Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic Avt 7001  (läst 7519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Panasonic Avt 7001
« skrivet: 04 augusti 2007, 08:56:14 »
Hej har funderingar på att köpa dubbla inomhusenheter pga våran planlösning som inte är så optimal.Hade ute en gubbe som representerade just den här pumpen.Så till mina frågor,är det här nåt man bör satsa på eller ska man satsa på dubbla pumpar istället.Är helt grön på det här och har försökt att använda sök funktionen men inte hittat svaret jag är ute efter.Vore tacksam om jag fick några svar.Glömde att skriva att vi har direktverkande el samt en förbrukning på ca 24000 kwh per år och huset är/blir på 195 kwm med 4 personer i hushållet/Daniel

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2007, 14:33:38 »
AVT's maskiner ska du nog undvika eftersom du får betala dubbla priset.

AVT 7001 är ingen speciell maskin utan samma maskin som alla andra
leverantörer av Panasonic har, fast med vissa små obetydliga modifieringar.
Dessa modifieringar får du betala skjortan för...

BjörnK

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2007, 15:29:08 »
Tack för svaret snubben som var hemma hos oss tryckte hela tiden på att den här maskinen hade en scrollkompressor och att den var speciellt framtagen för just "Allvärmeteknik".Tycker oxå att den kostar lite mycket fick pris på 55900:- monterat och klart.Så man kanske skulle slå till på två separata istället.Problemet blir ju att man får två utomhusdelar och det kanske inte blir så vackert.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2007, 20:03:57 »
Du kan ju titta på en split, två innedelar och en utedel. för c:a 30 000:- får du en bra sådan
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2007, 22:37:47 »
Allvärmeteknik köper sina maskiner från Kinnan som har modifierat dom. Skillnaden
på AVT's maskiner och Kinnan's Sverigepump är en isolerad kapsling över rörens
anslutningar i utedelen samt någon extra isoleringsmatta i utedelen. Sen så får man
10 års garanti om jag minns rätt. Jag tycker inte det försvarar priset på något sätt.
För dom pengarna tror jag alla säljer med 10 års garanti ;D

Som svenske kocken säger så är twin split et bra alternativ, COP är något lägre
men du får mycket bra funktion och komfort över två plan.

BjörnK

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2007, 01:12:17 »
Split maskin = en innerdel + en utedel, Multisplit maskin = flera innerdelar + en utedel.

När det gäller multi-split maskiner så bör innerdelarna se/känna av ungefär samma temperatur och belastning. Annars jobbar kompressorn onödigt hårt för att tillse så ENA innerdelen kan pumpa ut mycket effekt, det kostar på systemets COP (och ev. kompressorlivslängd).
Har du t.ex innerdelarna på två olika våningar kan man oftast räkna ut att den övre inte behöver gå lika hårt, då inträffar denna imbalans mellan innerdelarna.
När ute-enheten avfrostar så stannar värmeproduktionen på BÅDA innerdelarna SAMTIDIGT.

Jag skulle tro att flera vanliga split maskiner ger bättre komfort och bättre COP. Dessutom kan man ofta nöja sig med ena maskinen i drift för delar av säsongen.

Haha, jag har åxå haft en sån där AVT-tomte hos mig. Ujuj... efter att han hade babblat i timmar blev han riktigt upprörd när jag förklarade att jag inte var intresserad av hans grejer pga priset och hans överpositiva pay-offkalkyl baserad på el-prishöjningar på typ 100% närmsta åren mer senare.
Tror total-offerten var på 68000 eller 73000, två innerdelar en utedel + ny vanlig varmvattenberedare.

Nu fixade jag en del själv och kom därmed undan på 35000kr för två pumpar + VVB(med installation).
« Senast ändrad: 05 augusti 2007, 01:20:50 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2007, 19:24:02 »
Tack så mycket för svaren då kommer ju följdfrågan vart hittar jag 2 innerdelar samt 1 ute del för 30000:- installerat och klart.Har kollat runt lite och det verkar som det bara är Panasonic samt Mitsubishi som har det här systemet.Ska ringa gubben på Allvärmeteknink imorgon och avbeställa LVP:en alternativt försöka pruta lite ;D.

Daniel

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2007, 22:28:59 »
Värmepumpsgruppen har multisplit men tyvär inga priser utsatta
Nettopump har mutisplitt från c:a 12 000:- exkl. inst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2007, 23:06:06 »
Har Ahlsell (www.kcc.se) slutat med sin twinsplit Sanyo ?

Mitsus båda maskiner kostar 17.000 för GA resp 18000 för FA hos www.tsfs.se, han har även Panasonic E15 twinsplit. inkl moms, exkl installation.

Men jag hade nog köpt 2 separata. Billigare och högre effekt. Med stor sannolikhet högre COP.

-Ta lite glasull och stoppa runt rörkopplingarna under kåpan = samma effekt som AVT.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2007, 01:50:10 »
...-Ta lite glasull och stoppa runt rörkopplingarna under kåpan = samma effekt som AVT.

MVH/Gano

Hupp!! Paus där Gano! i ärlighetens namn, faktiskt... faktiskt så har den ÄVEN 7001 ett... citat från AVT representant: -"ett utav Nasa utvecklat isolermaterial" i taket åvanför VVX utomhus !!!!
När du isolerat rörkoplingarna och även lagt dit lite "isolermaterial a'la Nasa" i taket då som först får du samma effekt som AVT-modden! :D ;D
*asgarvar tills jag kiknar!*
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2007, 19:05:37 »
Ringde Climatec idag och pratade med dom och dom tyckte nog precis som ni att man kör med 2 separata pumpar.Fick pris på Misubishis I-see maskiner och kunde pruta ett par tusen lappar till 20000:- st.Tycker väl att det är ganska mycket pengar men man får ju som sagt ett högre Cop samt bättre effekt.Ska grubbla lite till finns ju så många bra maskiner där alla har både för och nackdelar.Tycker det är konsigt att man inte kan bygga en bra pump ;D

Daniel

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2007, 19:18:21 »
40000:- är mycket pengar.
Om du inte har tummen mitt i handen samt någon schysst kompis, så fixar ni på en helg att sätta upp 2st luftvärmepumpar med allt vad det innebär.
Någon i din bekantskapskrets känner säkert någon som jobbar i kylbranchen, som för en 1000.lapp kommer och vaccumsuger och ansluter rören.

Du kan komma undan med 20000:- för t.ex 2st Panasonic E9GKE inkl monteringssatser.


Jag och svärfar satte upp min "gamla" Panasonic E9DKE hos honom i förrgår, i hans kvarter bor det en kylkille som har bilen med sig hem.
Han kopplade och sög rören, anslöt elen i proppskåpet och i utedelen, resten hade vi gjort.
Han ville ha 300kr, men fick en hel 500:a. Givmilt va...!  Thumbsup

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2007, 19:31:09 »
...-Ta lite glasull och stoppa runt rörkopplingarna under kåpan = samma effekt som AVT.

MVH/Gano

Hupp!! Paus där Gano! i ärlighetens namn, faktiskt... faktiskt så har den ÄVEN 7001 ett... citat från AVT representant: -"ett utav Nasa utvecklat isolermaterial" i taket åvanför VVX utomhus !!!!
När du isolerat rörkoplingarna och även lagt dit lite "isolermaterial a'la Nasa" i taket då som först får du samma effekt som AVT-modden! :D ;D
*asgarvar tills jag kiknar!*

Wow Paxmax. Sa du i taket ovanför värmeväxlaren ?!

I´m impressed. Are you impressed ? (frasen är känd från TV-shop)

- Men jag har något som AVT inte har. 2 maskiner, utvecklade av värmepumpscentret G.A.N.O. Mina värmepumpar är extraisolerade runt rörkopplingar och rör med framtidsmaterialet Uralita glasull från Byggmax och tätningsmaterialet textiltejp från Biltema. Men det är inte allt. Jag har dessutom isolerat kompressorn på Hitachin (detta uttalas med kraftig amerikansk brytning).

Nej gud vilka sjuka människor vi är...vad ska de tro om forumet?  ;D

MVH/gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2007, 19:46:33 »
Ursäkta föregående inlägg. Jag fick ett sammanbrott.

Håller med Nic2. Du kan komma billigare undan. De flesta klarar att ta hål i väggen, sätta upp en konsol och göra en hel del annat runt installationen. Det kritiska momentet är montering av rör och vakuumsugning, här avgörs i mångt och mycket hur pumpen kommer att fungera. Ibland kan man köpa enbart vakuumsugning från en firma.

Men det är helt rätt att välja 2 maskiner. Det är svårt att få till en bra installation på en twinsplit, mycket rör inomhus blir det. Tveksamt rent estetiskt. Väljer du 2 maskiner kan du ha 1 i vardera ändan av huset och få en överlägsen värmespridning.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Daniell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic Avt 7001
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2007, 20:21:42 »
Ska kolla runt lite med mina kontakter och se om det är nÃ¥gon som är intresserad.Satt nu och kollade pÃ¥ Mitsubishis hyper inverter och den verkar inte sÃ¥ dum ska ringa en Ã¥terförsäljare imorgon och kolla lite priser,börjar ju bli lite brÃ¥ttom nu dÃ¥ vintern är pÃ¥ väg  ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!