bra att ni har kamin dock!  tummenupp

Hur stort är fritidshuset?
Var i Sverige finns fritidshuset?
Vad har ni haft för årsförbrukning 2021,2022?
Hur är förbrukningen uppdelad mellan månaderna?


Ursäkta min negativa ton i inlägget, men jag vill bara väl.  :)

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2023, 11:06:01 »
Vårt fritidshus är en egenritad Fiskarhedenvilla byggd med villastandard. 106 kvm kustnära på östra Gotland. Vi bor på fastlandet. Jag har med tiden förstått att husets värmesystem är avsett att användas för permanentboende, och inte för temporärt boende under året, surt.

Jag har NIBE Uplink och Smart Price Adoptation.

Elförbrukningen per månad varierar bland annat beroende på att vi är där då och då, har ingen bra historik ännu eftersom huset byggdes 2021. Förbrukning 2022 ca 4800 kWh.

Det hjälper inte att laborera med värmekurvan eftersom framledningstemperaturen inte kan vara lägre än 20 grader. Och den har varit 20 med några få toppar om man tittar i historiken senaste månaden.

Vet någon varför NIBE ha bestämt att framledningstemperaturen inte kan vara lägre än 20 grader? Om den kunde vara till exempel 16 grader skulle det spara mycket energi för oss.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2023, 11:35:58 »
VP reglerar efter utetempen , ta och mät utegivaren, jämför värde med utetempen , skalan på värden finns nog i manualen. sen tar du i givaren och ser värde. Går det upp eller ner. det går att lura VP genom motstånd så den tror att är varmare ute.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2023, 12:04:25 »
Vårt fritidshus är en egenritad Fiskarhedenvilla byggd med villastandard. 106 kvm kustnära på östra Gotland. Vi bor på fastlandet. Jag har med tiden förstått att husets värmesystem är avsett att användas för permanentboende, och inte för temporärt boende under året, surt.

Jag har NIBE Uplink och Smart Price Adoptation.

Elförbrukningen per månad varierar bland annat beroende på att vi är där då och då, har ingen bra historik ännu eftersom huset byggdes 2021. Förbrukning 2022 ca 4800 kWh.

Det hjälper inte att laborera med värmekurvan eftersom framledningstemperaturen inte kan vara lägre än 20 grader. Och den har varit 20 med några få toppar om man tittar i historiken senaste månaden.

Vet någon varför NIBE ha bestämt att framledningstemperaturen inte kan vara lägre än 20 grader? Om den kunde vara till exempel 16 grader skulle det spara mycket energi för oss.

Obs! Jag tar inget ansvar för att någon laborerar med en massa inställningar och fryser sönder sitt värmesystem, eller får fuktskador i väggar/tak/golv.

Kul! Jag har också Fiskarhedenvillan! :)
Bra grejor!

Nu kommer ett till sÃ¥ntdär halvdrygt inlägg, men som är av godo!  a:gl

Hmm, jag vet inte om du blandar ihop framledningstemperatur med implicerad rumstemperatur?

Om du sätter 20°C framledning manuellt över hela kurvan, så blir husets innetemperatur typiskt flera grader kallare på vintern, vilket väl är det du efterfrågar?
Vi har exemepelvis 12°C delta, mellan rumstempetatur på 21°C och 33°C framledning just nu (0°C ute).
Skulle vi sätta 20°C framledning nu, med rådande vinterväder, skulle huset gissningsvis hålla 10°C innetemperatur inom ett par dagar, burr...

Är ju dock väderberoende, är det vår/sommar/höst med solljus och egenvärme från hushållets förbrukare och habitanters kroppsvärme, så kommer de flesta hus hålla en viss temperatur (+15 - +25°C) oavsett om värmesystemet är påslaget eller ej.
Är det detta du möjligen observerat?

Har du provat egen kurva med 20°C på alla utomhustemperarurer, i en hel månad för att se vad inomhustemperaturen stabiliseras kring?
SlÃ¥r vad om att detta, eventuellt i kombination med "max framledning" pÃ¥ lämpligt lÃ¥gt värde, skulle kyla ut huset rejält, om man nu är lagd Ã¥t det hÃ¥llet.  ::)

Nibes gräns på 20°C är nog satt med just detta i åtanke, att inget ska behöva frysa sönder om kompressorn havererar och nöd-elpatrondrift krävs vid -45°C i Vouggatjålme.

En kommentar angående er förbrukning:
Ser inte riktigt problemet om er stuga(hus) drar 4800 kWh totalt under första betongtorkningsåret.

Hur lågt förväntar du dig att komma?

F730 har cirka 300W som lägstaeffekt, och om du återvinner värme (och till "varmvatten") hela året (8760h), med denna inställning, istället för att helt stänga av värmen, då blir det ändå ca 2500 kWh. Resterande är kylskåp, frys, ugn, spis, TV, tvätt, disk, tork, standby och kringutrustning.

Sen nu när betongplattan torkat upp så lär du få ytterligare lägre förbrukning.

SÃ¥ frÃ¥gan är, mÃ¥ste ni spara in för att ha rÃ¥d, sÃ¥ för all del experimentera med en flat 20°C-kurva, och "stopp av värme, X °C", (och med en massa bevakning!!) men annars skulle jag lÃ¥ta det vara med tanke pÃ¥ den skrattretande lÃ¥ga totalförbrukning ni har.  ;)

Obs! Jag tar inget ansvar för att någon laborerar med en massa inställningar och fryser sönder sitt värmesystem, eller får fuktskador i väggar/tak/golv.
« Senast ändrad: 08 februari 2023, 12:09:40 av kWhalp »

Utloggad Nicke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägsta framledningstemperatur 20 grader och bypass
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2023, 13:02:30 »
Bifogar bilder pÃ¥ historik; framledningstemperatur BT2, rumtemperatur BT50 och även utetemperatur BT1. Vi lämnade huset den 10/1 vilket syns pÃ¥ kurvorna. BT2 har varit omkring 20 grader med nÃ¥gra toppar orsakade av SPA och lÃ¥g utomhustemperatur. BT50 omkring 15-16 grader, topparna är förmodlingen till största del orsakade av solinstrÃ¥lning. 

Upptorkning av plattan påbörjades våren 2021.

Jag skulle vilja ha ner BT50 någon grad till för att spara energi. Tänker att systemet har en livslängd på 20 år eller mer och med nuvarande rumstemperatur blir det många kilowatttimmar som förbrukas i onödan.

Om det gick att att sänka värmebärarpumpshastigheten skulle det förbrukas mindre energi, ser inte att det går och det finns kanske skäl till det.

Varje förbrukad kWh kostar pengar, påverkar andra konsumenters pris och påverkar miljö/klimatet direkt eller indirekt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!