Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?  (läst 19710 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« skrivet: 06 april 2006, 20:29:59 »
Hej!

Har nu i princip bestämt mig för att installera en thermia för ytjordvärme, valet har stått mellan nibe, ivt och thermia men thermian verkar vara snäppet vassare än de andra även om skillnaderna verkar hårfina. nåja, nu är thermian också den jag fått bäst pris på.

Frågan är nu ska man välja THERMIA DIPLOMAT TWS 10 eller THERMIA DIPLOMAT OPTIMUM 10 ?

Priset jag fått för TWS är 105.000:- inklusive all installation och 111.000:- för Optimum inklusive all installation, alltså skiljer det 6000:- på de båda, betalar sig mellanskillnaden tror ni?

En liten sidofråga: Thermia återförsäljaren tycker inte att rumsgivare behövs även om min tanke är att köra igång en kakelugn vid riktigt sträng kyla, Nibe tycker att man ska ha givare, vad tror ni där?

Tack så länge.
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #1 skrivet: 06 april 2006, 21:41:43 »
Angående rumsgivare så finns det bara ett rätt svar och det är dom är BRA och är värda merkostnaden och mellanskillnaden kanske betalar sig på tio år, om du inte blir lika tokig som en del av oss och själv vill justera och optimera för då tror jag inte att det den dyrare teckninken betyalar sig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #2 skrivet: 06 april 2006, 21:48:03 »
Hej!

Har nu i princip bestämt mig för att installera en thermia för ytjordvärme, valet har stått mellan nibe, ivt och thermia men thermian verkar vara snäppet vassare än de andra även om skillnaderna verkar hårfina. nåja, nu är thermian också den jag fått bäst pris på.

Frågan är nu ska man välja THERMIA DIPLOMAT TWS 10 eller THERMIA DIPLOMAT OPTIMUM 10 ?

Priset jag fått för TWS är 105.000:- inklusive all installation och 111.000:- för Optimum inklusive all installation, alltså skiljer det 6000:- på de båda, betalar sig mellanskillnaden tror ni?

En liten sidofråga: Thermia återförsäljaren tycker inte att rumsgivare behövs även om min tanke är att köra igång en kakelugn vid riktigt sträng kyla, Nibe tycker att man ska ha givare, vad tror ni där?

Tack så länge.

För de 6000.- så får du en pump som ställer in sig automatiskt, och som kanske gör liiiite mer varmvatten( eller snarare värme upp vvb'n lite jämnare)

Det där med att optimera automatiskt, det är till stor hjälp för installatören,
han slipper ju återbesök för injustering, men varför skall du betala för det?

Du kan få hjälp med optimering här istället. Thumbsup

Du behöver bara skaffa innegivare om du skaffar värmepump.  :D
- Och skall alltid gör det om du skaffar värmepump.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #3 skrivet: 06 april 2006, 22:56:54 »
Tänk enorm vårsol.. utegivaren sitter på skuggsidan, det blir 27 grader varmt inne. Ni tycker det är för varmt smatidigt som det kostar onödiga pengar...

Även detta är relevant.. tänk storm i några dar, det blir 17 grader inne, utegivaren känner ju inte av blåst... alla griniga...

Tänk eldning i kamin... du får 30 grader inne värmepumpen vet inte ett skvatt om det utan rumsgivare....

Köp köp köp rumsgivare....

Sen det där med pumpen, jag tycker det hörs som en stor skillnad... gör som jag brukar göra.. jag vill ju köpa den där nya, men herregud pengarna räcker inte.
Vi gÃ¥r halva vägen var, dÃ¥ fÃ¥r du ut en toppmodern pump och jag blir oxÃ¥ glad  a:gl a:gl
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2006, 05:38:58 »
Rumsgivaren kostar runt tusenlappen. Köp den det kommer du aldrig att ångra. --/ studs
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #5 skrivet: 08 april 2006, 17:39:33 »
Tack för svaren angående rumsgivare, det verkar ju som om det är en god investering. Fortfarande är jag dock lite kluven till varvtalsstyrda modellen eller inte, håller dock med Bertil om att man ju gärna vill ha det senaste, men är det värt det? Ska se om priset går att pressa lite. Tack så länge,

/mr c
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #6 skrivet: 08 april 2006, 19:49:40 »
hoppas att du inte är en av dom som missat att värmepumpskompressorn INTE är varvtalsstyrd, bara cirkpumparna. *roflmao*

Utloggad hundbirger

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Dalarna
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #7 skrivet: 09 april 2006, 00:33:40 »
Jag har precis fått en optimum 8:a installerad, som i och för sig bara går på el då det inte går att gräva än. Jag funderar på detta med rumsgivare. Har ett ganska litet hus som jag nyss installerat en murspis i som värmer upp stora delar av huset. Innegivare vore ju smidigt, men det blir ju kallt även i källaren då och det vill jag ju inte. Hur löser man detta?

mvh Erik
80kv Mockfjärd Elementhus med 80kv källare, byggår 1955. Thermia Optimium 8kw med 380m kollektorslang.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #8 skrivet: 09 april 2006, 09:06:05 »
Nu när vårsolen steker in och innegivaren i det närmaste stänger av värmen på dagarna så påverkas inte värmen i källaren så mycket. Golv och väggar lagrar så mycket energi att det nästan inte märks. Jag har inte mätt men jag gissar att medeltemperaturen i källaren, nu när tempen pendlar, är 0,5-1ºC lägre än i vintras när värmen var jämnare över dygnet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #9 skrivet: 14 april 2006, 18:05:03 »
Har väl i nästan bestämt mig för den varvtalsstyrda nu, installatören tycker dock att TWS nog är tillräckligt, besparingen säger han skulle vara runt 600:- om året med den varvtalsstyrda kontra TWS, fler synpunkter?

När det gäller rumsgivare fortsätter installatören att hävda att det är onödigt, han menar att man har ju termostat på elementen som känner av värmen, men vinsten med rumsgivare borde väl vara att den kan stänga av pumpen helt så man inte drar el i onödan. Jag köper nog rumsgivare.
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #10 skrivet: 14 april 2006, 18:21:32 »
Angående termostater på elementen så ska dom vara fullt öppen helst bortplockade utom i enstaka rum tex. sovrum där man kanske vill ha lite kallare. Bäst fungerar det med rätt instrypta element och när styrdatorn (med hjälp av en innegivare) ensam får justera värmen, så om han säger att värmen ska styras av termpstater så har han FEL.

Termostater på element kan ju inte kalla på värme (utan bara strypa) om det tex. blåser kraftigt ute, för utegivaren känner bara temperaturen och när huset blir nedkylt måste man ha en innegivare för att justera upp framledningstempen.
« Senast ändrad: 15 april 2006, 09:49:59 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mr C

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag har ocksÃ¥ värmepump!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #11 skrivet: 16 april 2006, 21:45:42 »
Tack "svenske kocken" är nu övertygad om rumsgivare. Vet du möjligen ungefärliga priset på den?

Återkommer igen till varvtalsstyrningen: Är det så att enda skillnaden på TWS o OPTIMUM är att optimum själv ställer in sig, något man kanske själv skulle kunna sköta?
Eller är det så att optimum också drar mindre el beroende på elsnålare o effektivare pumpar mm?

Fler synpunkter? Berätta gärna.

mvh mr C
Nybörjare

Hus på 190 m2, ganska bra isolerat, i södra Sverige. Tidigare Vedeldare i kombination med el, förbrukning ca 16000 kWh (inkl hh el) samt ca 40 m3 ved (ostaplad). Frös många morgnar, nu är en Thermia Diplomat Optimum 10 med ytjordvärme (500m)igång.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #12 skrivet: 16 april 2006, 22:08:10 »
Om man är en som vill skruva och justera själv skulle jag tro att besparingen med OTIMUM kanske kan bli lönsamt på 10-15 år gillar man däremot inte att pilla på grejerna tar det kanske 7-8 år innan det har betalt sig, märk väl att jag gissar nu men jag tror att det inte är helt fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #13 skrivet: 17 april 2006, 22:04:29 »
...
Eller är det så att optimum också drar mindre el beroende på elsnålare o effektivare pumpar mm?

Fler synpunkter? Berätta gärna.

mvh mr C
Det stämmer nog, dvs cirk pumparna är effektivar, om jag minns rätt.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Thermia Diplomat - Varvtalsstyrd eller inte?
« Svar #14 skrivet: 18 april 2006, 10:08:43 »
...
Eller är det så att optimum också drar mindre el beroende på elsnålare o effektivare pumpar mm?

Fler synpunkter? Berätta gärna.

mvh mr C
Det stämmer nog, dvs cirk pumparna är effektivar, om jag minns rätt.
/Erland

Hej
jo det stämmer Erland man sparar ungefär 700 -1000 kr per år (beroende på storlek på Värmepumpen)
bara på själva cirk.pumps driften,
// Thermia Support

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!