Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma bergvärme pumpen medhjälp av solen  (läst 1672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Herr Hatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Funderar på att komplettera min bergvärmepump med solfångare.

NÃ¥gon som har provat att förvärma brinen till sin värmepump via en akumulatortank som värmts av solfÃ¥ngare och mata värmepumpen med optimal brine temperatur och därmed utnyttja solfÃ¥ngarna mer effektivt de tider pÃ¥ Ã¥ret dÃ¥ de ger för lite energi för tappvarmvatten. vad jag har förstÃ¥tt  gillar de att jobba mot lÃ¥ga temperaturer.

Hur skulle ett sÃ¥dant system se ut? skall man ha tvÃ¥ tankar en hög och en lÃ¥g temp för att bäst ta hand om solenergin samt finns det styrning som klarar av att hÃ¥lla "rätt" temp pÃ¥ brinen sÃ¥ det inte blir för varmt för pumpen de soliga dagarna samt växla över till borrhÃ¥let när temperaturen i tanken  tryter.

Herr hatt



Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Förvärma bergvärme pumpen medhjälp av solen
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2011, 16:00:35 »
Det står på nåt ställe här på forumet om en som värmer brine via en växlare/frånluften. Värmer marken.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma bergvärme pumpen medhjälp av solen
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2011, 20:07:49 »
Titta på CTCs sida dom har en lösning där solvärmen värmer acktanken och dessutom förvärmer Brine en del.
Står i CTC värmehandbok om denna lösning.
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma bergvärme pumpen medhjälp av solen
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2011, 22:44:37 »
Nja, jag är tveksamm till denna lösning. Med ett bra solvärmesystem bör du alltid kunna ta tillvara värmen från solen och förvärma VV istället för brine. Det är ju inte så många graders skilllnad på brine (0-5 grader) och inkommande VV (10-15 grader). Det du vinner i COP tror jag du förlorar (+ lite till) i att VV inte är förvärmt från solfångaren. Problemet heter Exergi (energikvalitet).....
MVH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!