Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: nilblo skrivet 25 april 2017, 17:06:58
-
Jag läser och läser och blir mer och mer osäker. Tyvärr brukar jag hamna där i mina projekt. Någon har frågat mig om mitt mellannamn är Ambival??
Suck! Vad svarar man på det? "Vet inte...?"
Jag har installerat radiatorer i två hus. Ett hus på 60 m2, isolerat och ombyggt -72.
Det andra huset - tvåvånings med 67 m2 i bottenvåningen samt 52 m2 i öv. Timmerstomme från 1860 tilläggsisolerad samt tillbyggd med regelstomme 2013.
Eftersom jag vill få det lättreglerat och p.g.a. att det var lämpligt att göra så, så har jag dragit tre rör i varje radiatorslinga - s.k. Tichelmann-koppling. Det innebär att varje element i slingan har lika lång sammanlagd rörlängd om man slår ihop fram- och returledning.
Placeringen av stammar gjorde att denna kopplingsvariant blev i mitt tycke den bästa. Varje slinga stryps på returen. Elementen öppna till att börja med.
Dimensioneringen av rör gjordes med avseende på flöde och effekterna på radiatorerna "höftades" med hjälp av verktyg på t.ex. Lenhovdas hemsida där man väljer byggnadstyp och läge i huset (uppvärmt utrymme under eller ovan rummet som skall dimensioneras, osv. osv.) Schablonen stämde väl överens med installerad eleffekt så jag gick på detta. I Purmos Excel-ark satte jag önskad rumstemp. samt 55/45 som temp. på radiatorerna.
DUT -28, normalårstemp 4,6 gr C och 111640 gradtimmar. Vi har haft c:a 32.000 kWh i årsförbrukning (uppskattad eftersom det finns 2 st LVP av skiftande ålder och funktion - dom skall bort p.g.a hälsoskäl!!)
Önskemålet är en Nibe 1255 bergvärmepump. Ber. effektbehov i två-våningshuset är 5,9 kW undervån. + 4,6 kW övervån. samt via kulvert till lillstugan på 60 m2, 5,6 kW. Summa 16 kW effektbehov totalt - (snitt 88 W/m2).
Vilken effekt på pump tycker ni att jag skall välja? Berggrunden är granit och det lär bli minst 7 m till berg om man ska gå efter närliggande borror. Längd på aktivt hål? Borraren som jag hoppas kan hjälpa mig har bra utrustning så jag tror inte han lägger av för lite vatten på 110m djup.
Jag har gissat på 12kW pump med en borra på 220m? Eller är det bättre med två hål på 110m?
Hoppas någon kan knuffa till mig i rätt riktning för jag känner mig rätt osäker...
-
Be att få två offerter.
En på en 1255-12 kW med en borra på ca 230 meter (de brukar inte kunna borra djupare än så)
En på en 1255-16 med två borror på ca 150 meter aktivt borrdjup
Båda alternativen ger ca 35-40 W/meter borra, vilket brukar anses vara OK.
Du kommer att få lite mera elspets med alternativ 1 men det blir rätt mycket lägre investeringsbehov.
Det du också får ha i åtanke är att det kan komma effekttaxor i framtiden som gör det dyrt att låta elpatron spetsa när det är riktigt kallt ute.
Normalt fulleffektdimensionerar man ju en invertervärmepump, det enda som talar emot det i detta fall är att en 16 kW Nibe egentligen kräver 2 borror, och det blir dyrt.
-
Eftersom du ska värme flera hus och flera plan tycker jag du ska titta på en vp kopplad mot arbetstank och då kan du lika gärna välja en enklare on/off vp och framförallt om du inte tänker dimensionera för 100% effekt täckning.
-
Det blir till att ta sig en funderare till... kanske ta en lvvp istället och använda mellanskillnaden till något roligare.
Bara att det finns ett lågtemp. radiatorsystem är väl bra ur försäljningssynpunkt, den da´n man inte orkar bo kvar...
Ambival
-
Smurfens ide är inte så dum, med tanke på att du kommer att ha flera olika fastigheter kopplade till värmepumpen så är en arbetstank inte så dum, det gör att du kan köra så varmt som "kallaste rummet" i huset kräver mot tanken och sedan shunta ned värmen till alla andra hus/rum/lokaler, eller t.o.m helt enkelt bara låta termostater styra temperaturen på alla andra platser.
En lösning med en 12 kW on/off-värmepump med arbetstank + extern cirkpump blir inte dyrare än 1255-12 kW + 230 meter borra.
Men det skulle nog fungera bättre.
-
Jo, nu sitter jag och "läser på" om CTC´s on-off LVVP:ar. Är inte helt avskäckt än så länge.
Kopplat till t.ex Nibe AHPH med tappvarmvattenslinga. Den tanken rymmer 268L och har tillräckligt litet fotavtryck i badrummet.
Total vattenvolym skulle bli 420L så tanken volymförstorar 1,68 ggr - är det för lite för att få lite tröghet i ett on-off system?
Lillstugan har en ny 80L vvb och den nyttjas undantagsvis. Kulvert för värme lägger jag ned förberedd för vvc om någon framtida ägare skulle vilja ha det..
(Edit: Elpatron - vart tog den vägen? OK! Ner i gruvan igen..)
-
Jag sitter ju i liknande dimensioneringssits men slipper frågan om att gå upp till 16 kW. Vill bara lyfta fram att det numera finns 45 mm kollektorslang som kan stoppas ner i 115 mm borrhål och som torde kunna drivas av CP i t ex Nibe 1255-16 i djupare hål än 230m. Om jag inte tänker fel betyder det att du kan slippa två borrhål och ändå kan dimensionera för 100% effekttäckning.
-
Det här var en häftig lösning👍🏻 35m och tighta brunnar, skulle passa perfekt hos oss
http://www.terratellus.se/produkter/geoduo-m76-33858095
-
Det här var en häftig lösning👍🏻 35m och tighta brunnar, skulle passa perfekt hos oss
http://www.terratellus.se/produkter/geoduo-m76-33858095
Undrar om man ska berg i dagen då med vatten i , kan bli svårt med vatten om berget är under 15meter
-
Ja, det var lite kryptiskt beskrivet.
Används vid sprängning av berg, som om det var nödvändigt att de i sin helhet sätt i berg på nåt sätt?
"GeoDuo M76 installeras i samband med att sprängninsarbete utförs."
-
Vinsten bör vara att man kan borra med en borrigg för spränghål om det räcker med 35 meter djupa hål och 76 eller 89 mm. En sådan maskin drar mindre diesel och borrar mycket snabbare i de flesta fall.
// Magnus
-
Men ändock meterdjupet till berg ???
-
Tids vinten bör vara låg man borrar ju ett vanligt hål på en dag om dom ligger i lite grann och det inte behövs allt för mycket foder rör men sen lär det tillkomma tid för att koppla ihop de olika borrorna.
-
Man får för sig att det där är nåt de rekommenderar om man inte behöver foderrör?
Typ berg i dagen, inget ytvatten som kan tränga ned i grundvattnet?
-
Krävs det inte alltid några meter foder rör ?
-
Meter vet jag inte, men det ska vara jord ovanpå berget av någon anledning. Har vänner som fick fylla på med jord då det var för lite.
-
Krävs det inte alltid några meter foder rör ?
JO det ska alltid vara foderrör som ska ner i berget ca 1 meter och tätas för att det inte ska komma humus vid vattentäkt samt inget dagvatten ner , det finns alltid sprickor berget som
sitter upp mot dagen
-
Meter vet jag inte, men det ska vara jord ovanpå berget av någon anledning. Har vänner som fick fylla på med jord då det var för lite.
Om berget går i dagen är det väl problem att koppla in slangarna , inget snyggt med
rör upp på tomten , ska nog ligga osynligt
-
Normalt är det väl minst 6 meter foderrör, enligt Normbrunn-16?
https://resource.sgu.se/produkter/broschyrer/vagledning-normbrunn-16.pdf
-
Enligt normbrunn -16 skall det vara minst 2 meter foderrör i fast berg.
Minst 6 meter från markytan skall de ned, så i vissa fall kan det bli upp till 6 meter foderrör i berg, om man har berg i dagen.
Det borde alltså blir rätt bökigt och dyrt med <5 borrhål av den där typen.
Då tror jag mer på den andra kollektorn i länken, den med 50 mm diameter för vanliga 4" borrhål.
-
De säger att turbokollektor ska ha bättre flöde... nån som kan läsa av denna lite bättre än mig😄👇🏻