0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Beroende på var huset står i landet och hur kallt det kan bli där bör man jämföra prestanda vid låga utetemperaturer tänker jag.
Ok, då räcker mer än väl med vanlig prestanda. Nya NIBE F2050-6 tycker jag också bör vara med i din lista. ÅF och service borde finnas i närheten av dig.
VVM 325 passar bra om rören kommer från golvet. En kanalfläkt med varvtalsreglering för att lösa ventilationen duger bra. F135 kostar en slant men kan behövas vid t.ex. nybyggen för att få godkänt enligt byggreglerna.
NIBE har väl produktions- och leveransproblem pga komponentbrist så de sätter så högt pris att de inte får fler beställningar än de faktiskt kan leverera. Väldigt högt pris även om det är bra teknik.
Ja byta till LVVP är ju ett bra alternativ, särskilt i södra halvan av landet. Bara man tycker utedelen är okej och tycker kompressorn platsar bättre utanför än i huset. Finns ju ventilation för t.ex. kontorsfastigheter som går att styra på alla möjliga sätt men det blir väldigt dyra grejer för ett vanligt hus. En vanlig kanal- eller box-fläkt med EC-motor och 0-10 V styrning kostar ganska lite och så kan man nog bygga någon styrning själv om man vill och har den kunskapen.
Den klassiska energimärkningsetiketten ska sitta på värmepumpen och ange SCOP i olika klimatzoner. Bosch kundtjänst borde kunna skicka den om den inte finns att ladda ner direkt från deras sajt.
Nej det har du rätt i. Hade för mig jag sett någonstans att SCOP numera också ska ingå men måste tagit fel. Kanske kommer framöver.
Ska också installera LVVP, hade nyss en firma på besök som bara verka rekommendera CTC, eftersom deras avfrostningssystem var mycket bättre än övrigas (till exempel Nibes). Väntar fortfarande på offert, ingen aning om det ligger något i det eller om han bara var väldigt sugen på att sälja en CTC till oss
Det bästa är ju att hyra en luftflödesmätare från t.ex. Soliduct (kostar någonting på 800 kr) och mäta upp vid vilken inställning man har normenlig ventilation. Man kan ju även mäta upp lägen för reducerad ventilation då huset står tomt samt forcerad ventilation då det t.ex. är extra många personer i huset. Att bara ställa in "50%" kan bli helt fel jämfört med vad verkligt luftflöde blir.
Fläkten i 310P var på 105 W, 130 W eller 170 W beroende på årsmodell. Den lilla fläkten kunde ha svårt att klara normenligt luftflöde även i bara ett mellanstort hus. Nya fläktar är ju oftast av lågenergi EC-modell och ska klara samma luftflöde med en lägre effekt.
Har en billig luftflödesmätare, men den gav aldrig liter per sekund. Meter per sekund var det enda jag fick. Så då var tanken att man skulle räkna ut resten, men det gjorde jag aldrig utan höftade lite, det som inte var tanken från början.Osäker på hur väl den stämmer, speciellt när den börjar bli för trång.Jag monterade den på en pappkartong.Köpte en Testo några år senare, så störande att inte ha hemma när man behöver. Vill du ta över den gamla kan jag "kalibrera den" och sälja den.
Tack vad menar du kalibrera? Har du räknat på volymen i lådan etc?
Det blir i så fall lite som att göra en lista med Teston och denna billiga. Så får man en look-up-table, så vet man vad det motsvarar i steg för varje liter per sekund.(...)Testo 5,0 liter per sekund = 6,3 m/sTesto 6,0 liter per sekund = 7,2 m/s(...) etc.Ställa in ett don i 1-20 liter per sekund inför varje mätning. (Eller vad jag max kan få, men minst 15).I alla fall så jag planerat slänga ut den på Tradera nästa gång de har erbjudande.
Synd jag missade tråden helt under så lång tid, du behöver inte ändra något alls med mätaren. Hoppas du han göra det du skulle före du skickade den i retur?
Vad blev det för värmepump till slut?
Tråkigt. Jag har beställt en ecodan själv. En PUD-SWM100.