Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla fördelarschunt till bergvärmepumpen (nibe 1245)  (läst 1791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
Tjena,

Dax för golvvärme och den ska finnas samtidigt som elementen i övriga huset.
Har en nibe 1245 och i serie till den en 200l volymtank(gammal vv-beredare).
Ska använda mig av en fördelarshunt till golvvärmen och klurar på vart jag ska koppla in den så det blir riktigt och finess. Finessen är att jag vill såklart kunna ha golvvärme på utan att behöva ha elementvärmen igång samtidigt.
Blir det rätt om jag kopplar fördelarshunten parallellt med elementslingan, dvs direkt ut från volymtanken och sedan på ingående till niben. Sedan sätter jag avstängningskranar till elementrören så jag kan stänga av dessa vid behov. Blir det rätt och korrekt för Niben och dess circpumpar?

Ha de gott!!
-Johnny

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du bör koppla om tanken till arbetstank (sök på forumet).
Men sen ska det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
Ja det finns en hel del skrivit kring detta med arbetstank. Tror jag fattar men det är lite olika svar pÃ¥ de olika sidorna  .,;- Drar en kontrollfrÃ¥ga.
Om jag fattar rätt så är mitt problem att jag bara har en in och en utgång i vvb och cirkulationen blir lidande på många sätt.
Det jag ska göra är att sätta T kopplingar på in och ut på vvb och ansluta elementen och golvvärmekretsen till varsin del av t-kopplingarna. Sedan behöver jag en extra cirkpump till golvvärmekretsen som skickar vattnet till fördelarshunten, som i sin tur har en cirkpump för att driva golvvärmekretsarna. Är det korrekt 8)

Hälsningar!
-Johnny

Utloggad Erik-m-j

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar Hemautomasjon och Billiga strulpumpar
tjena

Har gjort en ritning som inte e helt olik din tanke.. tror jag..

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18500.msg473597#msg473597
Villa på två plan a 100kvm. bygd i 1980. Två Hyundai L/L pumpar som håller El-kabel'n i bottenvåningens golv utkopplad. HERU 130 EC - FTX

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja det finns en hel del skrivit kring detta med arbetstank. Tror jag fattar men det är lite olika svar pÃ¥ de olika sidorna  .,;- Drar en kontrollfrÃ¥ga.
Om jag fattar rätt så är mitt problem att jag bara har en in och en utgång i vvb och cirkulationen blir lidande på många sätt.
Det jag ska göra är att sätta T kopplingar på in och ut på vvb och ansluta elementen och golvvärmekretsen till varsin del av t-kopplingarna. Sedan behöver jag en extra cirkpump till golvvärmekretsen som skickar vattnet till fördelarshunten, som i sin tur har en cirkpump för att driva golvvärmekretsarna. Är det korrekt 8)

Hälsningar!
-Johnny

Det du beskriver är ena alternativet.
Jag brukar förorda detta annars, att bara koppla arbetstanken mot golvvärmen.
Du sparar in en CP på detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johnny2d

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +3/-0
aaaah, i see, för dÃ¥ finns det en arbetstank och bra flöde även när man stänger av elementslingan. smidigt smidigt mÃ¥ste jag säga.  tummenupp tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!