Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Exotrol som fÃ¥tt spel, nÃ¥gon som upplevt samma?  (läst 2065 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hustomte

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare vad gäller värmepumpar
Jag har en ny Euronom Exoair Polaris 10 som värmer en Exotank 500 liter. Den har gått sedan november 2011. Jag märkte för någon vecka sedan att den fick väldigt många kompressorstarter per dygn, 40-50 stycken mot normalt cirka 10. Samtidigt låg tanktempen på drygt 50° fastän börvärdet var runt 40°. Jag kom underfund med att VP värmer varmvattenberedaren gång på gång utan att bry sig om att tempen är OK i vv. Den värmer en kvart sådär, slår av och väntar tio minuter innan den går igång på nytt och värmer vv. Antagligen leder denna ständiga uppvärmning av vv till att också tanken (alltså underdelen av ack-tanken) blir 10-14° över börvärdet. Två gånger har jag stängt av systemet och startat igen och då har den funkar normalt i cirka ett dygn innan den igen börjar värma vv. Den struntar alltså i hysteresen som är satt till 5°. Är detta något som någon på forumet upplevt? Jag antar att det är nåt fel på kontrollsysytemet.
Euronom Exoair Polaris 10 installerad hösten 2011 med Exotank VPS 500. Vattenmantlad Alice för tillskottsvärme. Villa byggd 1953, två våningar, oisolerad källare.

Utloggad Hustomte

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare vad gäller värmepumpar
SV: Exotrol som fått spel, någon som upplevt samma?
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2012, 19:21:57 »
Nu verkar detta problem bero på att jag sänkte maxtempen från värmepumpen från 57° till 54°. Nu då jag ändrat tillbaks fungerar den normalt. Väntar på svar från Euronom varför den betedde sig som den gjorde. Orsaken att jag sänkte tempen berodde på att jag fick högtrycks pressostatlarm vid cirka -15°. Euronom gav då rådet att sänka maxtempen för att sänka trycket.
Euronom Exoair Polaris 10 installerad hösten 2011 med Exotank VPS 500. Vattenmantlad Alice för tillskottsvärme. Villa byggd 1953, två våningar, oisolerad källare.

Utloggad Hustomte

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybörjare vad gäller värmepumpar
SV: Exotrol som fått spel, någon som upplevt samma?
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2012, 08:01:24 »
Jag har nu också fått ett svar på varför VP värmer tanken över börvärdet. Då det blir varmare ute kör den vissa cykler (inte alla) mot en fast kondensering och spar då det viset lite energi. Man lär sig.
Euronom Exoair Polaris 10 installerad hösten 2011 med Exotank VPS 500. Vattenmantlad Alice för tillskottsvärme. Villa byggd 1953, två våningar, oisolerad källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!