Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temperaturer etc  (läst 4897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer etc
« Svar #15 skrivet: 22 oktober 2013, 07:10:33 »
Hej! Men varför har du satt kurva 0 till minus 1 Sc:,hStäll upp den till +2 istället så ska du se att det blir bättre och kurva 35 kanske är lite lågt.

Som sagt så vet jag inte så mycket om detta. Men jag ska höja till +2 och om det blir skillnad. Ja kurva 35 kanske är lågt, slår väl till med 36.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #16 skrivet: 22 oktober 2013, 08:14:54 »
Vore jag som du skulle jag låta bli kurvan när det blåser kallt, höj RUMbör istället så blir det varmare och sänk tillbaka till 20 när det slutar blåsa. Höjer man RUMbör till 21 så blir det 3 grader varmare vatten ut till radiatorerna, oavsett utetemperatur.

"RUM
Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°.

Förhållandet mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen höjs eller sänks lika mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras.
Detta sätt att justera inomhustemperaturen ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen ändras istället värmekurvan."

Det är ju synd att börja greja med kurvan om den annars stämmer vi normalt väder.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: temperaturer etc
« Svar #17 skrivet: 22 oktober 2013, 08:32:47 »
Vore jag som du skulle jag låta bli kurvan när det blåser kallt, höj RUMbör istället så blir det varmare och sänk tillbaka till 20 när det slutar blåsa. Höjer man RUMbör till 21 så blir det 3 grader varmare vatten ut till radiatorerna, oavsett utetemperatur.

"RUM
Om man tillfälligt vill höja eller sänka inomhustemperaturen så ändrar man RUM-värdet. Skillnaden mellan att ändra RUM-värdet och KURVA-värdet är att systemets värmekurva inte blir brantare eller flackare om man ändrar RUM-värdet, som kurvan blir om KURVA-värdet ändras, istället förskjuts hela värmekurvan parallellt 3° för varje grads ändring av RUM-värdet. Varför kurvan förskjuts just 3° är att det krävs cirka 3° högre framledningstemperatur för att höja inomhustemperaturen 1°.

Förhållandet mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur påverkas inte utan framledningstemperaturen höjs eller sänks lika mycket över hela värmekurvan. Det vill säga hela värmekurvan höjs eller sänks istället för att kurvans lutning ändras.
Detta sätt att justera inomhustemperaturen ska enbart användas vid en tillfällig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen. Vid en varaktig höjning eller sänkning av inomhustemperaturen ändras istället värmekurvan."

Det är ju synd att börja greja med kurvan om den annars stämmer vi normalt väder.
Hej Men varför höja temperaturen över hela registret när problemet ligger runt 0  Sc:,h Dom kompboxarna som finns är ju just till för att kompensera runt nollan och inte över hela registret.Som ts har ställt sin kurva och kompbox sÃ¥ blir framledningstemperaturen 35 men han har ju ställt boxen pÃ¥ minus 1 och det räcker inte när det blÃ¥ser runt nollan.Är huset lite sämre isolerat sÃ¥ bruka jag ställa boxarna pÃ¥ 5=+1 0=+2 och minus5+1 och det brukar bli okej men som sagt det är bara prova sig fram.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: temperaturer etc
« Svar #18 skrivet: 22 oktober 2013, 09:11:15 »
Nu var det så att jag endast skrev ett förslag som gällde när det blåste, alltså tillfällig höjning av temperaturen utan att ändra en rätt inställd kurva som fungerar när det inte blåser kallt från t ex öst.
För någon som inte är insatt i att justera kurvor m m måste det ju vara lättare att bara höja RUMbör om det blir kallt än att börja knäcka kurvor.

Jag har ju Link med tillhörande termostater så påverkan av kraftig blåst har minskat i o m att när termostaterna vid t ex en östvägg rapporterar att värmen inte räcker till så ökar VP framledningstemp,
precis den effekt man får om man ökar RUMbör. Men som sagt det är bara att testa sig fram... :)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: temperaturer etc
« Svar #19 skrivet: 22 oktober 2013, 10:42:09 »
Nu var det så att jag endast skrev ett förslag som gällde när det blåste, alltså tillfällig höjning av temperaturen utan att ändra en rätt inställd kurva som fungerar när det inte blåser kallt från t ex öst.
För någon som inte är insatt i att justera kurvor m m måste det ju vara lättare att bara höja RUMbör om det blir kallt än att börja knäcka kurvor.

Jag har ju Link med tillhörande termostater så påverkan av kraftig blåst har minskat i o m att när termostaterna vid t ex en östvägg rapporterar att värmen inte räcker till så ökar VP framledningstemp,
precis den effekt man får om man ökar RUMbör. Men som sagt det är bara att testa sig fram... :)
Hej! Att hålla på att ändra rum värdet bara för att det blåser ute tillfälligt verkar inte vara någon höjdare och man lär sig rätt snabbt hur boxarna fungerar när det är runt nollan så brukar det bli bra ;)
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: temperaturer etc
« Svar #20 skrivet: 23 oktober 2013, 10:04:23 »
Ja min installatör tyckte inte jag hade behov av innegivare, så det är utegivare och raddtermostat som gäller.

Termostater på radiatorerna kan bara kompensera för övertemp. Såvida du inte alltid låter dom styra temperaturen, men då har du förmodligen en anläggning som går sämre än vad den skulle kunna göra och att installatören skulle rekommendera en sån lösning verkar konstigt.
Det bästa är så klart att aldrig tillverka värme om den inte behövs. Det kan du bara lösa med en innegivare
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: temperaturer etc
« Svar #21 skrivet: 23 oktober 2013, 12:19:15 »
Vad gör man med raddtermostaterna om man ordnar innegivare? Tar man bort dem? 
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: temperaturer etc
« Svar #22 skrivet: 23 oktober 2013, 13:41:15 »
Skruva upp dom på max eller ta bort dom. I vissa rum kan man behöva ha kvar dom om man ofta har problem med övertemp pga solinstrålning, brödbak, etc...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!