Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997  (läst 4171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MagnusRorstam

  • Gäst
MagnusRorstam
Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« skrivet: 26 oktober 2012, 13:40:40 »
Her en IVT jordvärmepump med styrdator CL300 ( :-X ) med följande problem. Pumpen stänger av vid en temperatur på returledningen kring 24-25 grader oavsett inställda värde på kurva och kurvlutning. Startar när den är nere kring 19-20 grader på framledningen. Den ger dock fin värme på varmvattnet.

Har bytt växelventilen i våras då jag hade problem med pressostat hög. Har kollat över givarna och de verkar ligga på rätt värden för sin temperatur. Har inte provat att värma dem och kolla värdet kontinuerligt.

NÃ¥gon som har ett tips?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2012, 16:33:24 »
Jag skulle gissa på att det är nått fel på styrkortet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2012, 20:07:23 »
Var mäter du returtempen? Har du två cirkulationspumpar på varma sidan, en inne i värmepumpen och en extern? I så fall kan du ha backflöde i bypassen och om du mäter returtempen från radiatorsystemet kan det bli fel. Mät där returen går in i värmepumpen.
CL300 styrkort gÃ¥r inte att köpa som reservdel, IVT erbjuder uppdatering till modernare styrning för dyra pengar  :( Tveksamt om det är lönt pÃ¥ gammal VP
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

MagnusRorstam

  • Gäst
MagnusRorstam
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2012, 20:37:50 »
La frågan om styrsystem i en annan tråd.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49155.0


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2012, 20:49:08 »
5000 är ju en skaplig slant. Man måste ju vara skapligt säker på att det är fel på det gamla. Det är ju en del kopplingsarbete, "friskt kopplat hälften brunnet"
Allvarligt, man skall nog ha en del erfarenhet av elarbete för att ge sig på detta.
Nästa år kanske något annat havererar och då blir det kanske ny värmepump i alla fall.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

MagnusRorstam

  • Gäst
MagnusRorstam
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2012, 22:52:37 »
Tja, elarbetet skall nog inte vara några problem då jag jobbat som elektriker. Ej heller relevant för frågan. En ny ersättningspump av motsvarande storlek ligger på runt 50 000 kr oinstallerad. Kan man komma undan något år till på 5000 kr så är det väl inte så illa?

Ã…ter till ursprungsdiskussionen:
Nu har jag kollat returgivaren och den ger bra ohm-värde. Returledningen blir inte heller varmare än vad givaren visar, dvs runt 25 grader som högst. Flödena verkar fungera som de skall och växelventilen funkar fint. Är det bara den förbannade styrningen kvar som spökar nu då?


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2012, 13:12:33 »
Ej heller relevant för frågan.

OK, förlåt då! Lite dumt att diskutera samma fall i två trådar. Jag har inget mera att tillföra i detta.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2012, 18:45:08 »
Tycker att byte av styrsytem är en annan fråga än felsökning. Dock tillåtet att tycka olika. Jag jagar ju fortfarande felet så har du mer ideér tar jag gärna emot dem. Verkar som om du har god erfarenhet av funktionen hos en IVT-panna av samma åldersklass som min.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2012, 18:58:20 »
Problemet kanke sitter i resistorn för temp inställningen...

 
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2012, 20:00:33 »
Problemet kanke sitter i resistorn för temp inställningen...

OK, jag är tillbaka... Så kanske det kan vara, du menar potentiometern man vrider på? Det kan ju även vara kabeln upp till manöverpanelen. Kan man i så fall testa att tillfälligt byta utegivaren mot ett motstånd och lura den att det är typ -50 ute, skulle den då reglera mot ett högre värde på varma sidan?

Jag har inte så mycket erfarenhet, men jag har en likadan VP.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad MagnusRor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Returvärme IVT greenline compact C8 -1997
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2012, 15:49:20 »
Har nu i ett dygn kört med en resistor på 2k ohm i serie med utegivaren och på så sätt lurat pannan att returvärmen är ca 10 grader lägre. Nu har den jobbat på fint upp mot en retur på 37 grader utan att stanna.

Testade idag att vrida på temperaturinställningen men pannan reagerade inte. Jag fick dock respons när jag skruvade ner parallellförskjutningen från +8 till +3, då pannan stannade. Nu sjönk temperaturen ner till en 27 grader innan den drog igång igen.

Skall ikväll undersöka hur hysteres verka funka. Vilket intervall den jobbar på!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!