Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken VP ska man välja????  (läst 1265 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad construedo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Vilken VP ska man välja????
« skrivet: 06 oktober 2006, 01:12:58 »
Inte lätt att välja! Råd åt olika håll. Här kommer lite "besutsunderlag" som kanske kan hjälpa er att komma med råd som förhoppningsvis leder till någorlunda samstämighet.

Villa i Täby. 1½-plan. 170 kvm där ca 30 kvm ligger i en tillbyggnad som man kanske inte riktigt når med en pump. Grundhuset har en öppen planlösning i undervåning och tre sovrum på övervåningen. Tror att bästa placering av innerdelen är direkt ovanför entren vid trappan upp till övervåningen. Ska komplettera med en braskamin som ska ge en del värmetillskott i huset.

Läget är alltså inte så väldigt ljudkänsligt, men man vill ju trots allt att den stör så lite som möjligt. Tycker att driftssäkerhet är viktigt, liksom att den så effektivt som möjligt klarar sin uppgift.

Tittar man i tester så tyckes det för en amatör verka som att IVT och Toshiba är snäppet bättre än övriga när det gäller effektivitet (rätta mig om jag har fel). Sedan verkar det finnas andra som är tystare, tex Sanyo och Panasonic (hur står sig den mot IVT/Toshiban på övriga punkter?). Å andra sidan kanske en effektivare maskin inte behöver köras på liga hög fläktfart och därmed i praktiken låter mindre än en tystare men svagare maskin.

Någon som har erfarenhet av IVT, Toshiba, sanyo och Panasonic och kan hjälpa till att välja en pump som på ett effektivt sätt värmer upp huset utan at bullra för mycket och krångla.

Vilken modell/storlek ska man välja av de olika märkena?

Utloggad Lilo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Leksand
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Världens bästa hund
SV: Vilken VP ska man välja????
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2006, 12:52:32 »
Ska du ha en pump som klarar av detta så bör en Panasonic E12EKEB vara rätt modell.

Panasonicen är tystgående.

Panasonicen är en av dom bästa. Att den sedan är dyr hör väl till. Mycket av priset är för att den som sätter upp den ska ha råd att felsöka om ett fel uppstår. Inköpspriset för en kylmontör av en Panasonic av modell E9EKEB är mellan 7-8000. Sedan säljs den för runt 19000 på marknaden. Allt är ett skojeri egentligen. Själv ska jag köpa min betydligt billigare och göra ett avtal med en kylmontör på samma ort, så man slipper betala för något man inte behöver.

För även om det är 2 års garanti på maskinen så måste den som säljer den felmäta maskinen för att kunna konstatera vad som är fel.

Vilken modell/storlek?

En som klarar av svenskt klimat. Fukt och kyla. Det ska absolut INTE vara någon värmekabel i botten på utedelen för att få bort vatten. Då är det bara skr*p, för en värmekabel kan paja och då fryser allt ihop samman

OBS:
Köp aldrig en värmepump av någon om det inte finns en auktoriserad kylmekaniker i närheten av din ort som kan åta sig felsökning och reparation. Många har fått lida för att dom har gått på ett fint erbjudande i en affär och sedan så kommer någon och installerar allt. Sedan visar det sig att kylmekanikern kommer 60 mil därifrån. Tror någon att han kommer, om man ringer en tisdag och han inkommerr nästa måndag? Nix...dom väntar tills det blir flera felanmälningar på samma ort eller från flera orter i närheten. Detta har jag själv råkat ut för. Bor i Leksand och dom som monterade min pump kom från norrland. Denna grupp som skor sig på detta skulle egentligen tas innanför skranket fiR:
1½ plan,140 kvm.
Byggår- 1973.
Treglasfönster.
Direktel med supermoderna radiatorer.
Har haft värmepump som brakade ihop. En Mitsubishi. Nu har jag skaffat en Panasonic E9EKEB!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!