Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningstemp för hög  (läst 916 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad garder

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Framledningstemp för hög
« skrivet: 11 januari 2020, 22:20:51 »
Min framledningstemp ligger konstant högt över börvärdet. Värmepumpen står att den gör varmvatten hela tiden, men varmvattentemp stiger väldigt långsamt (och samtidigt stiger framledningstemp). Inne har det blivit väldigt varmt. Detta började för 6 dagar sen, fram till dess har den varit helt ok den här vintern. Pumpen har dock strulat förrut för ca två år sen och en värmefirma bytte då en av vxl-ventilerna samt komressorn.

Efter att ha sökt på forumet, så misstänker jag att det kan vara shunten/vxl-ventilen som läcker varmvatten. Så jag har provat följande, men allt verkar fungera som det ska.

* Handkört växelventilerna manuellt och de verkar fungera som de ska (ventilerna är av halvmåne formade typen som vrids)
* Handkört shuntventilen. Motorn fungerar och vrider ventilen.
* Skruvade bort shutventilen när motorn vridit den till min och då pekar pilen rakt upp. Som den ska(?)
 
V-värdet: 22
H-värde:  42 (sänkte i förrgÃ¥r frÃ¥n 53 för att försöka fÃ¥ ner börvärdet Enligt manualen är 53° inställning som gäller när man har radiatorer, sÃ¥ jag är osäker pÃ¥ vad det ska vara när man har golvslingor)
utetemp är 0-2
Börvärdet mellan 30-32

Här är en log över temperaturerna de senaste timmarna 7 timmarna. Under den tiden har ingen duschat, eller förbrukat varmvatten.
kl14:30 T1:34 T2:0 T3:48 T8:47 T9:41
kl16:00 T1:36 T2:1 T3:50 T8:49 T9:43
kl19:30 T1:37 T2:2 T3:53 T8:52 T9:46
kl21:30 T1:38 T2:3 T3:54 T8:53 T9:47

Är det nÃ¥gon här som har en ide om vad som kan vara fel?  Sc:,h
IVT Optima + 290A/W 13kW (163l VV) med Rego 800.
Enplansvilla från 2006 i Stockholmsområdet 178 m2. Golvvärmeslingor i betongplatta på mark.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Framledningstemp för hög
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2020, 00:04:42 »
Hej!
För golvvärme är H= 53 för högt, du bör trimma in värdet med termostaterna öppna.
Men detta är troligen inte det aktuella problemet, utan det låter som att en växelventil eller shunt inte är OK.
Jag har dock ingen mer input än att kolla växelventiler och shunt, om dessa är OK så vete tusan?
Nån tempgivare som är kaputt och öppnar shunten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 531
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!