Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.  (läst 12758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #45 skrivet: 25 februari 2016, 23:02:56 »
Du glömmer drift, underhåll, kapitalkostnad och avskrivning i din VP-kalkyl.
Elpannor är dock billiga så visst mot en ren elpannelösning är priset per kWh relevant men dör kommer en betydligt större säkring krävas.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #46 skrivet: 25 februari 2016, 23:31:04 »
Vi har gjort en omfattande Excel-kalkyl som tar hänsyn till en mängd faktorer t.ex.
- Ränta idag samt i framtiden
- Säkringsavgifter
- Glädjekalkyl från IVT
- Byte av FJV-anläggningen som är 34 år nu.
- Servicekostnader
- Avgift för köldmedieinspektion
- Kulvertförluster idag
- Energiprisökningar
..m.m.

Så vi känner oss rätt trygga i att det håller. Vi vill ha minst 10% besparing dvs 30k/år för att byta. Detta för att ha extra marginal. Räknar jag pessimistiskt så ligger vi på 14-17% besparing de kommande 10 åren.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #47 skrivet: 30 mars 2016, 11:48:22 »
Nu börjar det så sakteliga hända lite saker här.
Har fått in tre offerter, väntar på en fjärde. Samtliga är med 3x250m borrhål.
IVT G228 28kW med inbyggd 10kW elpatron ca 680 000:- ink moms
Nibe 1345-30kW med 20kW elpanna vid sidan om, ca 600 000:- ink moms
Thermia mega 11-45kW med elpanna 42kW vid sidan om, ca 575 000:- ink moms
Väntar på ytterligare en thermia-offert från en annan firma, samt har lämnat föranmälan till elbolaget på 125A servis-uppgradering.
Jag är helt klart mest intresserad av thermian, den har både bäst effekttäckning och är billigast, dessutom är det inklusive elpanna som kan täcka 100% vid totalhaveri. Thermian ska klara 33kW vid -4,5gradig brine om hålen blir 600m aktivt tillsammans. Förhoppningsvis får jag 700m aktivt hål. IVT känns onödigt dyrt och det blir låg effekttäckning utan redundans, dock har den maskinen något högre cop. Nibe har också låg effekttäckning och låg redundans.
Elpannan blir såklart en "onödig" investering men det är ändå lite pengar i relation till totalen och man kommer sova bättre om natten tänker jag.
Någon som vet hur bra styrsystem och loggning det är på dessa maskiner? Kan man t.ex. koppla in en flödesmätare på tappvarmvattnet och få med det i loggningen? Loggar den egen elförbrukning?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #48 skrivet: 30 mars 2016, 16:41:06 »
Cop beror på många faktorer, så att en pump har några tiondelar bättre i laboratorietester har ingen större betydelse.
Jag tycker det är lite höga priser, men det kanske är normalt när man går från villaprylar till lite större grejer. Vad kostar borrhålen? Om dom inte är upphandlade separat kanske det skulle löna sig att göra det?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #49 skrivet: 30 mars 2016, 17:30:21 »
Cop beror på många faktorer, så att en pump har några tiondelar bättre i laboratorietester har ingen större betydelse.
Jag tycker det är lite höga priser, men det kanske är normalt när man går från villaprylar till lite större grejer. Vad kostar borrhålen? Om dom inte är upphandlade separat kanske det skulle löna sig att göra det?

Jag tycker också det är lite dyrt. Denna anläggning är ca 3ggr effekten mot en villaanläggning, men kostar mer än tre gånger så mycket. Allting borde ju vara billigare, borraren borrar fler meter utan att behöva flytta maskinerna, att installera själva pumpen bör inte vara mycket krångligare än att installera en villapump osv. Jag väntar dock in den fjärde offerten innan jag börjar pruta, skall höra med en borrare vad 3x250m kostar. Jag gissar att borrkostnaden är ca 150 000:- ex moms, då återstår material och installation för 300 000:-, vp, tankar, pumpar och elpanna gissar jag går på runt 200 000:- men det är svårt att få reda på priser. I så fall har firman i detta fallet räknat med ca 100 000:- för installationsarbete, omkostnader, vinst, uppföljning osv. Jag vet inte om det är mycket eller lite. Men jämför man med de andra offerterna är ju de ytterligare 100 000:- dyrare.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #50 skrivet: 30 mars 2016, 19:31:20 »
Det skulle nog löna sig att göra separata upphandlingar av borrning, värmepump/elpanna och installation. Installation på löpande räkning skulle säkert bli billigast om det inte är några konstigheter som ger några större oförutsedda arbeten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #51 skrivet: 30 mars 2016, 19:40:54 »
Problemet är väl att installatören ändå tar på sig ett funktionsansvar, och det är nog få som vill göra det om de inte får dimensionera och plocka ut vilka delar som skall ingå i anläggningen.
Speciellt om det rör prylar för flera hundra tusen kronor.

Enklaste förhandlingen blir det nog om du väljer Nibe, CTC eller Bosch (Kanske finns fler) vars prylar säljs med offentligt tillgängliga priser, det är ju egentligen bara då du själv kan göra en jämförande kalkyl.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!