Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lite varmvatten beredar trubbel  (läst 5914 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
lite varmvatten beredar trubbel
« skrivet: 22 april 2007, 23:03:35 »
hej
jag har ett angenämt problem...med mitt varm vatten

jag har ju kopplat in min elberedare i serie med acctankens beredare,dvs ut vattnet från min
acctanks beredare är invatten till min elberedare som i sin tur matar kåken men jag har ett litet trubbel i blandnings ventilen ...

det gÃ¥r inte att ställa ner tempen ut pÃ¥ systemet  ;D
tänkte ju att bara släppa ut ca 55 på systemet
men det går inte då blandar ventilen får varmt vatten å den tror det e kallt
är tempen för hög ut pÃ¥ systemet  skickar den ju mer vatten frÃ¥n acctanken som i dag höll ca 70 grader  a:gl
resultatet blir ännu varmare vatten......

tror ni jag mÃ¥ste sätta in blandnings ventilen pÃ¥ ledningen in till huset Ã¥ dra en separat kallvatten ledning  till den sÃ¥ den fÃ¥r blanda vattnet till rätt temp ?


Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #1 skrivet: 22 april 2007, 23:10:09 »
Behöver du fråga Sc:,h *Självklart måste vattnet som skall blanda ut det varma vara kallare än det varma ???
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #2 skrivet: 22 april 2007, 23:11:36 »
tror ni jag mÃ¥ste sätta in blandnings ventilen pÃ¥ ledningen in till huset Ã¥ dra en separat kallvatten ledning  till den sÃ¥ den fÃ¥r blanda vattnet till rätt temp ?
Ja, antingen det eller sätta dubbla blandningsventiler så att du inte får ut så varmt vatten ur acktanken till elberedaren. Men samtidigt vill du ju ha in så varmt vatten som möjligt i beredaren för att spara el. Så en separat kallvattenanslutning på blandaren röstar jag på.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #3 skrivet: 23 april 2007, 07:09:58 »
Varför har du inte dragit inkommande "kallvatten" till elberedaren från acktanken, tempen i acken torde ju alltid vara högre än tempen på inkommande kallvattenledning till huset, så du torde ju alltid göra en besparing ändå.
De gånger tempen i acken är högre än termostaten på elberedaren kommer du dessutom att minska elförbrukningen på elberedaren. (Du fyller ju då den med >70 grader varmt vatten när du tappar varmvatten)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #4 skrivet: 23 april 2007, 07:30:34 »
hej ..
rickard det e ju det jag gort,enda kallvattnet är in till acctank...sen är det varmt eller ännu varmare vatten som kommer ut till elberedaren ...
dvs allt vatten som går till elberedaren är förvärmt i actanken,räknade ut att man får maximal besparing på det sättet,för 30+ är betydligt varmare än 5+ som det är i ledningen på kallvattnet
har jag 30 i acctanken så har jag fått 25 grader gratis.är det 70 grader så går alldrig elberedaren...
det verkar funka super bra,elberedaren ligger å snittar ca 2-3kwt per dyngn


jag kommer nog att koppla in en separat blandventil på varmvatten ledningen in till kåken
det blir lättast...har kallvatten leningen precis brevid det röret...

det blir lättast å inte speciellt dyrt 326 kr gick blandnings ventilen på ....
fördelen blir ju drygare varmvatten + man inte riskeras att skållas i kranen ...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #5 skrivet: 23 april 2007, 07:40:54 »
Varifrån har du tagit "kallvattnet" till blandningsventilen då?
Den skall ju dras direkt från inkommande kallvatten!

Du kan ju omöjligt behöva dubbla blandningsventiler när du kopplat acken och vvb:n i serie.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #6 skrivet: 23 april 2007, 08:03:29 »
Om jag fattar detta rätt så är kallvatten till blandningsventil utgående varmvatten från acktank. Det funkar så länge som acktanken håller under 55 ºC.

Säkrast är givetvis att ha riktig KV till en blandningsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #7 skrivet: 23 april 2007, 09:11:09 »
hej på er igen =)
det sitter en blandventil i elberedaren ...felet är att elberedaren får varmt vatten in i kallvatten intaget dvs jag matar elberedaren med varmt vatten från acctanken
det är den ventilen som får spatt å inte fixar att reglera en normal temp då tanken är på 70 grader iomed den inte har nått kallvatten å justera till en vettig temp....


den enklaste lösningen  mÃ¥ste va att  sätta en blandventil pÃ¥ utgÃ¥ende varmvatten ledning till huset,Ã¥ anskuta den till varmvattnet + kallvatten ledningen
så den blandar till en 55 gradig blandning ut på systemet...

kollade på chlasollsons 329kr kostade blandnings ventilen...det blir nog 3 st sånna
en till varmvattnet,en till disk maskin å till sist en till tvätten...
disk Ã¥ tvätt kommer att köras pÃ¥ 40 grader ca 

« Senast ändrad: 23 april 2007, 09:13:20 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #8 skrivet: 23 april 2007, 09:19:51 »
Om blandventilen är efter elberedaren och får uppvärmt vatten från acken, när det är runt 40 i acken och 70 i elberedaren kommer ju hälften av det 55 gradiga ut-vattnet inte att ha värmts upp till 70 grader. Kvarstår inte Legionella-problemet då?
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #9 skrivet: 23 april 2007, 09:44:11 »
Om blandventilen är efter elberedaren och får uppvärmt vatten från acken, när det är runt 40 i acken och 70 i elberedaren kommer ju hälften av det 55 gradiga ut-vattnet inte att ha värmts upp till 70 grader. Kvarstår inte Legionella-problemet då?
Just det! Bra tänkt. Men om termostaten blandar vatten från elberedaren med friskt kallvatten så ska det väl vara riskfritt. Det vill säga om elberedaren orkar med så att inte tempen sjunker för mycket medan man dushar och inte hinner med att döda all legionella.

kollade på chlasollsons 329kr kostade blandnings ventilen...det blir nog 3 st sånna
en till varmvattnet,en till disk maskin å till sist en till tvätten...
disk Ã¥ tvätt kommer att köras pÃ¥ 40 grader ca 
Vatten till tvätt och disk kan du väl hämta före elberedaren så du inte slösar el på det. Givetvis via blandare.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #10 skrivet: 23 april 2007, 10:08:47 »
hej
blandarventilen  blandar ju ut det 65-70 gradiga vattnet frÃ¥n elberedaren med kall vatten frÃ¥n färskvatten ledningen
problemet med legionella är ju i beredaren ...och inte i rören

el beredaren är ju alltid minst 65 i bland varmare då solfångarna orkar värma upp accen till 75
då matas ju elberedaren med 75gradigt vatten

mitt problem i dag är inte legionella det finns inte ett spår av dom i systemet i dag..har 70-90
ut på systemet,problemet e ju att det finns för mycket varmvatten ut på systemet

om det vore ett problem med att det blandas ut till 55 grader i rören skulle ju 99% av alla hushåll ha legionella problem ,det funkar ju så i alla varmvatten beredare
legoinella upstår ju inte direkt då tempen droppar under 60 grader det är ju om man har tex 40 grader under en lång tid det blir bakterie tillväxt och man får problem
värms vattnet upp till 65 dör dom fulingarna på 10 min ....

dessutom så orkar solfångaren ofta att pressa upp tempen i acctanken till 70 grader minst en eller 2x i veckan....så där bör ochså legionella skiten dö ut en gång i veckan

har pratat med rörisen på morgonen å han sa att det va det vettigaste att stypa ner tempen
i röret som förser huset med varmvatten ...felet va att han inte va billig pÃ¥ blandnings ventilen  550-600kr för en ....jah har betalt att köra till skellefteÃ¥ Ã¥ handla  3 ventiler


Proffessor kalkyl ¨

joo visst det vore bäst att ta solvärmt vatten direkt från tanken ...men ...har inte lust att bryta upp golven å göra om hela vatten systemet i huset,då blir det liksom dålig affär ...

i tvättstugan går det fint att låna varm vatten ur acctanken det är bara ett litet rör som måste dras fram,det e inte nått problem

men det kvittar om jag lånar vatten ur elberedaren skulle tro att det vattnet är solvärmt till 80-85% så det blir ändå billigare
« Senast ändrad: 23 april 2007, 10:19:04 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #11 skrivet: 23 april 2007, 10:24:36 »
Jag har inte helt klart för mig hur du har kopplat men om allt förvärmt vatten går in elberedaren och värms till(alternativt redan är) minst 70 och färskt kallvatten används sedan för att blanda ner tempen finns ju inga problem.
Men om acken skulle vara sisådär 40 under en längre tid och detta vatten används även i blandventilen efter elberedaren finns ju risken.

Eftersom du hade problem få ner tempen tänkte jag att det inte var färskt kallvatten du blandade med och så länge ackvattnet är 60+ är ju inte det något problem heller ur legionellasynpunkt(skållning däremot).

Men om acken skulle vara 40 grader under en längre tid så är det ju i detta vatten bakterierna växer och kan detta "bypassa" elberedaren via blandventilen följer dom ju med ut i ledningen.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #12 skrivet: 23 april 2007, 10:25:41 »
dessutom så orkar solfångaren ofta att pressa upp tempen i acctanken till 70 grader minst en eller 2x i veckan....så där bör ochså legionella skiten dö ut en gång i veckan

Men i december då? då vill man ju inte gärna blanda ut med vattnet från tanken. Då har det säkert inte vart över 50grader på länge. Kan du inte mata blandningsventilen på beredaren med kallvatten så ta bort den.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #13 skrivet: 23 april 2007, 13:03:59 »
hej
har ju en 3kw elptron i tanken ,,,en gång per månad vinter tid går det ju att dra upp tanken i 85 grader
sen så för förvärmningen e det väl vettigare å ha det så bättre å börja med 100lit 20 gradigt vatten än 100 liter 5 gradigt tanken kommer väl att hålla ungeför samma temp som inne temperaturem i kåken är dvs 20 grader.....
kåken värm ju med luft värme pump så den energin tanken snor e ju billig ;D

+ att nån dag i bland hoppas jag att solen ska titta fram även på vintern,kommer väl inte att bli några fruktade mängder energi ...men många bäckar små ...

det enda jag funderar om att göra e att plocka bort nibes egna blanings ventil,så att inte det går som ville vessla skriver att det smiter in några monster i gennom blandnings ventilen i elberedaren....men den e lätt att demontera

det här kommer att bli bättre sen ......då jag får in en vpump i tanken som konstant håller tanken på 50 grader ....men det e kvar nått år dit


Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: lite varmvatten beredar trubbel
« Svar #14 skrivet: 23 april 2007, 13:25:12 »
+ att nån dag i bland hoppas jag att solen ska titta fram även på vintern,kommer väl inte att bli några fruktade mängder energi ...men många bäckar små ...

Jo de gör det alldeles säkert, det var leginellarisken som jag syftade på me. Något mer kortfattat (lite väl kortfattat kanske) än än Vesslan skrev det bara ::)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!