Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: USB-logger frÃ¥n Loggamera - erfarenheter?  (läst 5893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« skrivet: 03 augusti 2016, 19:26:51 »
Är det nÃ¥gon som har USB-loggern frÃ¥n företaget Loggamera?  Den verkar intressant, men jag hittar väldigt lite information om den och inga forumtrÃ¥dar eller liknande.

Har en Nibe FLVP och har inte hittat någon prisvärd lösning förrän jag såg Loggamera.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2016, 17:52:20 »
Vad vill du använda loggningen till?
NIBE's Uplink är ju gratis(snik-varianten) och där ser du de grundläggande värdena. Bara se till att koppla upp pumpen till internet, kanske via en trådlös repeater.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60589.0

Sedan kan du alltid logga med USB'n själv.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61496.0

Jag kör detta 24/7 och sammanställer 1 gång i månaden eller vid behov. Det enda som krävs i inköp är ett USB minne i lågprofil så att man kan stänga luckan.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2016, 20:40:53 »
Tack för svar!
Det är mest en kul grej att se driftinfo då jag redan har andra sensorer uppkopplade hemma. Jag har provat att logga med USB själv och det fungerar bra, mycket bra information i den tråden du länkade till!

NIBE Uplink: måste man inte köpa tillbehöret från Nibe för att kunna koppla upp pumpen till internet? Jag har inte sett något nätverksuttag på min pump eller finns den som standard och sitter gömd någonstans?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2016, 20:55:37 »
Det sitter en nätverkssladd bakom översta sektionen på pumpen.
Den är aktiv och behöver "bara" kopplas in. Nu har ju inte alla LAN i pannrummet så det är detta som måste till.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2016, 21:05:16 »
Det är inte alla modeller som har nätverks uttag vet inte när det kom men min 1245 från 2010 har det inte men usb loggningen funkar utmärkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2016, 21:41:51 »
Det finns inget i installatörshandboken för min F370 om nätverksuttag. Den är installerad 2011 men jag kan skruva isär fronten och kolla.
Med den översta sektionen medan du då AA4-sektionen eller AA3?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 04 augusti 2016, 22:16:28 »
Då är det kanske en så pass tidig modell att det inte var förberett för Uplink tyvärr.
Kolla med ditt serienummer på första frågan här:
https://www.nibeuplink.com/FAQ

Men jag kör USB loggning (varje minut) ändå. Det är oslagbart. Uplinks loggar sparar bara glesare datapunkter över säg en vecka tillbaks.

Lite kul att man ändå kan koppla USB till nätverket med Loggamera. Har inte sett denna tidigare.
http://www.loggamera.se/usb-logger/

Det är då ett billigare alternativ än Uplink om man inte redan har det.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 04 augusti 2016, 22:53:29 »
Har kollat serienumret och det var som jag misstänkte, det finns ej som standard men går att uppgradera (dyrt...).
Så tillbaka till min huvudfråga - är det någon som har erfarenhet av USB-loggern från företaget Loggamera tillsammans med en Nibe-pump?
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: 04 augusti 2016, 23:08:04 »
Då är det kanske en så pass tidig modell att det inte var förberett för Uplink tyvärr.
Kolla med ditt serienummer på första frågan här:
https://www.nibeuplink.com/FAQ

Men jag kör USB loggning (varje minut) ändå. Det är oslagbart. Uplinks loggar sparar bara glesare datapunkter över säg en vecka tillbaks.

Lite kul att man ändå kan koppla USB till nätverket med Loggamera. Har inte sett denna tidigare.
http://www.loggamera.se/usb-logger/

Det är då ett billigare alternativ än Uplink om man inte redan har det.
Hur kopplas den till nätverket kan man påverka så den spar ner filerna automatiskt på förvalt ställe ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2016, 12:56:29 »
Jag har nu beställt USB-loggern från Loggamera. Kan komma med lite synpunkter senare när jag kopplat in den och testat ett tag.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2016, 14:29:59 »
 tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 04 september 2016, 18:06:25 »
Jag har nu kört med USB-loggern från Loggamera några dagar och kan ge en kort recension:

Beställningen via deras hemsida gick smärtfritt. Systemet bygger på abonnemangsformer varav det finns en nivå som är gratis. Då betalar man endast för själva loggern (denna variant har jag valt). Loggern levererades snyggt förpackad med alla tillbehör som behövs inkl. svensk manual och kontouppgifter till hemsidan.

Installationen gick i stort sätt utan problem, det är bara att följa stegen i manualen. Då detta system verkar vara relativt nytt fanns några buggar vid första inloggningen men de rättades till snabbt. Jag har haft en mycket bra kontakt med Loggameras support. Som det verkar är det en person som ligger bakom det mesta.

Väl inloggad på Loggameras portal får man information i olika grafer (kallas vyer) över värmepumpens status. Det är, vad jag kan förstå, de parametrar man får ut via USB som det går att få data över. I gratisvarianten har man tillgång till en veckas data och jag ser direkt behovet att köpa abonnemang för att få historisk data.

Det går även att exportera ut data som en .CSV-fil. En fin extrafiness är ett REST json-API, se ett exempel på hur jag gjort här för att hämta ut data: http://www.larsthunberg.se/wordpress/?page_id=2493
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 04 september 2016, 19:41:51 »
Använder den usb uttaget pÃ¥ vp eller kan man fortsätta logga till usb samtidigt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 04 september 2016, 19:44:58 »
Den använder USB-uttaget. Du kan ta ut logg som .csv-fil via deras portal.

Använder den usb uttaget pÃ¥ vp eller kan man fortsätta logga till usb samtidigt  Sc:,h
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: USB-logger från Loggamera - erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: 04 september 2016, 20:06:15 »
Men endast 1 vecka tillbaka i tiden då. Jag har loggat varje dag sen min vp installerades för snart 6 år sen kan vara bra och kunna gå tillbaka och kolla av temperaturer vid ev felaktigheter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!