Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög retur Autoterm  (läst 2254 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hög retur Autoterm
« skrivet: 12 juni 2020, 21:31:42 »
Halloj,

Jag har börjat få larm på min Autoterm C7 sista veckorna pga för hög retur. Nu gör den ju ingen värme så det är när den värmer tappvatten.

När jag kollar loggen så har den larmat många många ggr sista året. Men det är först nu den vissa gånger blinkar rött och behöver kvitteras. Innan har jag inte upptäckt det.

Vad kan detta bero på? Inga inställningar har ändrats på flera år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2020, 23:07:11 »
Är varmvattenberedaren luftad?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2020, 08:18:17 »
Ja jag har luftat några ggr och det kommer bara vatten.


Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2020, 10:34:24 »
Kör du cirkulationspumpen bara tillsammans med kompressorn? Jag gör det och jag får "hög retur" efter varje varmvattenkörning. Jag tror att det beror på bakflöde. Ingen kvittering krävs på "hög retur", inte på min gamla värmepump i alla fall.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2020, 13:07:52 »
Bra fråga.
Den går nog bara när kompressorn går. Jag tror inte jag kan styra det på den här? Den går inte nu iaf.
Det kommer flera larm varje dag nu, men det är bara max en gång i veckan jag behöver kvittera.
När det behöver kvitteras så blinkar lampan tills jag trycker kvitter. Då börjar den lysa fast och gör det en lång stund efter. Troligen väntar den väl på något värde innan den är nöjd igen.
« Senast ändrad: 13 juni 2020, 13:20:10 av Autoterm C7 »

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2020, 20:54:46 »
Bra fråga.
Den går nog bara när kompressorn går. Jag tror inte jag kan styra det på den här? Den går inte nu iaf.
Det kommer flera larm varje dag nu, men det är bara max en gång i veckan jag behöver kvittera.
När det behöver kvitteras så blinkar lampan tills jag trycker kvitter. Då börjar den lysa fast och gör det en lång stund efter. Troligen väntar den väl på något värde innan den är nöjd igen.

Just är hög sommarvärmen börjar och rumstemperatur höjer då kommer returvärmen några grader höjs så därför.
Jobbigt att få larm från Autoterm på gamla tid efter få gratis höjs returvärme än turvärme beronde på sommarvärme, braskamin, solvärme, tillsatsvärme från gamla anläggning osv.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2020, 21:16:14 »
Jag har 2 gissningar.
1. Nån tempgivare börjar ge upp, för att veta vilken måste man ha lite koll på grejerna och kollat hur det brukar se ut för att kunna se vilken givare som avviker?
2. Tempgivaren för VVB har glidit ur dykröret och mäter inte VV-temp som den ska?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2020, 11:33:24 »
Jag har 2 gissningar.
1. Nån tempgivare börjar ge upp, för att veta vilken måste man ha lite koll på grejerna och kollat hur det brukar se ut för att kunna se vilken givare som avviker?
2. Tempgivaren för VVB har glidit ur dykröret och mäter inte VV-temp som den ska?

Hm, hur kan jag lista ut vilken givare det gäller tro? Inte har jag antecknat hur det brukade se ut tidigare.

Det har även varit så att när vi kör slut på varmvattnet (dottern badar) så går pumpen för att värma det igen. Men när den slår ifrån och tycker att den nått full temp så är det fortfarande kallvatten i kranen.
Dock är det varmt på övre delen av beredaren som man kommer åt att känna på.
Det brukar ta lång tid innan det är varmt i kranen igen.
Hänger detta ihop?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2020, 12:03:57 »
Du har väl en modell med display så du kan läsa av temperaturerna?
Läs av allihopa vid en VV-laddning så kanske vi kan göra en intelligent gissning?
Vänta nån minut efter start så värdena hunnit stabilisera sig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2020, 21:46:36 »
Du har väl en modell med display så du kan läsa av temperaturerna?
Läs av allihopa vid en VV-laddning så kanske vi kan göra en intelligent gissning?
Vänta nån minut efter start så värdena hunnit stabilisera sig.

Det var lite körigt idag men jag rÃ¥kade stÃ¥ där precis när den skulle till att slÃ¥ av. DÃ¥ blev det givetvis inget larm och returen nÃ¥dde bara 48,8 grader pÃ¥ returen. Larm ska gÃ¥ om den nÃ¥r 54 enl boken. Dock stÃ¥r det att det ska Ã¥terställa sig själv. Vilket mitt gör i de allra flesta fallen men inte alltid tydligen, vilket känns väldigt märkligt  dontknow

Jag testade att lufta lite snabbt innan den hann slå av och det var faktiskt lite luft nu.
Jag ska pröva lufta mer vid tillfälle när den går. Det har inte varit luft alls när den stått still.

Men hur jäkla korkat fÃ¥r man bygga. luftskruven sitter sÃ¥ att det rinner in i skÃ¥pet  Sc:,h
« Senast ändrad: 14 juni 2020, 21:52:57 av Autoterm C7 »

Utloggad Autoterm C7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 103
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög retur Autoterm
« Svar #10 skrivet: 26 juni 2020, 22:30:43 »
Ursäkta frånvaron, familjelivet kom emellan.

Nu har jag faktiskt inte haft ett enda larm sedan den 17/6. Tidigare var det ca 3st per dag senaste året.
Den arga lampan har inte heller visat sig.

Det enda jag gjort är att jag prövat lufta en gång till. Den gången kom det inget alls.

Vi får hoppas det håller i sig! Men jag är rädd att det bara är en tillfällighet. Återkommer!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!