Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken ny LVVP? BeslutsÃ¥ngest!  (läst 5835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« skrivet: 29 september 2022, 16:48:55 »
Har en 20 år gammal Nibe frånluftspump som förbrukar ca 11 000kwh per år för värme. Vårt värmebehov är ganska lågt när det ör 130 kvadrat, 20 år gammalt hus i SE4. Tänkte byta till Luftvattenvärmepump istället för en tystare och mer effektiv lösning. Problemet är bara, vilken? Det finns så många tillverkare och olika modeller att det blir väldigt svårt att välja. Satte ihop följande tabell so far.

Spontant så vill man ju ha bäst SCOP. Men även tillgång till lokal service och styrmöjligheter är ju viktigt. Har fått offert på både Viessman och Thermia. Vissa pumpar har jag inte ens hittat allt omkring. Jag vet att det är långa leveranser nu men det är ok, så länge jag får en pump som passar mig bra.
« Senast ändrad: 29 september 2022, 17:01:30 av runt11 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #1 skrivet: 29 september 2022, 17:00:27 »
Beroende på var huset står i landet och hur kallt det kan bli där bör man jämföra prestanda vid låga utetemperaturer tänker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #2 skrivet: 29 september 2022, 17:02:56 »
Beroende på var huset står i landet och hur kallt det kan bli där bör man jämföra prestanda vid låga utetemperaturer tänker jag.

Uppdaterade inlägget, mitt i skåne, liten enplansvilla på 130 kvadrat. Vattenburna radiatorer. Huset är 20 år gammalt med bra isolering. Gamla pumpen gav 9kw totalt (med elpatron) tror jag. VVS firman trodde vi behöver ca 6kw. Uppskattade även att vi skulle spara ca 6000kwh per år med en ny lvvp.
« Senast ändrad: 29 september 2022, 17:10:29 av runt11 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #3 skrivet: 29 september 2022, 17:35:11 »
Ok, då räcker mer än väl med vanlig prestanda. Nya NIBE F2050-6 tycker jag också bör vara med i din lista. ÅF och service borde finnas i närheten av dig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #4 skrivet: 29 september 2022, 19:59:59 »
Ok, då räcker mer än väl med vanlig prestanda. Nya NIBE F2050-6 tycker jag också bör vara med i din lista. ÅF och service borde finnas i närheten av dig.

Spännande! Får ringa lokala Nibe åf imorrn och höra vad de kostar. Den verkar bara gå ner till -20 men det är nog mer än tillräckligt här, medeltemp brukar ligga runt nollan vinterntid oavsett. Och kniper det så får jag elda. Även perfekt mått, 600 djup är ju perfekt också för passformen för oss! SCOP på 3.58 är ju jättebra!

Vilken innedel är det man ska ha, VVM S325? Även bra med bottenanslutning då våra rör kommer från golvet.

Jag tänkte egentligen bara nypa ihop existerande frånlufts rör och sätta en enkel kanalfläkt. Men ser att Nibe även har frånluftsmoduler, NIBE S135. Är det något som går att koppla på här?
« Senast ändrad: 29 september 2022, 20:20:06 av runt11 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #5 skrivet: 29 september 2022, 22:06:36 »
VVM 325 passar bra om rören kommer från golvet. En kanalfläkt med varvtalsreglering för att lösa ventilationen duger bra. F135 kostar en slant men kan behövas vid t.ex. nybyggen för att få godkänt enligt byggreglerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2022, 15:31:39 »
VVM 325 passar bra om rören kommer från golvet. En kanalfläkt med varvtalsreglering för att lösa ventilationen duger bra. F135 kostar en slant men kan behövas vid t.ex. nybyggen för att få godkänt enligt byggreglerna.

Har ringt lokala Nibe åf nu varje dag sedan denna tråden skapades. Har även mejlat och lämnat meddelanden på telefonsvararen. Har fortfarande inte kommit i kontakt med dem!

Idag var IVT här, hade bokat möte sen två månader tillbaka. De ville inte alls sätta in en LVVP. Enbart ny FLVP, Vent 402 (80 000kr) och en aero 600 LLVP (30 000kr). De avrådde starkt från att sätta en LVVP pga av rörens placering och att jag ventilationen blir jobbig att lösa. Nu fattar jag inte vad som är jobbigt med en fläkt men okej. Tycker det var rätt dyrt med. Ny Vent 402.
« Senast ändrad: 10 oktober 2022, 21:40:01 av runt11 »

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #7 skrivet: 15 november 2022, 05:17:49 »
VVM 325 passar bra om rören kommer från golvet. En kanalfläkt med varvtalsreglering för att lösa ventilationen duger bra. F135 kostar en slant men kan behövas vid t.ex. nybyggen för att få godkänt enligt byggreglerna.

Tog ett tag att få offert minsann.

Bosch Comp 7400i AW 7
Inne: AWM 9
125 000kr

Ute: Nibe S2125-8
Inne: S320
170 000kr

Ute:Mitsubishi Electric WM85 YAA
Inne: Ecodan
122 000kr


Tror det får bli Mitsubishi ändå, överpis på Nibe?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #8 skrivet: 15 november 2022, 08:36:26 »
NIBE har väl produktions- och leveransproblem pga komponentbrist så de sätter så högt pris att de inte får fler beställningar än de faktiskt kan leverera. Väldigt högt pris även om det är bra teknik.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #9 skrivet: 15 november 2022, 17:39:09 »
NIBE har väl produktions- och leveransproblem pga komponentbrist så de sätter så högt pris att de inte får fler beställningar än de faktiskt kan leverera. Väldigt högt pris även om det är bra teknik.

Ja tyvärr så finns det ju ingen prognos heller. Visst vore det trevligt med Nibe men inte värt de pengarna.

Men vsd tycker du om att byta FLVP mot LVVP? Är väl vettigt att satsa pÃ¥ en varvtalsstyrd fläkt sÃ¥ man kan öka vent pÃ¥ sommaren och sänka pÃ¥ vintern?  Bästa vore om man kunde koppla fläkten till  t ex home assistent och skriva lite logik för den. Typ använda mätvärden som temp och fuktighet etc. Men jag känner inte till nÃ¥gon sÃ¥dan lösning.
« Senast ändrad: 15 november 2022, 17:43:33 av runt11 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #10 skrivet: 15 november 2022, 18:35:12 »
Ja byta till LVVP är ju ett bra alternativ, särskilt i södra halvan av landet. Bara man tycker utedelen är okej och tycker kompressorn platsar bättre utanför än i huset.

Finns ju ventilation för t.ex. kontorsfastigheter som går att styra på alla möjliga sätt men det blir väldigt dyra grejer för ett vanligt hus. En vanlig kanal- eller box-fläkt med EC-motor och 0-10 V styrning kostar ganska lite och så kan man nog bygga någon styrning själv om man vill och har den kunskapen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #11 skrivet: 15 november 2022, 21:20:26 »
Ja byta till LVVP är ju ett bra alternativ, särskilt i södra halvan av landet. Bara man tycker utedelen är okej och tycker kompressorn platsar bättre utanför än i huset.

Finns ju ventilation för t.ex. kontorsfastigheter som går att styra på alla möjliga sätt men det blir väldigt dyra grejer för ett vanligt hus. En vanlig kanal- eller box-fläkt med EC-motor och 0-10 V styrning kostar ganska lite och så kan man nog bygga någon styrning själv om man vill och har den kunskapen.

Ja vi bor ju i skåne och har en bra plats där utedelen kan stå. Står lite och velar mellan Mitsubishi och Bosch. Kan inte hitta något vettigt SCOP hos Bosch, trodde nästan de var tvugna att redovisa det?

Ja det är nog rätt svårt att räkna hem en sådan lösning om man inte bygger något själv vilket jag inte kan. Men googlat lite på EC fläktar och såg någon med en liten ratt på som man kan styra hastigheten med. Verkar kosta runt 2-3000kr.
« Senast ändrad: 15 november 2022, 21:23:28 av runt11 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #12 skrivet: 16 november 2022, 09:03:59 »
Den klassiska energimärkningsetiketten ska sitta på värmepumpen och ange SCOP i olika klimatzoner. Bosch kundtjänst borde kunna skicka den om den inte finns att ladda ner direkt från deras sajt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad runt11

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #13 skrivet: 16 november 2022, 11:24:36 »
Den klassiska energimärkningsetiketten ska sitta på värmepumpen och ange SCOP i olika klimatzoner. Bosch kundtjänst borde kunna skicka den om den inte finns att ladda ner direkt från deras sajt.

Ja denna finns ju: https://b5-web-product-data-service.azurewebsites.net/pdf/sv/8738212889.pdf

Men inget SCOP vad jag kan se.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ny LVVP? Beslutsångest!
« Svar #14 skrivet: 16 november 2022, 11:28:50 »
Nej det har du rätt i. Hade för mig jag sett någonstans att SCOP numera också ska ingå men måste tagit fel. Kanske kommer framöver.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!